خروج از پیمان‌های بین‌المللی نشان‌دهنده عملکرد زورگویانه آمریکاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی گفت: اشغالگری، جنایت، کشتار، ناامنی در دنیا به خصوص در منطقه ما، بی‌توجهی به تعاملات و معادلات بین‌المللی و خروج از پیمان‌های بین‌المللی نشان‌دهنده عملکرد قلدرمابانه آمریکاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، نشستی در راستای سلسله نشست‌های پیش‌رویداد همایش «افول آمریکا و یکجانبه‌گرایی در عصر هژمون‌گریز» امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در این نشست اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره آمریکا می‌فرمایند «بحث چالشی ایران و آمریکا را می‌گذاریم کنار، در یک نگاه وسیع‌تر وضیعت آمریکا را وقتی نگاه می‌کنیم قدرت آمریکا رو به افول است و قدرت آن در طول سال‌ها دائما دارد کم می‌شود. آمریکای امروز از آمریکای ۴۰ سال قبل که انقلاب پیروز شد ضعیف‌تر است و آمریکا رو به زوال است»؛ باید این بیانات رهبر معظم انقلاب برای ما حجت و نقشه راه باشد.

وی افزود: سخنان ایشان مرا به یاد نامه امام خمینی (ره) به گورباچف می‌اندازد که فرمودند «کمونیست را باید در موزه‌های تاریخ ببینیم» شاید آن روز برای ما خیلی قابل باور نبود که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی بیان کرد: شاید فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و آغاز این هزاره یک فضایی را فراهم کرد و این توقع را به وجود آورد که نظام دو قطبی یا چند قطبی جهان به یک نظام تک قطبی تبدیل شود.

آقامیری ادامه داد: در واقع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به‌عنوان یک مجموعه قدرتمند و همچنین اتفاقاتی که برای توسعه لیبرالیسم در جهان رخ داد چنین فضایی را ایجاد کرد. همه ما چند سالی است که شاهد قدرت‌نمایی و سلطه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی آمریکا در جهان هستیم. اگر شوروی ادامه پیدا می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟ این سوالی است که علاقمند هستم جواب آن در این همایش پاسخ داده شود. آیا عملکرد آمریکا همان عملکرد قبل از یک‌قطبی بودن است یا تغییر کرد؟

وی با اشاره به عملکرد قلدرمابانه آمریکا در جهان، خاطرنشان کرد: لشکرکشی آمریکا در غرب آسیا، تلاش در جهت تجزیه اروپا، ایجاد انقلاب‌های مخملی، تغییر نظام‌های محلی نشان دهنده این است که آمریکا هیچ مرزی برای خود قائل نبود؛ اشغالگری، جنایت، کشتار، ناامنی در دنیا به خصوص در منطقه ما، بی‌توجهی به تعاملات و معادلات بین‌المللی و خروج از پیمان‌های بین‌المللی، عدم توجه به نقش تجارت آزاد و آغاز جنگ اقتصادی با شرق و غرب و انفجار اطلاعات از سیاست‌ها و عملکرد قلدرمابانه آمریکاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: آیا کشورهایی مثل چین، روسیه و ایران که آمریکا از آن‌ها به عنوان کشورهای مخالف یاد می‌کند می‌توانند در تحولات جهان نقش داشته باشند؟ چین با گسترش قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، روسیه با قدرت نظامی و ایران با عملکرد ویژه خود در منطقه تاثیرگذار هستند. جمهوری اسلامی به پشتوانه یک عقیده و ایدئولوژی که فرهنگ حسینی نام دارد، با مقاومت توانسته است که قدرت برتر منطقه شود.

 آقامیری تصریح کرد: دیگر بحث شیعه و سنی نیست بلکه بحث اسلام است. از غزه تا افغانستان شاهد حضور جدی و قدرتمند ایران در منطقه هستیم و این مهم را مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کرده‌اند؛ امیدوارم برگزارکنندگان این سمینار بتوانند مسیر را برای فهم و بینش ما هموار کنند و کنکاشی واقع‌گرایانه و تحلیلی صحیح از شرایط امروز و آینده آمریکا داشته باشند.

یادآور می‌شود در این مراسم مسعود مطلبی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان دبیر این نشست و سخنرانان این سلسله نشست، سیدمرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، توکل حبیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، سیدعلی مرتضویان، عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و حمید دوست‌محمدیان، مدیر بین‌الملل، مشاور رئیس دانشگاه و نماینده تام الاختیار دانشگاه FHM آلمان حضور داشتند.

همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت دانشگاه جامع امام حسین (ع) و مجمع تشخیص مصلحت نظام و با مشارکت تعدادی از نهادها، سازمان‌ها و مؤسسات علمی و تحقیقاتی، ۶ آبان‌ماه در تهران برگزار خواهد شد. 

گزارش: فرزانه کندلویی 

انتهای پیام /

کد خبر: 1076506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =