بازاریابی مسئله اصلی در شبکه های اجتماعی است

مدرس دوره رسانه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی با بیان اینکه مسئله اصلی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی و فروش است، گفت: در بازاریابی رایج، همه چیز بر مدار یک محصول فیزیکی است؛ اما در شبکه های اجتماعی کار پیچیده‌تر است و مواردی مانند؛ اعتبار، قدرت، احترام، اثرگذاری و شخصیت خرید و فروش می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کلاس «کپشن‌نویسی، لایو و استوری در اینستاگرام»  از دوره «رسانه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی» با تدریس محمدرضا جوان‌آراسته، فعال رسانه‌ای در شبکه های اجتماعی به صورت مجازی در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.
جوان‌آراسته در ابتدا به تفاوت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: عموم مردم تفاوتی بین پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی قائل نیستند؛ اما فعالان رسانه‌ای باید این تفاوت را بشناسند، چرا که ممکن است کارکرد آنها را اشتباه بگیرند.
این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی ایده کاملا متفاوتی نسبت به پیام‌رسان‌ها دارد، اظهار کرد: در پیام‌رسان‌ها پیام از فرستنده به سمت مخاطب مشخصی هدایت می‌شود؛ اما در شبکه‌های اجتماعی پیام رها می‌شود. پیام در شبکه اجتماعی قابل کنترل نیست و معلوم چه کسانی آن را می‌بیند و چه کسانی نمی‌بینند.
وی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تعامل بوده و  شکل‌گیری تعامل پدیده زمان‌گیری است، بیان کرد: تعامل اصلی است که به واسطه آن می‌توان در شبکه رشد و یا سقوط کرد. اثرگذاری به صورت دو طرفه است؛ هم صاحب صفحه بر مخاطب اثر می‌گذارد ‌و هم مخاطب بر صاحب صفحه اثرگذاری دارد.
جوان‌آراسته با تاکید بر اینکه در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی محل تجمع مردم شده است، گفت: امروزه هیچ جایی به اندازه شبکه‌های اجتماعی مردم به صورت فشرده تجمع ندارند. اصل تجمع مردم در شبکه‌های اجتماعی، هم فرصت و هم تهدید است، در موارد زیادی این تجمع غیر قابل کنترل می‌شود.
این فعال شبکه‌های اجتماعی با بیان اینکه مسئله اصلی در شبکه های اجتماعی بازاریابی و فروش است، تصریح کرد: در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام مسئله اصلی افراد بازاریابی است. در بازاریابی رایج، همه چیز بر مدار یک محصول فیزیکی است اما در شبکه های اجتماعی کار پیچیده تر شده و مواردی مانند؛ اعتبار، قدرت، احترام و اثرگذاری و شخصیت، خرید و فروش می‌شود.
 وی با اشاره به اینکه در شبکه های اجتماعی هر ذائقه‌ی نماینده دارد و هر محتوایی مخاطب خود را پیدا می کند، گفت: قبل از شروع فعالیت در شبکه های اجتماعی نیاز به یک طراحی جدی وجود دارد این طراحی در ادبیات بازاریابی ساختن «پرسونا» گفته می‌شود. یعنی باید یک شخصیت ساخت و آن را به عنوان الگوی شخصیت مخاطبان در نظر گرفت تا محتوای متناسب با آن تهیه شود.
این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه دو رویکرد کلی در شبکه های اجتماعی وجود دارد، ادامه داد: در یک رویکرد، افراد به بازنشر محتوا می‌پردازند و در رویکرد دیگر افراد، محتوا تولید می کند. محتوا باید متناسب با ذائقه مخاطبان صفحه تولید شود، اگر کسی بخواهد هر نوع ذائقه‌ای را راضی کند، هیچ کس را نمی تواند راضی کند.
این فعال شبکه‌های اجتماعی خاطر نشان کرد: برنده ها در شبکه های اجتماعی کسانی هستند که محتوا تولید می‌کنند و محتوای آن ها روایی است؛ یعنی محتوا را به صورت قصه و داستان بیان می‌کنند. محتوای که تولید می‌شود، به دست مخاطب نمی رسد؛ مگر اینکه تکنیکی به کار گرفته شده باشد، استفاده از تکنیک را روایت می گویند. در تولید محتوا هم باید بر درون‌مایه و هم تکنیک سرمایه گذاری کرد. تکنیک را با یاد گرفتن شیوه قصه نوشتن می توان به دست آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =