کمپین‌های تحریم کالاهای فرانسوی به کشورهای «مغرب عربی» رسید

در کشورهای الجزایر، مغرب، تونس و لیبی شمار زیادی از شهروندان خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند و تأکید کردند که باید به این اهانت، پاسخ داده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، پس از اهانت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به اسلام و حضرت رسول (ص)، در کشورهای منطقه «مغرب عربی» کمپین تحریم کالاهای فرانسوی به راه افتاده است.

«سمیر بحتاجی» عضو مجمع حمایت از مصرف کننده الجزایر گفت که درخواست تحریم کالاهای فرانسوی، فعلا در فضای مجازی است، ولی این مجمع، این درخواستها را عملی خواهد کرد.

بحتاجی به روزنامه «العربی الجدید» گفت که این کمپینها می‌تواند فرصتی برای مصرف کننده الجزایری باشد تا فرهنگ مصرفی خود را تغییر دهد و تولیدات الجزایر نیز فرصتی به دست آورند و خود را به عنوان جایگزینی، در زمینه غذایی معرفی کنند.

«محمد منصف الشریف» کارشناس مسائل اقتصادی تونس هم گفت که این کشور نیازمند بازبینی در همکاری خود با شرکای اروپایی است تا از طریق ترسیم یک نقشه راه جدید، بتواند منافعی به دست آورد.

در مغرب نیز کمپینهای زیادی برای تحریم کالاهای فرانسوی ایجاد شده است و در پی این تحریم، شرکتهای فرانسوی، ضررهای بسیاری متحمل خواهند شد.

وزارت خارجه مغرب یکشنبه هفته جاری با انتشار بیانیه‌ای، هتک حرمت به پیامبر اکرم (ص) را محکوم کرد.

العربی الجدید در ادامه گزارش داد، کمپینهای تحریم کالاهای فرانسوی در مغرب، هنوز به صورت عملی اجرایی نشده و محصولات این کشور از بازارهای مغرب جمع‌آوری نشده است.

این روزنامه از لیبی نیز خبر داد، شمار زیادی از تظاهرات‌کنندگان معترض در طرابلس پایتخت لیبی و سایر مناطق این کشور به خیابانها آمدند و خواستار قطع روابط این کشور با پاریس شدند.

«محمود بن سعید» که یکی از معترضان است، گفت: «تا زمانی که دولت الوفاق، درباره قطع رسمی روابط تجاری با فرانسه اقداماتی انجام ندهد، این تظاهرات ادامه خواهد داشت؛ زیرا پیامبر خدا، خط قرمز است».

«عصام بوغالیه» یک شهروند دیگر لیبیایی است که تأکید دارد باید همه کالاهای فرانسوی موجود در بازارهای لیبی تحریم و قراردادهای نفتی با پاریس لغو شود.

انتشار کاریکاتوری موهن در یک نشریه فرانسوی در دو هفته گذشته خشم جوامع اسلامی را برانگیخته است. این خشم با سخنان امانوئل ماکرون در چهارشنبه هفته گذشته که به حمایت از این اقدام به بهانه آزادی عقیده پرداخته بود، دو چندان شده و مقامات بسیاری از کشورها از جمله اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عمران خان نخست وزیر پاکستان، موضع رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کرده‌اند.

 وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در پی استمرار لجوجانه اقدامات اهانت آمیز به ساحت پیامبر رحمت (ص) در فرانسه که در کمال تاسف در مواردی با حمایت برخی مقامات رسمی نیز همراه بوده است، هرگونه اهانت و بی احترامی به پیامبران الهی خصوصا خاتم آنها رسول مکرم اسلام را به شدت محکوم کرد.

منبع: فارس 
انتهای پیام/

کد خبر: 1078800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =