لاوروف خواستار توقف دامن زدن به احساسات ضد روسی در اتحادیه اروپا شد

وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار توقف دامن زدن به احساسات ضد روسی در اتحادیه اروپا و ایجاد تحریکات جدید در روابط با مسکو شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «سرگئی لاروف» وزیر خارجه روسیه در تماسی به ابتکار اتحادیه اروپا درباره نتیجه جلسه شورای امور خارجه اتحادیه اروپا که در ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) برگزار شد، گفت‌وگو کردند.

طرف روسی یادآوری کرد که دامن زدن به احساسات ضد روسیه در اتحادیه اروپا و ایجاد تحریکات جدید در روابط با مسکو به بهانه های دور از ذهن ، مغایر با هدف ثبات اوضاع در اروپاست.

لاوروف تاکید کرد که روابط فقط می‌تواند بر مبنای برابری و احترام متقابل به منافع یکدیگر استوار باشد. وی افزود: برای دستیابی به این هدف، برخی از کشورها باید رویکردهای برتری‌طلبانه را کنار بگذارند و بپذیرند که هیچ جایگزینی برای گفت‌وگوی واقعی مبتنی بر واقعیت وجود ندارد.

بنابر بیانیه دولت روسیه، در این تماس برخی از موضوعات مهم بین‌المللی از جمله وضعیت واقعی امور مرتبط با اجرای توافق‌نامه‌های مینسک برای حل بحران داخلی در اوکراین و وضعیت درگیری‌های منطقه قره‌باغ کوهستانی و بحران بلاروس هم مورد بحث قرار گرفت.

وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه هم در انتقاد از رویکرد اتحادیه اروپا گفت: «اتحادیه اروپا به صورت فعالانه در حال تبعیت از مسیر آمریکا بوده و تکیه‌اش به تهدیدها و تحریم‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. اتحادیه اروپا دو سازوکار برای مجازات کسانی که از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده و همچنین کسانی که به نقض حقوق بشر پرداخته‌اند، دارد.»

لاوروف افزود: «چنین سازوکارهایی منشور سازمان ملل را نقض کرده و خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل است.»

روز دوشنبه، وزیران خارجه اتحادیه اروپا به توافقی برای اعمال تحریم علیه روسیه به دلیل اتهام ادعایی مسموم کردن «الکسی ناوالنی» مخالف روسی دست یافته و مدعی شدند که روسیه کنوانسیون بین‌المللی تسلیحات شیمیایی را نقض کرده است.

روسیه پیشتر از آلمان درخواست کرده بود شواهد و مدارک خود درباره دست داشتن مسکو در مسموم کردن ناوالنی را ارائه دهد.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1077077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =