دولت افغانستان و طالبان بدانند آمریکا دوست آنها نیست

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه اظهار کرد: طالبان و دولت افغانستان باید بدانند آمریکا دوست آنها نیست و به دنبال انتخابات و منافع خودش است که وارد مساله مذاکرات شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محسن پاک‌آیین  درباره از سرگیری مذاکرات صلح میان هیاتی از دولت افغانستان و طالبان گفت: مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در یک ماهه اخیر چند بار برگزار شده و مدتی وقفه افتاده و مجددا برگزار شده، لذا مشخص بود این ها اختلافاتی با هم دارند. 

وی تصریح کرد : برخی از رسانه ها منتشر کرده اند که طالبان اصرار دارد تنها فقه حنفی مبنای شریعت باشد، اما دولت افغانستان فقه جعفری را مطرح می کند و یا این که طالبان معتقد است فقط باید در چارچوب توافق دوحه مذاکرات ادامه یابد و رفع اختلافات در این مسیر باشد، اما دولت معتقد است توافق دوحه محدود بوده و تمام موارد را در نظر نگرفته و سایر مواردی که مطرح نشده هم باید مورد بررسی قرار گیرد. 

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین بیان کرد: در مجموع اختلاف نظر بین طالبان و دولت وجود دارد، اما امیدواری به صلح کماکان هست و طرفین علاقه مند هستند  به صلح عادلانه برسند و گفت‌وگو ها را ادامه دهند گرچه برخی موانع هم ایجاد می شود مانند اقدام تروریستی که طالبان در لغمان انجام دادند و تعدادی نیز کشته شدند، این مساله  نشان می دهد که طالبان کماکان تصور می‌کند از مسیر خشونت می تواند به اهدافش برسد و هر گاه مذاکرات به بن بست برسد یک اقدام خشنی را انجام می دهد و همین موضوع در مذاکره دولت و طالبان اخلال ایجاد می کند. 

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه در خصوص نقش آمریکایی ها در مذاکرات صلح هم اظهار کرد : آمریکایی ها به دنبال منافع خودشان هستند و در حال حاضر از  گفت‌وگوهای طالبان و دولت با حضور نماینده خودشان به عنوان یک برگ برنده در انتخابات استفاده می‌کنند و نمی‌خواهند تا قبل از انتخابات اختلالی در مذاکرات پیش آید و مذاکرات شکست خورده تلقی شود و این حداقل دستاورد که ترامپ در سیاست خارجی داشته از بین می رود. 

پاک آیین افزود: ابراز تمایل طالبان برای انتخاب مجدد ترامپ به ریاست جمهوری نیز  بخشی از این سناریو است، براساس توافق، طالبان باید اقداماتی را انجام دهد تا مسیر انتخاب ترامپ برای ریاست جمهوری هموار شود، لذا هم دولت، هم طالبان و هم آمریکا مذاکرات دوحه را موفق اعلام کردند و  ترامپ و پمپئو روی آن مانور دادند، در نتیجه طالبان می‌خواهد بگوید، مذاکرات دوحه موفق بوده تا در صورت پیروزی ترامپ این توافق ادامه یابد. 

وی خاطرنشان کرد : در مجموع اگر طالبان بخواهد بعد از مذاکرات سیاسی، از ابزار خشونت به عنوان  اهرم فشاری به دولت برای گرفتن امتیاز استفاده کند موجب بی اعتمادی شده و به نتیجه نمی رسد. 

این کارشناس مسائل افغانستان در پایان تاکید کرد: طالبان  و دولت باید بدانند آمریکا دوست آنها نیست و به دنبال انتخابات و منافع خودش است که وارد بازی صلح شده والا حضورش و پایگاه نظامی آن در افغانستان و حمایتش از داعش نشان می دهد که برای آینده افغانستان طراحی دارد و هیچ‌گاه در جهت منافع دولت و طالبان نخواهد بود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1076921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =