«حشد شعبی» در راستای فرمان کاظمی گام برمی‌دارد/ لزوم استفاده از تجارب ارزشمند بسیج مردمی

نیروهای مردمی حشدشعبی عراق به موازات سیاست های فرمانده کل قوا به خدمت رسانی به کشور در حوزه دفاعی و امنیتی مشغول هستند و هرگونه اظهارنظر مبنی اختلاف میان حشد و دولت کاظمی برخلاف منافع ملی عراق است.

ایسکانیوز، گروه بین الملل_محمد مهدی ملکی: حشدشعبی گروهی مردمی متشکل از اقوام و مذاهب مختلف که بر اساس فتوای مرجعیت عالی عراق گرد هم آمدند در کوران مبارزه با تروریست های افراط گرای داعشی از خاک، مال و ناموس خود دفاع کنند و امروز با کارنامه ای درخشان از موفقیت های پیاپی در مبارزه با داعشی ها و کوله باری از تجارب ارزشمند در خدمت به کشور همچنان مشغول هستند.

نیروهای حشدشعبی با توجه به آنچه گفته شد عملکرد بسیار مثبت و موفقیت آمیزی در تامین امنیت کشورشان داشتند و از این روی پس از بیرون راندن تروریست‌ها و ایجاد آرامش در کشور، مطابق قانون آنها ذیل نیروهای مسلح و تحت فرمان نخست وزیر عراق یا همان فرماندهی کل قوا به خدمت رسانی به کشور در حوزه دفاعی و امنیتی مشغول شدند.

با توجه به اینکه ایجاد و تشکیل نهاد قدرتمند حشدشعبی ریشه در مرجعیت دارد، پُر واضح است که عده‌ای چه در داخل و چه در خارج از مرزهای عراق با اصل مرجعیت و جایگاه رفیع ایشان مشکل داشته و تمام تلاش خود را جهت تضعیف حداکثری و حتی نابودی آن به کار بستند، بنابراین هجمه ای گسترده علیه حشدشعبی به عنوان یکی از نهادهای وابسته و منتسب به مرجعیت در ابعاد مختلف سیاسی، رسانه‌ای و تبلیغاتی و حتی نظامی شکل گرفت که تا امروز هم ادامه دارد.

این اواخر حتی برخی تلاش بسیاری انجام دادند نیروهای حشدالشعبی را در برابر دولت و شخص کاظمی قرار دهند، امری که کاملا در تضاد با خواست و اراده مرجعیت عالی شیعیان عراق آیت الله سیستانی، عقلای کشور و هر شخصیت سیاسی و نظامی وطن دوست عراقی است چرا که در این برهه حساس، عراق بیش از هر امر دیگری نیاز به وحدت، انسجام و حفظ اتحاد داخلی میان کلیه گروه ها، جناح ها شخصیت‌های سیاسی خود داشته و دارد.

یکی از بهترین ادله ای که می‌توان جهت رد این قبیل توطئه ها علیه مردم و دولت عراق و البته حشدشعبی بیان کرد، گفتگوی اخیر «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشدشعبی است که در آن به صراحت به نکاتی چند اشاره می کنند که در این گفتار به صورت موجز به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

_ این که هیچ گونه اختلاف نظری میان دولت و حشدشعبی وجود ندارد و این سازمان مردمی مطابق قانون تحت فرمان شخص نخست وزیر یا همان فرمانده کل قوا است و هر کس که سخنی از اختلاف نظر به میان میآورد قطعاً دچار اشتباه تعمدی یا سهوی است.

_ اینکه حشدشعبی با هرگونه اقدام نظامی یا حمله خارج از چهارچوب، قانون و عرف مخالف است و حملات صورت گرفته به مراکز دیپلماتیک بغداد را به شدت محکوم می کند.
(در این خصوص کلیه گروه های سیاسی و شخصیت های تاثیر گذار عراقی حملات اخیر صورت گرفته را محکوم کردند)

_ این که برای عراق در شرایط فعلی وحدت لازم است و نباید اجازه داد برخی اظهار نظرات و بعضاً رفتارهایی منجر به ایجاد اختلافات درونی شود.

_ اینکه همه نهادها اعم از حشدشعبی، ارتش، پلیس، دولت، گروه‌های سیاسی و مردم باید با انواع اتحاد و انسجام داخلی به یکدیگر کمک دهند تا کشور در مسیر دستیابی به اهداف خود با موانع کمتری مواجه شود.

_ اینکه اظهارات آقای «هشیار زیباری» در خصوص حشدشعبی نامناسب و اهانتی به این این سازمان بوده اما آن را از لغزش زبانی وی دانسته و اینطور گفت که حمله به دفتر «حزب دموکرات کردستان» در بغداد و آتش زدن آن اشتباه بوده و این اقدام را در راستای از بین بردن فرایند سیاسی دانسته است.

با توجه به نکات مختلف این گفتگو که از سوی عالی ترین فرد تصمیم گیرنده در سازمان حشدشعبی یعنی فالح الفیاض صورت گرفته، می توان اینطور تحلیل کرد که وی تلاش کرده تا توطئه‌های سیاسی_تبلیغاتی علیه سازمان حشدشعبی را کم رنگ و حتی خنثی کند و آنهایی را که از تقابل میان حشد و دولت کاظمی منافعی داشته و دارند را ناکام گذارد.

پُرواضح است که نیروهای پرتوان حشدشعبی که ریشه اعتقادی داشته و منتسب به پایگاه و جایگاه عالی مرجعیت هستند کماکان خواهان خدمت رسانی در حوزه دفاعی و امنیتی به کشور، تامین امنیت عراق و مبارزه تمام قد با هر متجاوزی هستند که قصد تعدی و تعرض نسبت به خاک و تمامیت ارضی عراق را داشته باشند.

همواره آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی متخدین عرب مترجع منطقه در تلاشی هماهنگ نسبت به نیروهای حشد شعبی مواضع منفی سیاسی تبلیغاتی شدیدی را اتخاذ کرده اند که نشان از عمق خصومت ورزی آنها به دولت و ملت عراق دارد. 

هر فرد منصف و آگاه به مسائل عراق می داند که خدمات نیروهای حشدشعبی در قالب تامین امنیت کشور و حراست از تمامیت ارضی عراق بسیار ارزشمند بوده و هست و امروز آنها می توانند از تجارب خود در مبارزه با تروریست ها جهت بیمه کردن شرایط آینده کشور از تهدیدات مستمر داخلی و خارجی استفاده کنند.

امیداوریم در آینده ای نزدیک همه اقوام، مذاهب و گروه های سیاسی و تاثیرگذار بر روند تحئلات سیاسی و اجتماعی عراق به این نتیجه برسند که اولویت برای آنها منافع ملی و نه حزبی و جناحی باشد و تمام تلاش خود را در راستای پیشرفت هرچه بهتر و بیشتر کشورشان در حوزه های مختلف کنند و در این راستا بر بدخواهان داخلی و خارجی فائق آیند.

در پایان آنکه، مقامات و نیروهای حشدشعبی در این سطح از آگاهی سیاسی قرار دارند و می دانند که در این شرایط حساس عراق به شدت نیازمند وحدت درونی و پرهیز از هرگونه اظهار نظر، رفتار و گفتار وحدت شکن و تفرقه آفرین است و لذا نیروهای حشدالشعبی با حفظ ماهیت، اصالت و مواضع خود خود را عضوی از نیروهای مسلح عراق می دانند که در راستای تصمیمات شخص نخست وزیر و فرمانده کل قوا در جهت تأمین امنیت و منافع ملی گام بر می دارند.

کد خبر: 1078812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =