تعاملات تجاری برای کشورمان امنیت ساز و وحدت آفرین است

معاون سابق وزیر امور خارجه گفت: مهمترین مانع پیش روی ما در مسیر توسعه تعاملات تجارت خارجی عدم اعتماد به این موضوع بود که باید در منطقه اقدامات بیشتری انجام می دادیم و اینکه خود تعاملات تجاری برای کشورمان امنیت ساز و وحدت آفرین است.

ابراهیم رحیم ‌پور معاون سابق وزیر امور خارجه در گفت ‌وگو با خبرنگارایسکانیوز در خصوص میزان موفقیت دستگاه دیپلماسی ایران در پیشبرد توسعه مناسبات و روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف جهان، اظهارداشت: آن عده از افرادی که در حوزه روابط تجارت خارجی کشور مسئولیت دارند و باید با تصمیمات و اقدامات خود ما را از وضعیت فعلی که تحت شدیدترین تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا قرار گرفته ایم خارج کنند، تیم منسجمی نیستند.

وی گفت: وزارتخانه های اقتصاد، صمت، کار و بانک مرکزی در دوره دوم دولت آقای روحانی تغییرات متعددی را در مدیریت خود شاهد بودند و برخی از آنها چندین ماه را با سرپرست پشت‌ سر گذاشتند و به فعالیت ادامه دادند.

رحیم پور تصریح کرد: حالا شما ببینید در چنین شرایطی وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف آیا می توانند با هم تیمی های خود که دائما در حال تغییر هستند برای بلند مدت برنامه ‌ریزی کرده و اقدامات مشترکی را در جهت رسیدن به یک هدف ملی دنبال کنند؟

معاون سابق وزیر امور خارجه بیان کرد: بنابراین به اعتقاد من دیپلماسی کشور در دوران تحریم به دلیل ناهماهنگی های صورت گرفته از سوی دستگاه‌ های مختلف داخلی و عدم توجه به مسئولیت و اقتدار دستگاه سیاست خارجی نتوانسته موفق عمل کند.

رحیم پور در خصوص موانع توسعه تعاملات تجاری با کشورهای همسایه به عنوان یکی از اولویت های دستگاه دیپلماسی کشور جهت برون رفت از مشکلات متعدد اقتصادی فعلی، اظهار کرد: مهمترین موانع پیش روی ما در این مسیر عدم اعتماد و باور به این موضوع بود که باید درکشورهای منطقه اقدامات بیشتری انجام می دادیم و اینکه خود تعاملات تجاری برای کشورمان امنیت ساز و وحدت آفرین است.

وی بیان کرد: نسبت به این موضوع در وزارتخانه‌ های مختلف اصلاً اعتقادی وجود ندارد و به شخصه از این موارد مثال های متعددی به ذهن دارم که علی رغم توصیه های مکرر وزارت امور خارجه به آنها، وزارتخانه‌ ها و دستگاه های فعال اقتصادی به آن عمل نمی کردند.

معاون سابق وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور در جهت توسعه تعاملات تجاری با وجود همه ناهماهنگی های مطرح شده در سطور فوق توسط دستگاه های داخلی و وجود برخی قوانین دست و پاگیر تجاری؛ اظهار داشت: مطلع هستم که وزارت امور خارجه و معاونت دیپلماسی اقتصادی با همین شرایط نامطلوبی که ایران در آن قرار دارد و با توجه به وضعیت تحریم های انجام گرفته اقداماتی را انجام داده و کارهایی را پیش برده است.

رحیم پور در پایان خاطرنشان کرد: برای برون رفت از این شرایط باید اصلاح قوانین داخلی را در دستور کار قرار دهیم، مالیات اضافه بر برخی کالاهایی که واردات و صادرات روی آنها صورت می گیرد باید برداشته و یا اصلاح شود و در نهایت مواردی از این دست را انجام دهیم.

کد خبر: 1075440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =