تقریب مذاهب به زبان هنر

کوروش زارعی، کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» گفت: این نمایش به زبان عربی امکان بیشتری برای مفاهمه و درک مشترک با مخاطبان می‌دهد و از این بابت خدا را شکرگزاریم. از طرفی ماجرای نمایش فرصتی برای تقریب مذاهب است و ما امکان تحقق این مهم را در عرصه عمل و با این نمایش دیدیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، فعالیت‌های مشترک فرهنگی میان هنرمندان ایرانی با هنرمندان کشورهای دیگر از جهت انتقال تجربیات و آشنایی با فرهنگ ملل پدیده‌ای مهم و ارزشمند است. ظرفیت‌هایی که محل ظهور و بروز استعدادهای هنرمندان از ملت‌های گوناگون است.

این روزها که نمایش «الشمس تشرق من حلب» (خورشید از حلب طلوع می‌کند) محصول سازمان اوج، به کارگردانی کورش زارعی در کشور سوریه روی صحنه می‌رود، بهانه خوبی برای طرح این مسئله است که حضور و مشارکت هنرمندان ایرانی در کشورهای دیگر و متقابلا حضور هنرمندان کشورهای دیگر در ایران، چه ظرفیت‌هایی را برای فضای فرهنگی و هنری به وجود می‌آورد.

کوروش زارعی کارگردان این نمایش با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی این چنینی گفت: در شرایطی که دولت‌های استکباری، کشورهای مرتجع منطقه از هر فرصتی برای انتقال مفاهیم ضدانسانی خود و تغییر تفکر در منطقه غرب آسیا استفاده می‌کنند، این که ما حضوری فعال در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم و با استفاده از زبان و آداب و رسوم و حتی بازیگران کشورهای مختلف، مفاهیم انسانی را مطرح کنیم، یک ضرورت است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اهمیت سازماندهی و استفاده از ظرفیت خود کشورها، در مسیر ارائه هنر اسلامی، تلاش سازمان اوج برای تولید چنین پروژه‌هایی را تحسین کرد و افزود: درک شرایط کلان فرهنگی در کشورهای منطقه و تاثیر آن بر فضای فرهنگی در داخل ایران، انسان‌هایی می‌خواهد که با ایثار وارد حوزه فرهنگ شوند و در حال حاضر این اتفاق در نمایش «الشمس تشرق من حلب» افتاده است. ما تیم و گروهی داریم که با انگیزه‌های فرهنگی وارد این کار شدند و لازمه هنر متعهد هم همین انگیزه است.

زارعی به استقبال خوب مردم شهر حلب و حومه این شهر از اجرای نمایش «الشمس تشرق من حلب» در فضای باز مشهدالحسین حلب اشاره کرد و گفت: اجرای ما در حلب، در محل ملاقات راهب مسیحی با سر مبارک امام حسین در سال 61 هجری، روی صحنه رفت و به پایان رسید. در حال حاضر برای اجرای دمشق که طی روزهای آتی روی صحنه خواهد رفت در حال آماده سازی و تمرین هستیم.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون استفاده از بازیگران سوری را از ظرفیت‌های مثبت این نمایش برشمرد و اضافه کرد: استفاده از نزدیک به 60 بازیگر و به ویژه چند بازیگر شاخص تئاتر و تلویزیون سوریه مانند آقای سمیر طویل، یاسین عدس، مروان غریواتی و دیگر بازیگران سوری و اجرای این نمایش به زبان عربی امکان بیشتری برای مفاهمه و درک مشترک با مخاطبان می‌دهد و از این بابت خدا را شکرگزاریم. از طرفی ماجرای نمایش فرصتی برای تقریب مذاهب است و ما امکان تحقق این مهم را در عرصه عمل و با این نمایش دیدیم.

بر اساس این گزارش، «الشمس تشرق من حلب» محصول سازمان هنری رسانه اوج است و به ماجرای ملاقات راهب مسیحی با کاروان اسرای کربلا و زیارت سر مبارک اباعبدالله (ع) می‌پردازد. این نمایش، آن واقعه در سال ۶۱ را با حوادث امروز معاصرسازی کرده است. «الشمس تشرق من حلب» براساس متنی از ابوباسم حیادار، به کارگردانی کورش زارعی و تهیه کنندگی علیرضا کوهفر در مرکز مهنا تولید شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =