پیش بینی سقوط درآمد نفتی اوپک به کمترین حد ۱۸ سال اخیر

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد با توجه به قیمت پایین نفت و محدودیت عرضه چشمگیر اوپک پلاس، درآمدهای حاصل از صادرات نفت اعضای اوپک امسال در مقایسه با سایر ۲۰۱۹ کاهش شدیدی پیدا کرده و به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۲ تاکنون سقوط می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، پیش بینی می شود مجموع درآمد صادرات نفت اعضای اوپک در سال ۲۰۲۰ به ۳۲۳ میلیارد دلار بالغ شود. اگر پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا به حقیقت بپیوندد، درآمد نفتی اوپک به پایین‌ترین سطح در ۱۸ سال اخیر سقوط می کند. این گروه سال میلادی گذشته ۵۹۵ میلیارد دلار درآمد از صادرات نفت داشت اما شیوع پاندمی و سقوط قیمت نفت امسال به درآمدهای نفتی اوپک ضربه زده و این گروه به منظور تقویت قیمتها و کمک به متوازن شدن بازار، حجم بالایی از تولیدش را محدود کرده است.

میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت سال گذشته ۶۴ دلار بود و امسال ۴۱ دلار است که بیش از ۲۰ دلار در هر بشکه پایینتر از قیمتی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده بود. تولید نفت اوپک هم به دلیل کاهش تولید داوطلبانه پایینتر بوده است. طبق ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ به ۳۰.۷ میلیون بشکه در روز بالغ می شود که ۳.۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با میانگین تولید ۳۴.۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ کمتر خواهد بود.

در بخشی از گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده است: ادامه کاهش درآمد در سال ۲۰۲۰ به بودجه های مالی کشورهای عضو اوپک که به درآمد حاصل از فروش نفت برای واردات کالا، تامین مالی برنامه های اجتماعی و حمایت از خدمات عمومی اتکای زیادی دارند، ضربه خواهد زد.

پاندمی کووید ۱۹ اقتصادهای همه تولیدکنندگان بزرگ نفت را به شدت کند کرده و ریزش قیمت نفت که بخشی از آن ناشی از جنگ قیمت کوتاه مدت میان عربستان سعودی و روسیه در آوریل بود، درآمدهای نفتی اقتصادهای وابسته به نفت در خاورمیانه و آفریقا را به شدت کاهش داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صندوق بین المللی پول در ژوییه پیش بینی کرد صادرکنندگان نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا با کاهش درآمدهای نفتی خود به میزان ۲۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال پیش از آن روبرو خواهند شد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1079689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =