برگزاری پنجمین دوره کرسی‌های آزاداندیشی پدافند رسانه‌ای

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: موضوع حکمروایی در فضای مجازی و حاکمیت در جامعه با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و کار ویژه‌های رسانه‌ها خصوصاً ایجاد بازدارندگی فعال در فضای رسانه‌ای در پنجمین دوره کرسی‌های آزاداندیشی پدافند رسانه‌ای بررسی می‌شود.

مهدی ملک‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برگزاری کرسی آزاداندیشی پدافند رسانه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند اظهار کرد: دبیرخانه پدافند رسانه‌ای با کسب مجوز و پشتیبانی معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد دماوند از سال 1395 با هدف تولید دانش بومی و پشتیبانی علمی از مدیریت رسانه‌های کشور به ویژه در مقابله با جنگ‌های رسانه‌ای، غلبه بر تحریم‌ها و صیانت از داشته‌های ملی، ضمن استعانت از الطاف الهی و با تکیه به ظرفیت اعضای هیئت علمی، دانشجویان نخبه و پژوهشگران متعهد؛ راهبرد هدفمند کردن پژوهش‌های علوم انسانی و کمک به حل چالش‌های جامعه را از طریق تصمیم‌سازی علمی برای مدیریت اجرایی کشور دنبال کرده است.

وی افزود: این دبیرخانه تاکنون بیش از 24 نشست تخصصی با عنوان عمومی «اقتصاد و رسانه» (حول موضوعات چالشی جامعه به‌ویژه شعارهای سال، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد شهری) و 4 کرسی آزاداندیشی، ویژۀ پدافند رسانه‌ای برگزار کرده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بیان کرد: دبیرخانه پدافند رسانه‌ای که از برکات شورای فرهنگی دانشگاه است تاکنون توانسته با هماهنگی گروه‌های آموزشی، بالغ بر 230 پایان‌نامه کارشناسی ارشد، 3 عنوان کتاب مجموعه مقالات، صدها سخنرانی علمی و دانشجویی و چندین عنوان مصاحبه و یادداشت پژوهشی را ارائه کرده و بیش از 20 عنوان رساله دکتری را در مسیر اجرا، دنبال می‌کند..

ملک‌محمدی پیرامون موضوعات مطروحه در کرسی‌های آزاداندیشی عنوان کرد: اکنون نیز در ادامه کرسیهای آزاداندیشی پدافند رسانه‌ای و پس از بررسی موضوعات «الزامات پیاده‌سازی نظام جامع پدافند رسانه‌ای»، «جنگ‌های رسانه‌ای» و «تغییر رفتار مخاطبان»، بازدارندگی و حکمرانی رسانه‌ای: کنترل و فرماندهی را در دستورکار قرار داده و سعی دارد ابعاد گوناگون این مفاهیم را در دوران همه‌گیری بیماری کووید-19 بررسی و تحلیل کند.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این کرسی، رعایت توصیه‌های مقام معظم رهبری و صیانت از داشته‌های اجتماعی و فرهنگی کشور است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «نباید مردم در فضای مجازی بیپناه باشند»، بر دانشگاهیان فرض است که با دانش‌های روز از ملت شریف و قلمروی فرهنگی و اجتماعی کشور صیانت کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند تصریح کرد: لذا در پنجمین دوره کرسی آزاداندیشی که این دبیرخانه برگزار می کند، موضوع حکمروایی در فضای مجازی و حاکمیت در جامعه با بهره‌گیری از ظرفیتها و کار ویژههای رسانه‌ها خصوصاً ایجاد بازدارندگی فعال در فضای رسانه‌ای (همانند آنچه در حوزۀ نظامی اتفاق افتاده و مایۀ مباهات و آرامش خاطر جامعه شده است)، به عنوان موضوع محوری نشست در دستورکار پژوهشگران قرار گرفته است.

ملک‌محمدی تشریح کرد: منظور از بازدارندگی رسانه‌ای، حفظ پایداری نظام اطلاع‌رسانی جامعه، توسعۀ تاب‌آوری مخاطبان، ایجاد رقابت برای پیاده‌سازی رفتار جهادی در مدیران فرهنگی و اجتماعی کشور و پشیمان‌سازی دشمنان در تهاجم رسانه‌ای به مخاطبان ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش حکمروایی مطلوب، هدف غاییِ حاکمیت رسانه‌ای در عصر فضای مجازی به عنوان چشم‌انداز پژوهشی مقالات علمی این نشست در نظر گرفته شده و مجموعاً 7 محور کلانِ کنترل رسانه‌ای و افکارعمومی، شناخت رسانه‌های مهاجم، قدرت رسانه‌ای، مراکز فرماندهی رسانه‌های اجتماعی، اعتمادسازی در رسانه‌های داخلی، رادار رسانه‌ای و واکسینایون رسانه‌ای برای ارائه انتخاب شده است.               

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در پایان با اعلام این نکته که این نشست علمی در تاریخ 20 آذرماه در دانشگاه برگزار خواهد شد. عناوین مقالات واصله برای داوری نهایی را به شرح زیر اعلام کرد:

انتهای پیام/

کد خبر: 1078913

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =