مصرف‌کنندگان بزرگ برق باید نیازشان را از بورس انرژی دریافت کنند

وزیر نیرو گفت: امروز هیأت وزیران مصوب کرد تا مصرف‌کنندگان بزرگ (پنج مگاوات یا بالاتر) برق‌شان را از بازار بورس انرژی دریافت کنند؛ ضمن اینکه سریع‌تر بدهی تولیدکنندگان برق پرداخت شده و دیگر توانیر خریدار انحصاری نخواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز (چهارشنبه 16 مهر) در حاشیه جلسه هیأت دولت در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که به ویژه در ایام اخیر با آن مواجه هستیم آن است که چون بیش از 60 درصد تولید برق توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، این بخش برای دریافت پول برقی که به شرکت توانیر فروخته‌اند مشکلاتی را داشته‌اند این در حالی که شرکت توانیر خرید انحصاری برق در کشور است. 

وی افزود: خرید برق تابع قیمت‌های تکلیفی است؛ ضمن اینکه بخش خصوصی از اینکه دریافت وجه برق فروخته شده با فاصله زمانی زیادی صورت می‌گیرد گلایه داشته‌اند لذا ما یکی از بدهکاران عمده در خرید برق هستیم.

وی  گفت: امروز هیأت وزیران پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های مرتبط را مصوب کرد تا مصرف‌کنندگان بزرگ که شامل پنج مگاوات یا بالاتر است، برق‌شان را از بازار بورس انرژی دریافت کنند و در آنجا تعاملی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. 

وی تصریح کرد:‌ این موضوع هم کمک به تولیدکننده است برای آنکه وجه تولید برق‌شان را سریع‌تر دریافت کنند. 

وی گفت: مصرف‌کنندگان براساس تجربه‌ای که ما داریم قیمت‌های مناسب‌تری را وقتی که کشف قیمت صورت گیرد عایدشان خواهد شد و شرکت توانیر هم نقش تنظیم کننده را خواهد داشت و اگر قرار است که انتقال برقی بین مرکز تولید و محل مصرف انجام دهد، آن را انجام خواهد داد، اما این شرکت دیگر منحصراً خریدار برق نخواهد بود.

اردکانیان گفت:‌این حرکت ان‌شاءالله می‌تواند موجب پویایی وصنعت برق کشور شود ضمن آنکه دستورالعمل اجرایی آن هم به زودی آماده خواهد شد. 

اردکانیان درباره لایروبی رودخانه‌ها با توجه به در پیش بودن فصل سرد سال گفت: مهندسی رودخانه که بخشی از آن لایروری است از سال گذشته و بعد از سیل بهار 98 با شدت آغاز شده است. 

وی گفت: ما پارسال موفق شدیم پنج برابر متوسط سال‌های قبل عملیات لایروبی را انجام دهیم که نتیجه آن مهار چهار تا پنج سیلاب در جنوب و جنوب شرقی کشور در سال 98 در نیمه دوم سال و اوایل امسال با حداقل خسارت بوده و حداکثر بهره‌برداری از سیلاب را هم داشتیم ولی این کار در سال جاری هم ادامه خواهد داشت. 

اردکانیان تصریح کرد: همانطور که دستگاه قضایی با ما برای آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها داشته‌اند امیدواریم ما هم بتوانیم تکالیف قانونی‌مان را انجام دهیم و امیدواریم نتیجه آن باشد که در شرایط تغییر اقلیم که باعث آماده مواجه شدن با سالهای خشک و سالهای تر را داشته باشیم بتوانیم از سیلاب به عنوان منبع آب شیرین منفعت ببریم تا اینکه خدای نکرده با خسارت مواجه شویم.


انتهای پیام/

کد خبر: 1075655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =