افزایش اشتغال دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از افزایش اشتغال دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی خبر داد و گفت: بر اساس نتایج طرح رصد اشتغال دانش آموختگان امسال درصد اشتغال در دوره دکتری و کارشناسی ارشد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمد سعید سیف، در سیزدهمین نشست مجازی مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: براساس نتایج طرح رصد اشتغال دانش آموختگان امسال درصد اشتغال در دوره دکتری و کارشناسی ارشد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سیف درباره اشتغال دانش آموختگان اظهار کرد: درصد اشتغال دانش‌آموختگان مقطع دکتری از ۸۱.۵۹ درصد در سال ۹۸ به ۸۳.۵۳ درصد در سال ۹۹ و درصد اشتغال دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد از ۶۳.۶۷ درصد در سال ۹۸ به ۶۵.۲۱ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با اشاره به تاریخ ابلاغ طرح تحول همکاری‌ها با جامعه و صنعت توسط مقام عالی وزارت گفت: این طرح مهرماه سال گذشته از سوی منصور غلامی وزیر علوم به روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های کشور ابلاغ شد؛ طرح دارای ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ برنامه و اقدام است و شیوه نامه شورای راهبردی با هدف اجرای اقدامات و پایش و مدیریت طرح در ۱۱ خرداد ماه سال ۹۹ توسط مقام عالی وزارت تصویب و ابلاغ گردید.

وی درباره فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و جامعه گفت: در سال‌جاری دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درخواست‌های فرصت مطالعاتی را به طور منظم به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اعلام نموده و همچنین از طریق سایت دفتر ارتباط با جامعه و صنعت این وزارت، آیین‌نامه‌ها نیز بارگزاری شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درباره پایش وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت افزود: تدوین شاخص‌های مرتبط با ارتباط با صنعت، دریافت اطلاعات قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، تجزیه و تحلیل و مستندسازی وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور از شاخص‌های مهم به شمار می‌رود.

سیف با اشاره به مهارت افزایی دانشجویان گفت: 4 هزار و 551 دوره برگزار شده که 2 هزار و 981 دوره تخصصی و هزار و 570 دوره عمومی بودند و 132 هزار و 464 نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و تاکنون حدود ۳۰ دانشگاه اطلاعات مربوط به مهارت‌افزایی را ارسال کرده‌اند.

وی درباره وظایف پیشنهادی مرکز مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی گفت: خدمات کاریابی، ارائه خدمات مشاوره، توسعه و بهبود دوره‌های کارآموزی، امور مربوط به بیمه بیکاری، امور مربوط به لغو تعهد دانش آموختگان، برگزاری نمایشگاه‌های کار و معرفی افراد کارآفرین به مراکز کار آفرینی از جمله این وظایف است.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درباره برنامه های مرتبط با مزیت استانی و جهش تولید افزود: طرح مشارکت دانشگاه‌ها در افزایش بهره‌وری و جهش تولید، طرح مشارکت دانشگاه‌ها در بهره برداری از مزیت‌های استانی، حمایت از پروژه‌های پیشنهادی موثر و طرح عارضه‌یابی مشکلات و نیازهای صنعتی و ارائه راهکار مناسب از رئوس این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

سیف در مورد پروژه های فناورانه جهش تولید گفت: پروژه‌های فناورانه جهش تولید شامل ۸۸ پروژه است که اقداماتی از جمله همکاری با وزارت کشور در راستای حمایت از طرح‌ها، همکاری با بنیاد مستضعفان، همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت مالی دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و همکاری با بنیاد نخبگان در راستای حمایت از پروژه‌های فناورانه و طرح‌های مزیت استانی در راستای این طرح‌ها و پروژه‌ها صورت گرفته است.

وی درباره همکاری با بنیاد مستضعفان در پروژه‌های فناورانه جهش تولید و مزیت استانی گفت: ۲۳ پروژه فناورانه طرح‌های مزیت استانی و ۳۲ پروژه فناورانه جهش تولید به این بنیاد ارسال شده که در حال بررسی و تصمیم گیری است و درباره همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز ۲۳ پروژه فناورانه مزیت استانی و ۲۹ پروژه فناورانه جهش تولید ارسال شده است.

مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درباره همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ارسال ۱۰ پروژه فناورانه جهش تولید به معاونت نوآوری، ارسال ۱۸ پروژه فناورانه جهش تولید به مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و ارسال ۵ پروژه فناورانه جهش تولید به دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم انجام شده که ۵ پروژه فناورانه توسط معاونت نوآوری و تجاری سازی تایید شده و بقیه طرح‌ها در حال بررسی و تصمیم گیری است.

سیف به شاخص های انتخاب دانشمندان برتر در همکاری با جامعه و صنعت اشاره کرد و افزود: مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی، اجرای قراردادهای پژوهشی تقاضامحور، ارائه دستاوردهای مهم اجرایی در رفع مشکلات و ایجاد شبکه های علمی و تشکل های تخصصی اثر گذار از معیارها و شاخص‌های این انتخابات به شمار می‌رود.

وی درباره امریه‌های ارتباط با جامعه و صنعت گفت: مجموع جذب نیروی امریه در اعزام‌ها ۲۰۲ نفر بوده که دانشگاه‌های معین ۹۶ نفر، دانشگاه‌های بزرگ ۳۳ نفر، پژوهشگاه‌ها ۷ نفر، پارک‌های علم و فناوری ۱۸ نفر و دیگر دانشگاه ها ۴۸ نفر بوده است.

سیف با اشاره به مستندسازی و ترویج دستاوردها گفت: فعالیت‌های مربوط به سایت دفتر ارتباط با جامعه و صنعت شامل ارتباط مستمر با اعضای دفتر، انجام اطلاع رسانی در خصوص همایش‌ها و نشست‌های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، انعکاس توانمندی‌ها و انعکاس اخبار و اطلاع‌رسانی در مورد رویدادها در فضای مجازی با بیش از 3 هزار مخاطب است.

وی به طور خلاصه به برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: برگزاری نشست مشترک مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های کشور، امضای تفاهم‌نامه همکاری و قراردادهای صنعتی، شناسایی و تقدیر از طرح‌های برگزیده، تقدیر از دانشگاه‌های برتر در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه، برگزاری رویداد شناسایی الگوهای نوین و نشست‌های مشترک دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با صنایع و دستگاه‌های اجرایی از رئوس این برنامه‌ها است.

سیف برگزاری نشست‌های تخصصی مجازی با حضور دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، برگزاری مسابقه اینفوگرافی و تهیه کلیپ از دستاوردها و برنامه‌ریزی نشست مشترک بین‌المللی در خصوص تجارب و الگوهای جدید را از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری برشمرد.

وی در پایان سخنان خود به همکاری مدیران دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: از مدیران محترم دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه می‌خواهیم نسبت به بروزرسانی مستمر وب‌سایت‌های دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور و درج لینک آنها در سایت وزارت علوم اقدام و اطلاعات مربوط به پایش مهارت‌افزایی را حداکثر تا پایان هفته آینده ارسال کنند و برنامه‌های نشست‌های مشترک دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با صنایع را ارسال کنند و نسبت به معرفی افراد برجسته در حوزه نشست‌های بین‌المللی برای بهره‌مندی از تجارب ارتباط با جامعه و صنعت در کشورهای پیشرو تسریع کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =