درخواست اتاق بازرگانی عربستان برای بایکوت کالاهای ترکیه

مدیر اتاق بازرگانی عربستان سعودی در بحبوحه افزایش تنشهای سیاسی میان دو قدرت منطقه ای، خواستار بایکوت کالاهای ترکیه شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، عربستان سعودی و ترکیه سالهاست بر سر سیاست خارجی و رویکرد در قبال گروههای سیاسی اختلاف نظر دارند. قتل جمال خاشقجی، منتقد برجسته ریاض در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول که سال ۲۰۱۸ به وقوع پیوست، این تنشها را به شدت افزایش داد.

این دو کشور اوایل امسال برخی از وب سایتهای خبری یکدیگر را مسدود کردند.

عجلان العجلان، رییس اتاق بازرگانی سعودی در توییتی نوشت: بایکوت هر موردی که به ترکیه مربوط می شود اعم از واردات، سرمایه گذاری یا گردشگری، مسئولیت هر بازرگان و مصرف کننده سعودی در واکنش به ادامه خصومت دولت ترکیه در قبال سران ما است.

اتاق بازرگانی عربستان سعودی یک گروه غیردولتی متشکل از بازرگانان بخش خصوصی است.

بیش از یک سال است که برخی بازرگانان سعودی و ترکیه از بایکوت غیررسمی واردات ترکیه از سوی دولت عربستان سعودی صحبت می کنند. یک واردکننده سعودی که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: کانتینرهایی که وی امسال از ترکیه وارد کرد، سه ماه در گمرک ماندند. وی اظهار کرد: برخی از مقامات گمرکی به وی توصیه کردند دیگر مستقیما از ترکیه واردات انجام ندهد.

مهمت گوزل منصور، نماینده اپوزیسیون ترکیه هفته گذشته اظهار کرده بود میوه و سبزیجاتی که از منطقه هاتای صادر می شوند، به مدت طولانیتر از حد معمول در مرز سعودی نگه داشته می شوند. وی در اظهاراتی به مطبوعات ترکیه و در صفحه توییترش نسبت به تشدید بایکوت غیررسمی عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در سخنانی در پارلمان این کشور به دولتهای عربی تاخت و در سخنانی تند گفت: نباید فراموش شود کشورهای مورد بحث تا دیروز وجود نداشتند و شاید فردا وجود نداشته باشند. اما به خواست خدا پرچم ما در این پهنه جغرافیا همچنان برافراشته خواهد ماند.

آمار تجارت ترکیه و عربستان سعودی با در نظر گرفتن تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی، کاهش چشمگیر غیرمعمول در تجارت دوجانبه در سال میلادی جاری را نشان نمی دهد.

بر اساس گزارش رویترز، ترکیه در سه ماهه دوم امسال دوازدهمین شریک بزرگ عربستان سعودی از نظر ارزش واردات بود و ارزش واردات عربستان سعودی از ترکیه به حدود ۱۸۵ میلیون دلار بالغ شد که بالاتر از حدود ۱۸۰ میلیون دلار در ژوئن بود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1075216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =