بررسی شیوع کرونا در بُعد تکوینی، زمینه رشد را فراهم می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: شیوع ویروس کرونا را اگر در بعد تکوینی بررسی کنیم زمینه رشد است ولی اگر بواسطه جریان مدیریتی و ساختار اجتماعی از شیوع این بیماری سوء استفاده شود، از فطرت خود فاصله گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلیمن فرجی استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در نخستین همایش مجازی «أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»  که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهارکرد: در این همایش ما سعی می کنیم در خصوص چرایی آیه«اشدا علی الکفار»، شناختی مبتنی بر قرآن داشته باشیم. درواقع می‌خواهیم شناخت ما منظومه ای باشد و جزیره ای و کاربردی نباشد.

وی افزود: در خصوص چیستی و یا چگونگی شدت و رحم و علت دستور خدا به پیامبر در خصوص برخورد با کفار، با سه دست از مخاطبین روبه رو هستیم. دسته اول، مومنان، دسته دوم مردم و افرادی که در متن زندگی جهت گیری ندارند و وجه مشترک آنان با خداوند فطرت است و دسته آخر، کفارند که هیچ گونه سنخیتی با خداوند ندارند و خطاب با آنان به صورت غیر مستقیم است.

این استاد حوزه ادامه داد: خداوند کمال مطلق بوده و هرچه فعل اوست، بدون نقص است.  «کمال»، هدف اصلی خلقت انسان بوده و مولفه کمال، فطرت است. جایگاه فطرت و ساختار پدیدار شناختی آن و علت ارسال انبیاء در آیه 213 سوره مبارکه بقره مشهود است. همه انسان ها با عمل به فطرت می توانستند به کمال برسند اما درگیر تزاحم شده اند چرا که تزاحم، خصلت این دنیا محسوب می‌شود.

فرجی تصریح کرد: زمانی که امتی تشکیل می شود، تزاحم در آن ایجاد می شود و خداوند برای رفع این موضوع، پیامران و رسولان را ارسال کردند. درواقع زمانی که اختلاف تمدنی بیشتر می شود خداوند نبی را همراه با کتاب مبعوث می‌کند.

وی عنوان کرد: ذکر ایمان در قرآن کریم اگر پس از ذکر شریعت و پیامبر آمده باشد، یعنی ولایت امام علی(ع) و خداوند متعال پس از رحلت رسول مکرم اسلام نیز با وجود امامان معصوم امت خود را رها نکرده و در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)، با ارسال نواب اربعه و اشخاص با نشان، سعی در هدایت انسان ها به سمت فطرت داشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: شیوع ویروس کرونا را اگر در بعد تکوینی بررسی کنیم زمینه رشد است ولی اگر بواسطه جریان مدیریتی و ساختار اجتماعی از شیوع این بیماری سوء استفاده شود، از فطرت خود فاصله گرفته ایم.

فرجی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از سعید قاضی مغربی و کارکنان واحد یادگار امام خمینی(ره)، درباره لزوم برگزاری این دست از مراسم ها خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش ها، زمینه صدور انقلاب و فرهنگ اسلامی را فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076894

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =