اقدامات وزارت خارجه برای حل مشکلات دانشجویان در ترکیه و اوکراین و متقاضیان تحصیل در ایتالیا

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب وظایف خود، موضوع وضعیت دانشجویان ایرانی در کشورهای مختلف را با توجه شیوع ویروس کرونا، رصد و در هرکجا که لازم بوده در رایزنی با مقامات کشورهایی که دانشجویان در آن مقیم بوده اند، تلاش کرده شرایط حمایتی و در حد امکان تسهیلات لازم را برای آنها فراهم کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سعید خطیب زاده در مورد مشکلاتی کنسولی که برای تعدادی از دانشجویان ایرانی در برخی از کشورها از جمله ترکیه، اوکراین، امارات و ایتالیا به خاطر شیوع کرونا ایجاد شده و اقدامات وزارت خارجه برای کمک به این دانشجویان با اعلام مطلب فوق گفت: با توجه به محدودیت تردد برای اتباع خارجی از جمله دانشجویان در ترکیه به خاطر شیوع ویروس کرونا، این وزارتخانه و نمایندگی های کشورمان در ترکیه رایزنی های گسترده ای را با مقامات این کشور برای حل مشکلات دانشجویان انجام دادند که در نتیجه این رایزنی ها، در حال حاضر دانشجویان با داشتن روادید تحصیلی معتبر و یا کارت دانشجویی می توانند وارد ترکیه شوند و دیگر برای تردد به کشور ترکیه مشکلی ندارند.

وی در همین ارتباط افزود: همچنین دانشگاه ها از دانشجویان ایرانی ثبت نام می کنند و بیشتر کلاسها غیر حضوری است و  دانشجویان می توانند بعد از ثبت نام از طریق مجازی و بصورت آنلاین از داخل ایران در کلاس ها شرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه همچنین برای تسهیل در تردد دانشجویانی که نمی توانستند از معافیت تحصیلی استفاده کنند با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی، تسهیلات خروج یکبار مشمولین تا پایان سال جاری را در نظر گرفته است.

مشکل  70 دانشجوی ایرانی در اوکراین چه بود؟

 خطیب زاده در مورد مشکلاتی که برای برخی از دانشجویان ایرانی در اوکراین نیز پیش آمده بود، گفت: در حال حاضر حدود ۱۹۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاههای اوکراین مشغول تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۷۰ نفر با مشکل مواجه شده اند. مشکل این دانشجویان هم از دو جنبه است، عده ای از دانشجویان ایرانی به دلیل کرونا، لغو پروازها و بروز مشکلات در نقل و انتقال مالی موفق به پرداخت به موقع شهریه خود نشده اند و لذا دانشگاه تصمیم به اخراج آنها گرفته است. عده ای از این دانشجویان نیز به دلیل وجود ابهام در آدرس محل سکونت و اسکان با اداره مهاجرت اوکراین دچار مشکل شده اند. متعاقب اطلاع از مشکل عدم تمدید اقامت برخی از دانشجویان ایرانی در اوکراین، پیگیری برای حل موضوع در دستورکار وزارت امور خارجه و نمایندگی کشورمان در کی‌یف قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این زمینه سفیر کشورمان با معاون وزیر آموزش اوکراین، معاون مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه اوکراین (در نبود مدیرکل)، مدیرکل سیاسی و منطقهای وزارت امور خارجه اوکراین، مقامات مرزبانی و مهاجرت این کشور و همچنین برخی روسای دانشگاههایی که دانشجویان ایرانی در آنها مشغول به تحصیل هستند، ملاقات کرده و مراتب را با جدیت مطرح و پیگیری کرده است. همچنین یادداشت رسمی از طرف سفارت کشورمان در کیف در این مورد برای وزارت امور خارجه اوکراین ارسال و درخواست رسیدگی و حل مشکل شده است.

خطیب زاده تصریح کرد: اخیراً سفیر اوکراین در تهران صرفاً به همین دلیل به وزارت امور خارجه دعوت و در ملاقات نامبرده با مدیرکل کنسولی موضوع مطرح و درخواست رفع سریع مشکل دانشجویان شده است. این موضوع در محور مذاکرات عراقچی با همتای اوکراینی در دور دوم نشست رایزنی های سیاسی دو کشور که طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد، قرار گرفت و درخواست بررسی و مساعدت لازم شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در همین زمینه اعلام کرد: حسب آخرین اطلاعات دریافتی از سفارت کشورمان در کی یف، طرف اوکراینی با رویکرد مثبت در حال بررسی مجدد موضوع و یافتن راه حل مناسب است و بنظر می رسد، این مسئله به تدریج در مسیر حل و فصل نهایی قرار گرفته و امید است در روزهای آتی شاهد خبرهای مثبت در این رابطه باشیم.

مشکل ویزای چهارصد دانشجوی ایرانی برای سفر به امارات حل شد 

 خطیب زاده همچنین در مورد مشکلات ایجاد شده برای دانشجویانی که متقاضی اخذ روادید امارات نیز بودند، گفت: در مورد کشورامارات متحده عربی، مشکلاتی برای دانشجویان متقاضی روادید این کشور بوجود امده بود که با با پیگیری و گفت و گوی مستمر اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه و کاردار سفارت کشورمان در ابوظبی با مقامات امارات، مشکل ویزای چهارصد دانشجوی ایرانی را  که وقت مصاحبه در دوبی داشتند، حل شد.

 تقاضای داوطلبان تحصیل در دانشگاههای ایتالیا از وزارت امور خارجه 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد  اقدامات این وزارت خانه جهت حل مشکل اخذ روادید دانشچویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های ایتالیا نیز اظهار کرد: با توجه به مشکل تعداد قابل توجهی از داوطلبان تحصیل در دانشگاههای ایتالیا و تقاضای آنان از وزارت امور خارجه برای حمایت در زمینه تسریع در صدور روادید دانشجویی، ملاقات هایی در سطح وزارت امور خارجه کشورمان  با دیپلمات های ایتالیایی در تهران انجام شد و پیگیری هایی نیزاز سوی سفارت کشورمان در رم  صورت گرفت.

وی افزود: در راستای این پیگیری ها، سفارت ایتالیا در تهران به تازگی اعلام کرده به منظور ارائه تسهیلات بهتر به شهروندان ایرانی، اقدام به افزایش کارکنان بخش روادید کرده و ظرفیت صدور روادید را علیرغم شرایط سخت کرونایی و شیفت بندی حضور کارکنان، ۵٠ درصد افزایش داده است. همچنین  این سفارت به وزارت علوم ایتالیا پیشنهاد کرده مهلت ثبت نام در دانشگاه ها را به مدت دو ماه افزایش دهد تا فرایند صدور روادید داوطلبان در شرایط آرام و منطقی اجرا شود، این سفارت خانه همچنین اعلام کرده برای کسانی که مدرک معتبر زبان انگلیسی آیلتس ارائه کرده‌اند، مرحله مصاحبه حذف شده است از دیگر سو  مهلت ارائه مدارک روادید که پیش از این تا ١۵ نوامبر تعیین شده بود، تا ٣٠ نوامبر تمدید شده است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1079573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =