پای کرونا به جشنواره موسیقی نواحی رسید/ تمرکز این دوره بر تولید مستند از پیشکسوتان این عرصه است

مدیر کل ارشاد استان کرمان گفت: بخش مهم و عمده جشنواره امسال تولید مستند از بزرگان و پیشکسوتان و هنرمندان مؤثر در حوزۀ موسیقی نواحی ایران است که هماهنگی‌های نهایی در حال انجام است.

به گزارش گروه فرهنگی کرونا-به-جشنواره-موسیقی-نواحی-رسید-تمرکز-این-دوره-بر-تولید">کرونا-به-جشنواره-موسیقی-نواحی-رسید-تمرکز-این-دوره-بر-تولید">ایسکانیوز، محمدرضا علیزاده، مدیرکل ارشاد استان کرمان در خصوص جزئیات برگزاری سیزدهیمن دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: قطعاً امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا وضعیت خاصی در کرمان و محل برگزاری جشنواره در پیش داریم، و تفاوت‌هایی در نحوه و رویکرد برگزاری وجود دارد که خوشبختانه از ماه‌های گذشته در ستاد سیاست‌گذاری جشنواره با حضور جناب دکتر حسینی (معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و همچنین جناب دکتر فدایی (استاندار محترم کرمان)، به این موضوع پرداخته شده و کمیته اجرایی نیز تاکنون چندین جلسه در تهران و کرمان برگزار کرده و نهایتاً برای نیمۀ نخست آبان‌ماه و هفته وحدت برای میزبانی و برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

علیزاده در خصوص اجراها گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا قاعدتاً در شهرستان‌ها اجرا نخواهیم داشت و اجراهای صحنه‌ای نیز بدون حضور مخاطبان برگزار می‌شود. همچنین با تدابیر شورای سیاست‌گذاری و کمیتۀ اجرایی، برای ماندگاری و ثبت موسیقی نواحی مستندهایی تولید خواهد شد.

مدیرکل ارشاد کرمان در خصوص جزییات جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره شامل دو بخش خواهد بود؛ یک بخش شامل اجراهای زنده در کرمان است که تلاش می‌کنیم در فضای مجازی پخش شود و جمعیت اندکی نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌ها حضور داشته باشند. پیش‌بینی ما این است که نهایتاً 90 نفر مهمان داشته باشیم. بخش بعدی که بخش مهم و عمده جشنواره است، تولید مستند از بزرگان و پیشکسوتان و هنرمندان مؤثر در حوزۀ موسیقی نواحی ایران است که هماهنگی‌های نهایی در حال انجام است.

علیزاده در مورد تولید مستند از هنرمندان گفت: کمیته علمی زیر نظر دبیر تخصصی جشنواره تشکیل شده تا تصمیم‌گیری شود مستندها از چه افراد و هنرمندانی تهیه شود و این کار قبل از شروع جشنواره آغاز خواهد شد و ادامه‌دار خواهد بود و احتمالاً تولید این مستندها تا پایان سال جاری به طول خواهد انجامید. این مستندها باعث ماندگاری موسیقی نواحی خواهد شد، یعنی تفاوت اصلی جشنوارۀ امسال مستندهایی است که در مورد هنرمندان موسیقی نواحی ایران تولید خواهد شد. خوشبختانه تعاملات خوبی در استان کرمان با صدا و سیمای مرکز کرمان و اداره‌کل میراث فرهنگی و شهرداری کرمان البته با محوریت استانداری محترم کرمان داشتیم تا برنامه‌ها به نحو احسن انجام شود و شاهد جشنواره‌ای متفاوت نسبت به جشنواره‌های گذشته در استان کرمان باشیم و شاید به جشنواره امسال باید بیشتر نگاه کیفی داشته باشیم.

وی در مورد شرایط برگزاری در ایام کرونا توضیح داد: تعداد مهمان‌هایی که قرار است در این جشنواره حضور داشته باشند بسیار کمتر از سال قبل است و قاعدتاً هتل‌ها و مراکز اقامتی را نمی‌توانیم به صورت مشترک استفاده کنیم. ضمن اینکه در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ضوابط بهداشتی، مجوزهای ستاد کرونای استان کرمان را دنبال خواهیم کرد و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، قطعاً تلاش می‌کنیم مسائل بهداشتی کاملاً رعایت شود تا انشالله مشکل خاصی پیش نیاید. همچنین از مهمان‌هایی که قرار است در این جشنواره حضور داشته باشند، تست کرونا گرفته خواهد شد تا با اطمینان از عدم وجود بیماری در جشنواره حضور پیدا کنند.

مدیرکل ارشاد کرمان در مورد آنلاین‌ و آفلاین بودن جشنواره گفت: این جشنواره قرار است بیشتر به شکل آنلاین در فضای مجازی پخش شود و بخشی از برنامه‌ها نیز به شکل آفلاین پخش می‌شود. ضمن اینکه برخلاف سال گذشته و به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه ساز برگزار نخواهیم کرد، چراکه نمایشگاه باعث تجمع افراد و علاقمندان می‌شود و قاعدتاً مشکل ایجاد خواهد کرد.

علیزاده در پایان گفت: از نظر اعتباری، خیلی نسبت به سال گذشته افزایش اعتبار صورت نگرفته و امسال با توجه به اینکه قرار است مستندهایی تولید شود، هزینه‌هایمان بالاتر خواهد رفت و نسبت به سال گذشته، منابع بیشتری را باید تأمین کنیم. در حال رایزنی هستیم تا امسال بودجۀ بیشتری به جشنواره اختصاص یابد.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری با موضوع «دوبیتی‌خوانی» در استان کرمان آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =