بیانیه سفارت ایران در باکو در محکومیت حمله به افراد و مراکز غیرنظامی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو امروز در بیانیه‌ای هرگونه نقض حقوق مردم بیگناه و کشتن و مجروح کردن آنها و نابودی و وارد کردن خسارت به اماکن، امکانات و دارایی‌های غیرنظامی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو امروز (یکشنبه) در محکومیت حمله به افراد و مراکز غیرنظامی بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: بر اساس اعلام منابع رسمی جمهوری آذربایجان از جمله دفتر دادستان کل این کشور، از زمان شروع موج جدید درگیری‌های طرفین آذربایجانی و ارمنی در منطقه قره باغ و ۷ شهر پیرامونی آن، تعداد زیادی از شهروندان عادی جمهوری آذربایجان شامل زنان و کودکان کشته و زخمی و بسیاری از اماکن، امکانات و مراکز غیر نظامی نابود شده است. دفتر دادستان کل جمهوری آذربایجان خبر داده است که تا بامداد روز ۳ اکتبر تعداد ۱۹ نفر از مردم بیگناه کشته و ۶۳ نفر زخمی و ۴۴ اماکن و امکانات غیر نظامی و ۱۸۱ خانه ویران شده است.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان ضمن تاکید بر لزوم رعایت حقوق بشر و حقوق بین الملل بشردوستانه و یادآوری عرف، هنجارها و اصول و قواعد بین‌المللی حاکم بر مخاصمات مسلحانه از جمله کنوانسیون‌های ژنو (۱۹۴۹) و پروتکل‌های الحاقی آن (۱۹۷۷) و به ویژه کنوانسیون چهارم ژنو در مورد حمایت از غیرنظامیان، هرگونه نقض حقوق مردم بیگناه و کشتن و وارد آوردن جراحت بر آنان و نیز نابودی و ایراد خسارت به اماکن، امکانات و دارایی‌های غیرنظامی را به شدت محکوم می‌کند و به خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گوید.

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته (شنبه) هر گونه تعرض از سوی آذربایجان و ارمنستان به خاک ایران را غیر قابل تحمل خواند و به همه طرف‌ها در این زمینه هشدار جدی داد که مراقبت‌های لازم را صورت بدهند.(اینجا بخوانید)

لازم به ذکر است، جمهوری اسلامی ایران (+) از همان ابتدای درگیری جدید آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ، دو طرف را به خویشتن‌داری و توقف فوری درگیری‌ها و انجام گفت‌وگو دعوت و آمادگی خود را برای استفاده از ظرفیت‌هایش برای آغاز گفت‌وگوها بین طرفین اعلام کرد.

بامداد یکشنبه ششم مهر ماه دور جدید درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد که کماکان درگیری‌ها ادامه دارد.

در همین خصوص، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند و این وزارتخانه همچنین اعلام «حالت جنگی» کرد و از تمامی نیروهای خود خواست تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.

«نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست اضطراری با نمایندگان پارلمان این کشور درباره درگیری نظامی با جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ایروان ممکن است به طور رسمی استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی(جمهوری آرتساخ) را به رسمیت بشناسد.

در واکنش به این اقدام ایروان، پارلمان آذربایجان نیز در مناطق درگیر حالت جنگی اعلام کرد. 


انتهای پیام/

کد خبر: 1075152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =