روند جهش‌های سرطانی کشف شد

جهش‌های سرطانی در مناطق مشخصی یافت می شوند که براساس ساختار ژنومی و جهش متفاوت هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  یک مطالعه جدید از محققان مرکز سرطان MD University of Texas Texas کشف کرده  که جهش های یافت شده در سرطان ها به طور تصادفی جمع نمی شوند؛ اما در الگوهای مشخصی یافت می شوند که براساس سازمان سه بعدی ژنوم در سلول و همچنین عوامل زمینه ساز جهش ها متفاوت است.

جهش های ناشی از عوامل خارجی مانند نور ماورای  بنفش یا دود توتون منجر به جهش در مناطق مختلف نسبت به عوامل داخلی مانند نقص در تعمیر آسیب DNA می شود.

یافته های دانشمندان که در Nature Genetics منتشر شده است، برای درک اینکه چه عواملی می توانند جهش‌ها را در سرطان مشخص ایجاد کنند مهم هستند و هداف درمانی جدیدی را ایجاد می کنند.

یکی از محققان گفت که دی ان ای به طور تصادفی در هسته سازماندهی نشده و ما دریافتیم که این ساختار به شدت با چگونگی تجمع جهش ها توسط سلول های سرطانی ارتباط دارد. ما می دانیم که فرآیندهای خاصی باعث جهش در سلول‌های سرطانی می‌شوند، اما همیشه دلایل اصلی را درک نمی‌کردیم. این یافته‌ها باید به ما درکی از چگونگی تجمع جهش در سرطان بدهد و شاید بتوانیم با استفاده از جهش‌های جمع شده سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و از بین ببریم.

درون هسته سلول دی ان ای  با پروتئین ها به داخل کروماتین بسته بندی می‌شود؛ ساختاری کاملاً منظم و فشرده که کروموزوم‌های ما را تشکیل می‌دهد.

در این ساختار ژنهایی که به طور مکرر در سلولها استفاده می شوند، در حوزه های فعال با سهولت بیشتری قابل دسترسی هستند. آن ژن هایی که کمتر استفاده می شود به طور مشابه در حوزه های غیرفعال سازمان یافته اند.

محققان با مطالعه داده‌های توالی ژنوم از ۳۰۰۰ نمونه زوجی از بافت طبیعی و بافت تومور در ۴۲ نوع سرطان، که به طور عمومی در دسترس است تجزیه و تحلیل کردند که آیا جهش‌ها بیشتر در این حوزه‌های فعال یا غیرفعال در سرطان توزیع می‌شوند. در میان هر نوع سرطانی مورد مطالعه، حوزه‌های غیرفعال جهش قابل توجهی بیشتری نسبت به حوزه‌های فعال داشته‌اند؛ که نشان می‌دهد تجمع جهش ها با سازمان سه بعدی ژنوم ارتباط زیادی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =