لاوروف: بی‌ثباتی در آمریکا خوب نیست، اما بسیار محتمل است

وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه مسکو با هر فردی که در انتخابات آمریکا پیروز شود کار خواهد کرد گفت با توجه به تحولات اخیر آمریکا، وقوع بی ثباتی در این کشور بسیار محتمل است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه درخصوص بی ثباتی داخلی در آمریکا و وضعیت درگیری‌های قره‌باغ هشدار داد.

به نوشته پایگاه «تله ریپورت»، لاوروف ضمن سخنرانی در نشست «اتحادیه مشاغل اروپایی» تأکید کرد: «رئیس جمهور [ولادیمیر پوتین] بارها در این باره صحبت کرده است که ما با هر کسی که [در آمریکا] انتخاب شود کار خواهیم کرد».

وی با اشاره به اینکه مسکو در حال حاضر ناظر بر منازعه میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در آمریکا است، گفت: «بی ثباتی در ایالات متحده چیز خوبی نیست، اما در کل رویدادی بسیار محتمل است و به سود هیچ یک از ما نیست».

لاوروف در ادامه سخنان خود افزود، معاهده تسلیحاتی «نیو استارت» با آمریکا به خاطر شروطی که واشنگتن اخیراً تعیین کرده است، محکوم به مرگ است.

«مارشال بیلینگزلی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی گفته است واشنگتن می‌خواهد نیو استارت را نه به صورت معاهده بلکه به صورت تفاهم نامه به مدت کمتر از ۵ سال تمدید کند.

وی افزود روسیه برای رسیدن به توافقی جدید باید با حضور نیروهای ناتو در اروپا کنار بیاید و در غیر این صورت با زرادخانه‌های مدرن سازی شده آمریکا روبه‌رو خواهد بود.

معاهده نیو استارت در سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا به امضا رسید. در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست و در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

این پیمان در صورت توافق دو طرف تنها تا ۵ سال دیگر یعنی سال ۲۰۲۶ قابل تمدید است. مسکو از واشنگتن خواسته تمدید این سند را به تعویق نیندازد و آن را استاندارد طلایی در حوزه خلع سلاح توصیف کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه همچنین درخصوص درگیری‌های چند روز اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت، او به همراه وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه در حال تهیه بیانیه مشترک هستند.

او در ادامه گفت، درخصوص اوضاع قره‌باغ، با دو طرف درگیر و همچنین ترکیه و ایران به‌عنوان همسایه‌های آن‌ها در ارتباط هستیم.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان، امروز مقامات ارمنستان را به پذیرش و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت دعوت کرد و گفت که باکو حاضر است در آینده روابط خود را با مردم ارمنستان عادی‌سازی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =