برگزیدگان سمپوزیوم ایده ماشه معرفی و تقدیر شدند

مراسم اختتامه «سمپوزیوم ایده ماشه» با معرفی سه اثر برگزیده از سوی هیات داوران، برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، سمپوزیوم «ایده ماشه» که با هدف ارائه و بررسی ایده‌های هنرمندان برای ساخت محوطه و المان در ساحل ماشه در جزیره کیش آغاز به کار کرده بود، عصر دیروز (27 مهر) با حضور مسئولان و هنرمندان به کار خود پایان داد.

ابوالفضل طیبی مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات جزیره کیش در سخنانی از تلاش کارکنان این شرکت برای برگزاری این سمپوزیوم تشکر و اظهار کرد: اجرای این برنامه ها به لطف تلاش شبانه‌روزی مدیران و جوانانی است که از 6 صبح تا آخر شب مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: شایسته است یادی کنم از دکتر غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش  که جای ایشان در این برنامه بسیار خالی است. اگر همت و تلاش ایشان و پشتیبانی‌های او از جوانانی مثل ما نبود، این کارها صورت نمی‌گرفت.

طیبی ادامه داد: کارهایی که در این مدت انجام شد بسیار چالشی بود. مثلا یک خیابان یا زمین که 20سال است مغفول مانده، اگر قرار باشد کاری در آن انجام شود بسیار چالشی خواهد بود. ماشه به دلیل اهمیت فراوانش برای ما نگاه بسیار ویژه‌ای را می‌طلبید. آرزوی من این است که اتفاقات خیلی خوبی بیفتد و تاریخ به خوبی درباره ما قضاوت کند.

احسان گرایلی دبیر رویداد با مرور اجمالی روند کار، گفت: سمپوزیوم ایده ماشه به اذعان همه یک رویداد منحصر به فرد در کل کشور بوده است و پیش از این کاری در این سطح انجام نشده بود.

وی افزود: انتخاب هیات داوران هم یک اتفاق تازه بود، زیرا داوران از بین کسانی انتخاب شدند که مورد وثوق خود هنرمندان بودند و خود آنها در انتخاب و تایید آنها نقش داشتند.

دبیر رویداد در ادامه به تفاوت دیگر این سمپوزیوم با رویدادهای مشابه اشاره کرد و گفت: در این سمپوزیوم به هنرمندان فرصت ارائه داده شد و هرکدان 30دقیقه فرصت داشتند در مقابل هیات داوران از طرح خود دفاع کنند و این یک فرصت برای آنها محسوب می‌شد.

گرایلی ادامه داد: ما در این نشست‌ها از میان داوران فقط به صورت حضوری در خدمت جناب جهانشاد بودیم و دیگر داوران به شکل اسکایپی در جلسات ارائه هنرمندان حضور داشتند. اکنون با اعلام نفرات برگزیده در ابتدای راه هستیم و این پیگیری‌ها تا حصول نتیجه و اجرایی شدن طرح نهایی باید ادامه پیدا کند.

وی در پایان صحبت‌هایش از سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت عمران، آب و خدمات جزیره که به صورت مستمر و پیگیر در اجرای این سمپوزیوم یاری کرده‌اند تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه کلیپی از آغاز روند آشنایی هنرمندان با جزیره ماشه تا برگزاری نمایشگاه ایده‌های آنها برای حضار پخش شد.

سپس پوریا جهانشاد تنها داور حاضر در سمپوزیوم ضمن تشکر از شرکت عمران، آب و خدمات جزیره کیش در سخنانی کوتاه درباره داوری‌های این رویداد گفت: ما سعی کردیم نهایت وسواس را به خرج دهیم و چیزی را انتخاب کنیم که بتوانیم از آن دفاع کنیم. وی در ادامه بیانیه هیات داوران را برای حضار قرائت کرد. متن این بیانیه به این شرح است:

« هیات داوران ضمن تشکر از کلیه هنرمندان شرکت کننده، شرکت عمران کیش و دیگر همراهان و حامیان این سمپوزیوم و پس از چند ساعت گفتگو و تبادل نظر تصمیم به انتخاب سه طرح به عنوان طرح های برگزیده گرفت. با این وجود، هیچ کدام از این سه طرح نتوانست نظر هیات داوران را برای انتخاب به عنوان طرح برتر تامین کند. به اعتقاد هئیت داوران، این سه طرح برای نهایی شدن نیاز به حک ‌و اصلاح و پاره ای بازاندیشی ها دارند. از این رو انتخاب این طرح ها به معنای آن است که این سه طرح پتانسیل آن را دارند تا در همفکری و گفتگو با مشاوران صاحب صلاحیت، در مدتی محدود، بهینه سازی شوند. پس از طی این پروسه است که می توان یکی از این سه طرح را به عنوان طرح مناسب اجرا در ساحل "ماشه" برگزید و از آن دفاع کرد.

هیات داوران بر این اعتقاد است که با صورت بندی صحیح مطالعات نظری و میدانی و تاکید بر آرشیو سازی بحث و نظرها می توان قدمی مهم در جهت فرهنگ سازی برای اقدامات مشابه شهری برداشت و مانع از وقوع بسیاری از خطاها و مشکلات احتمالی در آینده شد.

طراحان برگزیده بدون هرگونه اولویت بندی از این قرارند: مونا آقابابایی و محمد سلیمانی- شهریار رضایی و گروه صفر»

در ادامه سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول به صورت خلاصه به تاریخچه ساحل ماشه و اهمیت آن برای اهالی کیش اشاره و اظهار کرد: قصه ماشه بزرگترین قصه جزیره است. در سال 1349هیأتی از ایران و آمریکا برای انتخاب اقامتگاه زمستانی پهلوی جزایر خلیج فارس را بررسی کردند. کارشناسان به چند جهت جزیره کیش را توصیه کردند. دلایل آن قرار گرفتن در داخل منطقه خلیج فارس، داشتن آب شیرین، مرجانی بودن جزیره و در نهایت سواحل بسیار خوب در بخش شرق و شمال شرقی کیش عنوان شد.

وی افزود: ساحل شرقی ماسه‌ای است و برخلاف ساحل جنوبی که صخره‌ای است عبور و مرور در آن راحت تر است. به همین دلایل ساحل ماشه بسیار مهم بوده است و مردم در گذشته به آن شهر می‌گفتند. پس از تعیین آن برای اقامتگاه دربار، مردم ماشه را به بخش سفین منتقل می‌کنند و سفین جدید ایجاد می‌شود. ماشه در کیش مرکزیت داشته و بزرگترین بخش اداری و تجاری جیزره را شامل می‌شده است. به همین دلیل از جناب مهندس طیبی و همکاران برای برگزاری این سمپوزیوم و ایده‌گذاری درباره بندرگاهی که سال هاست نیمه کاره مانده تشکر می‌کنم چون کار بسیار ارزشمندی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم هرچه در جهت احیای نام‌های فرهنگی جزیره حرکت کنیم به احیای توریسم کمک کرده‌ایم. ایده‌پردازی درباره ماشه، ایده‌پردازی درباره هویت جزیره است. 

در پایان مراسم از آثار برگزیده با اهدای لوح و جایزه نقدی تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =