وام مسکن با طعم گزنده اوراق تسهیلات ۹۰ هزار تومانی

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دامنه بالای ۹۰ هزار تومانی چند هفته‌ای است که تثبیت شده و دیگر افت‌های سنگین شاخص کل بورس، تأثیری بر کاهش نرخ آنها نمی‌گذارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در حالی که اوراق تسهیلات مسکن تا اردیبهشت ماه امسال همچنان در کانال قیمتی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان تغییر قیمتی داشت، اما از خرداد امسال و همزمان با اوج ناگهانی شاخص کل بورس از یک سو و افزایش قیمت مسکن از سوی دیگر، نرخ این اوراق نیز به کانال ۷۰ هزار تومانی رشد یافت و چند ماهی در این کانال ثابت ماند.

در حالی که شاخص بورس در کمی بیش از ۲ ماه گذشته، با افت‌های سنگین مواجه است، اما بازار مسکن همچنان می‌تازد و نوک پیکان نمودار قیمت مسکن همواره صعودی است؛ سایر بازارهای موازی نیز دست در دست بازار مسکن داده و هر روز قله‌های جدید قیمتی را کشف می‌کنند.

همین موضوع سبب شده تا علی رغم آنکه فاکتوری که خود عامل بالا رفت قیمت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بازار سرمایه شود (رشد شاخص بورس)، اینک که سیر نزولی در پیش گرفته، دیگر نتواند این عضو کوچک خانواده بازار سرمایه را هم به پایین بکشاند و درنتیجه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در کانال قیمتی ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان، تثبیت شود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان پیش بینی افزایش تمایل سرمایه گذاری در بازار مسکن و کاهش فعالیت در بازار سرمایه در ماه‌های پیش رو را ارائه می‌دهند با توجه به اینکه هنوز از تدوین و تصویب قوانین و ابزارهای مالیاتی بازدارنده برای جلوگیری از سرمایه گذاری مخرب در بازار مسکن از قبیل «اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی» و «مالیات بر عایدی سرمایه» خبری نیست، تحقق چنین پیش بینی‌ای، چندان دور از دسترس نخواهد بود.

چینش این قطعات پازل در کنار هم می‌تواند افزایش تمایل به خرید مسکن به خصوص خریدهای سرمایه‌ای و غیر مصرفی را در روزها و ماه‌های پیش رو هشدار دهد؛ اتفاقی که احتمالاً به ادامه چرخش سیکل معیوب افزایش همزمان قیمت مسکن و قیمت اوراق تسهیلات مسکن منجر خواهد شد.

در معاملات امروز سه شنبه ۲۹ مهر ماه اوراق تسهیلات مسکن، متوسط قیمت هیچیک از نمادهای زیرمجموعه نماد معاملاتی «تسه» زیر ۹۱ هزار تومان نبود.

پُر معامله ترین نماد امروز، تسه ۹۹۰۵ (امتیاز تسهیلات مسکن مرداد ۹۹) با ۶۷۶ فقره معامله و همچنین فروش ۲۲ هزار و ۶۰۰ برگه از این نماد بود که با متوسط قیمت ۹۲ هزار و ۸۵۱ تومان کشف قیمت شد.

سایر نمادهای پُر فروش اوراق تسهیلات مسکن معاملات امروز به شرح زیر است:

تسه ۹۹۰۶ (امتیاز تسهیلات مسکن شهریور): ۲۷ هزار و ۳۰۰ برگه با متوسط قیمت ۹۲ هزار و ۹۵۰ تومان

تسه ۹۸۱۰ (امتیاز تسهیلات مسکن دی سال گذشته): ۱۳ هزار برگه با متوسط قیمت ۹۲ هزار و ۸۸۰ تومان

با در نظر گرفتن ۹۰ هزار تومان برای متوسط قیمت هر برگه تسهیلات مسکن، یک زوج تهرانی برای دریافت سقف تسهیلات مسکن زوجین (۲۴۰ میلیون تومان) می‌بایست ۴۸۰ برگه که هر یک معادل ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید مسکن است، از بازار سرمایه خریداری کنند که مجموعاً ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه خرید این اوراق خواهد بود.

اگرچه نرخ سود تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن، ۱۷.۵ و تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی جعاله مسکن، ۱۸ درصد است، اما عملاً با احتساب مبلغ خرید حق امتیاز این تسهیلات، نرخ سودی که وام گیرنده پرداخت می‌کند، بسیار بیشتر از نرخ‌های مذکور است؛ پولی که حتی به بانک هم برنمی گردد و وام گیرنده آن را به دارنده امتیاز حق تقدم تسهیلات مسکن پرداخت می‌کند.


انتهای پیام/

کد خبر: 1077768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =