دستورالعمل وظایف و اختیارات استاد مشاور فرهنگی و تربیتی ابلاغ شد

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل وظایف و اختیارات استاد مشاور فرهنگی و تربیتی را به کلیه واحدهای دانشگاهی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دستورالعملی، وظایف و اختیارات استاد مشاور فرهنگی و تربیتی را در ۱۲ ماده و یک تبصره به کلیه واحدهای دانشگاهی کشور ابلاغ کرد.

در مقدمه این دستور العمل آمده است: به منظور اجرایی کردن بند ۴-۶ راهبرد ۴ از فصل پنجم (نظام فرهنگی – تربیتی) سند دانشگاه اسلامی و بند ب امور هیئت علمی از سیاست‌های بودجه‌ای مصوب دوره مالی ۱/۶/۹۸ الی ۳۱/۵/۱۳۹۹ دانشگاه آزاد اسلامی و تسری نقش استادان از حوزه آموزشی به حوزه‌های فرهنگی – تربیتی و بند ۴ ماده ۱ آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، دستورالعمل حاضر جهت تبیین اهداف، وظایف واختیارات استاد مشاور فرهنگی – تربیتی در دانشگاه تهیه شده است.

در ماده ۱ این دستور العمل عنوان شده است: مشاوره فرآیندی هدفمند، تخصصی و یاورانه است که با هدف تربیت از طریق هدایت، حمایت و مشورت فرهنگی به دانشجو صورت می‌گیرد.

در ماده ۲ این دستور العمل آمده است: استاد مشاور فرهنگی - تربیتی عضو هیئت علمی واحد دانشگاهی است که به صورت مستمر برای هدایت، حمایت و مشورت دهی در زمینه‌های فرهنگی - تربیتی اقدام می‌کند. استاد مشاور به عنوان یک فرد ولایت مدار، علاقه‌مند، دلسوز، متعهد به ارزش‌های دینی، متخلق، دارای سعه صدر، تعهد کاری و مقبولیت و با تجربه به دانشجو کمک می‌کند تا بتواند به عنوان عضو جامعه دانشگاهی از فرصت‌های موجود دانشگاه در زمینه‌های مختلف فرهنگی - تربیتی و اجتماعی در جهت رشد استعدادها و توانایی‌هایش بهره گیرد. استاد مشاور فرهنگی- تربیتی باید علاقه‌مند به امور فرهنگی، در دسترس دانشجویان و دارای روحیه پاسخگویی و تعامل با آن‌ها باشد و زمان کافی برای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی داشته باشد.

در ماده ۳ به اهداف این دستور العمل اشاره شده است: اهداف این دستور العمل نیز شامل ترویج نقش و جایگاه تربیتی و اخلاقی استادان و نهادینه سازی آن در دانشگاه، برجسته کردن نقش فرهنگی تربیتی و اجتماعی استادان افزون بر نقش آموزشی و پژوهشی، بهره گیری از تجربیات استادان در برنامه ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، شاگرد پروری و پرورش دانشجو و ارتقای تعهد مسئولانه در اعضای هیئت علمی نسبت به دانشجویان می‌شود.

در ماده ۴ این دستورالعمل آمده است: در هر واحد دانشگاهی متناسب با رشته‌های موجود آموزشی یک استاد مشاور فرهنگی - تربیتی ویژه دانشجویان هر رشته به مدت یک سال تعیین شود.

در ماده ۵ این دستورالعمل تصریح شده است: استاد مشاور فرهنگی - تربیتی به پیشنهاد معاون فرهنگی دانشجویی و با حکم رئیس واحد دانشگاهی به مدت یک سال منصوب خواهد شد.

تبصره: شیوه انتخاب استادان مشاور در کانون‌ها، تشکل‌ها و نشریات مطابق آئین نامه‌های صادره است.

در ماده ۶ به وظایف استاد مشاور فرهنگی اشاره شده است عبارت اند از: صرف حداقل یک یا دو جلسه ۲‌ساعته وقت مشاوره در طول یک ‌هفته برای هر دانشجو که این جلسات می تواند به صورت مجازی باشد. هر استاد مشاور حداقل ۱۵ دانشجو ‌را در هر نیم‌سال تحت پوشش قرار دهد، ارائه مشاوره‌های سودمند به دانشجویان در زمینه مسائل فرهنگی، تربیتی، عقیدتی، ارائه مشاوره‌های لازم به دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه، تحلیل مسائل و مشکلات غیرآموزشی (عوامل اقتصادی، عاطفی، روانی، اجتماعی و فرهنگی(مؤثر بر سبک زندگی دانشجو)، همکاری با تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی در زمینه اجرای فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی، شرکت در گردهمایی، کارگاه‌های توجیهی و آموزشی، جلسات و شوراهای مربوطه، ارائه گزارش عملکرد مربوطه در پایان هر نیمسال تحصیلی به معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد دانشگاهی.

در ماده ۷ این دستورالعمل تصریح شده است: معاونت آموزش واحدهای دانشگاهی لازم است گزارش وضعیت تحصیلی(انتخاب واحد، کارنامه و احکام تشویقی و یا انضباطی) دانشجو را به صورت محرمانه در اختیار استاد مشاور قرار دهند. در صورت لزوم و تقاضای استاد مشاور، پرونده تحصیلی دانشجو با هماهنگی معاونت آموزشی دانشگاه می‌تواند توسط ایشان بررسی شود.

در ماده ۸ این دستورالعمل آمده است: معاون فرهنگی و دانشجویی موظف است عملکرد سالانه استادان مشاور فرهنگی- تربیتی واحد را به استان ارسال و معاون دانشجویی و فرهنگی استان گزارش تجمیعی سالانه واحدهای تابعه را به اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارسال کند.

در ماده ۹ این دستورالعمل عنوان شده است: استاد مشاور مسؤلیت اجرایی و مداخله در رفع موانع تحصیلی مانند مسائل رفاهی، ‌علمی، ‌ عاطفی، ‌ فرهنگی و ... ندارد. بلکه با ارجاع به موقع مشکلات به مراجع ذی ربط، ‌ نقش خویش را در رفع موانع ایفا می‌کند.

ماده۱۰ این آیین نامه به موضوع امتیازات اشاره دارد این امتیازات عبارت اند:

- برخورداری از امتیاز فرهنگی مطابق با بند ۴ ماده یک آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی؛

- محاسبه در ترفیع سالانه طبق ضوابط اعلامی از مرکز جذب و امور هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

- استفاده از بند ۶ بخشنامه شماره ۵۲۱۲۶/۳۰ مورخ ۲۶/۷/۹۵ موضوع «شیوه‌نامه اجرایی معادل‌سازی ساعت تدریس اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی با فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، ‌ پژوهشی و اجرایی» جهت معادل سازی ساعات موظف تدریس. در صورتی که استاد مشاور علاوه بر ساعت موظفی تدریس خود، در طرح استاد مشاور فرهنگی – تربیتی همکاری نماید حق الزحمه ایشان پس از معادل¬سازی بر مبنای بخشنامه بالا بر اساس ساعت حق التدریس و مرتبه علمی طبق بخشنامه¬های آموزشی محاسبه خواهد شد.

در ماده ۱۱ این دستورالعمل آمده است: استادان مشاور می توانند برنامه‌های فرهنگی پیشنهاد دهند که پس از تایید شورای فرهنگی، قابل اجرا خواهد بود.

در ماده ۱۲ این دستورالعمل تاکید شده است: سایر موارد مربوط به استاد مشاور فرهنگی-تربیتی خارج از این دستورالعمل از ضوابط آیین نامه مشاوره ۱۰/۶۴۴۹۹۳ مورخ ۱۹/۱۰/۹۷دانشگاه تبعیت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076936

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      0 0
      این ابلاغ ها تاثیر هم داره؟
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      0 0
      خسته نباشیداولا این طرح مشکل داره وخیلی بلند پروازانه هست .ثانیا این همه نشستید فکرکردید ابتدا درمقیاس کوچکتر(در دو سه واحد)اجرا می کردید بعد اگر نتیچه مطلوب بود در سراسر دانشگاه ازاد اجرا می کردید.الان همه واحد ها برای اینکه رزومه خود را پر کنند وگزارش بدهند گزارشهای صوری برای شما ارسال می کنند .