سردار جلالی: وابستگی اقتصاد ما به دلار باید از میان برود

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: برای دفاع از سفره و معیشت مردم باید سیاست‌های اقتصادیمان را طوری تنظیم کنیم که در صورت افزایش فشار اقتصادی قشر ضعیف آسیب نبیند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سردار غلامرضا جلالی در برنامه «تیتر امشب» با بیان اینکه پس از اتفاقاتی نظیر سرنگونی پهپاد فوق پیشرفت آمریکایی‌ها از سوی ایران، آنان در استفاده از گزینه نظامی علیه ما دچار تردید شدند اظهار کرد: این تردید در نتیجه قدرت بازدارندگی نظامی ما بود و پس از آن بود که آمریکایی‌ها، به سراغ جبهه جنگی دیگری رفتند و ترکیبی از تهدیدات را علیه ما به کار گرفتند که بستر اقتصادی با ابزارهایی مبتنی بر تهدیدات سایبری، شبکه‌های اجتماعی و مردم.محور را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در این جبهه جدید که تحت عنوان جنگ هیبریدی یا ترکیبی شناخته می شود، دشمن نقاط قوت خود را علیه نقاط ضعف ما بکار می‌گیرد. رویکرد سازمان پدافند غیرعامل کشور در این میان، کاهش آسیب‌پذیری و امن‌سازی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه سال گذشته نظام پدافند زیستی را برای کنترل ورود و خروج مرزها از منظر تهدیدات زیستی تدوین و آماده کردیم، ادامه داد: این اقدام تقریبا بیش از یک ماه پس از شیوع کرونا انجام شد و طی آن دستورالعمل‌های مقابله در برابر تهدیدات زیستی آماده‌سازی و به نهادهای متولی ارائه شد.

وی یادآور شد: سازمان پدافند غیرعامل کشور در راستای ساختارسازی در حوزه پدافند زیستی، در سال ۹۰، طرح جامع میکروبی کشور را که در سال ۷۸ تصویب شده بود، پس از ۱۲ سال دوباره به روزرسانی کرد و در همین راستا ساختارها ونقش‌ها تعریف شد. این ساختار در هر استان با توجه به مخاطرات و تهدیدات خاص آن بازطراحی شد و مسئولان استانی متولی بحث پدافند زیستی از استاندار تا کارشناسان آموزش‌های لازم را دریافت کردند. این آموزش‌ها در برخی استانها مانند قم، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی برای ایجاد آمادگی با اجرای مانور پدافند زیستی تمرین شد.

جلالی با بیان اینکه تا قبل از بحران کرونا، کمتر کسی تهدیدات زیستی را جدی می‌گرفت، گفت: کرونا نشان داد که هر کشوری در برابر تهدیدات زیستی آماده نباشد به شدت آسیب خواهد دید و بدون ساختار مناسب نمی‌توان با این تهدیدات مقابله کرد.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز در یک اصلاح ساختاری، امروز رئیس‌جمهوری، وزیر کشور را به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی منصوب کردند. این در حالیست سازمان پدافند غیرعامل کشور،  لزوم ایجاد یک قرارگاه عملیاتی برای مقابله با کرونا را از ابتدا متذکر شده بود. در واقع چون در سطح ملی ما ساختار مناسب برای مقابله با چنین بحرانی نداشتیم سرانجام براساس آزمون و خطا به نتیجه رسیدیم که نیازمند اصلاح ساختاری هستیم.

جلالی در ارزیابی میزان همکاری و تعامل دستگاه های مختلف با سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: وزارت کشور جزو دستگاه‌های همسو و هماهنگ در زمینه اقدامات اجرایی با سازمان پدافند غیرعامل کشور است. با وزارت نفت نیز در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی هماهنگی و تعامل خوبی داریم. در حوزه هسته‌ای نیز ارتباطات خوبی داریم. در سایر دستگاه‌ها نیز با وجود اختلاف نظرهایی در الگوی مقابله، کمابیش همکاری داریم.

وی با اشاره به تجارب حادثه بیروت گفت: برمبنای گزارش کارگروهی که از سوی دولت لبنان مامور بررسی حادثه بیروت شده بود، آسیب‌پذیری در اثر چیدمان غلط مواد خطرناک و انبار نامناسب این مواد، عنصر اصلی این حادثه بود. پس از حادثه، ما نیز اقدامات خود را جهت پایش و بررسی خطرات مشابه در بخش‌های دفاعی، صنعتی، انرژی و حوزه حمل و نقل مانند بندرها آغاز کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: در مطالعاتی که در مورد دلایل بروز حادثه بیروت داشتیم، یافته‌های مهمی به دست آوردیم. یکی از این موارد این بود که دریافتیم برخی از کشورها مرکزی تحت عنوان نظام ایمنی شیمیایی دارند، ساختاری که ما از آن محروم هستیم. این در حالیست که ما در سال‌های اخیر با شیب تند توسعه صنایع شیمیایی و پتروشیمی مواجه شده‌ایم و در حال حاضر، تقریبا ۷ هزار کارگاه در این حوزه مشغول فعالیتند که بخش مهمی از اقتصاد ما را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه نظام ایمنی شیمیایی ما همگام با صنایع شیمیایی و پتروشیمی، توسعه پیدا نکرده است. همین امر سبب شده برخی صنایع ما در حریم شهرها احداث شود یا به سبب توسعه افسارگسیخته شهرها، صنعتی که روزی بیرون از حریم شهرها بوده امروز در مجاورت مناطق مسکونی و جوامع انسانی قرار گرفته است.

جلالی با بیان اینکه با کمک وزارتخانه‌های صمت و نفت طرح ایجاد یک مرکز رصد، پایش و هشدار ریسک شیمیایی را در دستور کار داریم تصریح کرد: در سطوح بالاتر نیز مشاهده کردیم که نظام امنیتی در حوزه خرید و فروش مواد شیمیایی که قابلیت دوگانه دارد و نظام دفاعی در حوزه مواد شیمیایی نیز دارای اشکالاتی است. از همین رو نظام عملیاتی دفاعی شیمیایی را طراحی کردیم که تمام خلاءها و نقاط ضعف را پوشش می‌دهد و حوزه اطمینانی را در این زمینه ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: حادثه بیروت تلنگری برای ماست تا برای خروج صنایع پرخطر از حریم شهرها چاره اندیشی کنیم یا اقدامات تامینی حداکثری را برای به حداقل رساندن ریسک بروز حوادث و به خطر افتادن جان انسان‌ها و حفاظت از دارایی‌های ملی انجام  شود.

جلالی گفت: براساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، احکام مشخص و صریحی برای خروج صنایع پرخطر از حریم شهرها وجود دارد و قانون همه دستگاه‌ها را مکلف به این کار کرده است. ما نیز در سازمان پدافند غیرعامل کشور، ضوابط، آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز را در این مورد تهیه کرده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در تحلیل شرایط اقتصادی موجب و جنگ اقتصادی که علیه کشور ما در جریان است نیز توضیح داد: هدف جنگ اقتصادی، ناکارآمدسازی دولت در تامین نیازمندهای مردم و ایجاد تنگنای برای آن‌هاست. در واقع با هدف قرار دادن معیشت و سفره مردم، به دنبال ایجاد نارضایتی است تا از طریق شبکه‌های اجتماعی زمینه اعتراض، آشوب و درگیری میان مردم و حاکمیت را فراهم کند.

وی ادامه داد: دشمن برای رسیدن به اهداف خود از ابزارهایی برخوردار است. بزرگترین مزیت آن‌ها دلار است که به دلیل ویژگی‌هایی که در دنیا پیدا کرده است در واقع یک پول بدون پشتوانه و تحمیل شده به دنیاست. راهبرد ما این است که دلار را در اقتصادمان تعیین تکلیف کنیم. وابستگی به دلار باید از بین برود و نقش ارزش افزوده مانند طلا پیدا نکند. دلار باید صرفاً پول مبادلاتی برای خارج از کشور باشد تا موجب کاهش ارزش پول ملی ما نشود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از راهکارها این است که ما معاملات غیردلاری با ارز مشابه کشورها با همسایگانمان داشته باشیم تصریح کرد: ما با نزدیک به هشت کشور روابط نزدیکی داریم. اگر بتوان در تعاملات اقتصادیمان دلار را از چرخه خارج کنیم و از پول یک دیگر استفاده کنیم مانند سیاستی که چین و ترکیه در پیش گرفتند، بسیار راهگشا خواهد بود و می‌تواند بخش زیادی از فشار نیاز کشور به دلار را از بین ببرد.

وی راهکار دیگر را متنوع کردن سبد ارزی برشمرد و ادامه داد: با این کار، مزیت اساسی دشمن در جنگ اقتصادی از بین خواهد رفت.

جلالی با بیان اینکه برای دفاع از سفره و معیشت مردم باید سیاست های اقتصادیمان را طوری تنظیم کنیم که در صورت افزایش فشار اقتصادی به قشر ضعیف فشاری وارد نشود اظهار کرد: برای حمایت از دهک‌های پایین درآمدی، نیازمند زیرساخت هستیم. این زیرساخت یک شبکه توزیع مطمئن و دقیق است که با اتصال به یک سیستم سرشماری دقیق و به روز از طریق یک کارت هوشمند به طور مشخص نیازهای معیشتی قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه را تامین کند و کمک‌های معیشتی را به درستی به جامعه هدف برساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =