اوپک و روسیه در فکر کاهش بیشتر تولید نفت

منابع آگاه از تفکر روسیه و منابع نزدیک به اوپک اعلام کردند که اوپک و روسیه در حال بررسی کاهش بیشتر تولید نفت به عنوان یکی از گزینه ها در واکنش به ضعیف شدن بازارهای نفت در اوایل سال ۲۰۲۱ هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، اوپک و متحدانش شامل روسیه در قالب گروه اوپک پلاس با هدف متعادل کردن بازار و تقویت قیمتها، در حال حاضر تولیدشان را ۷.۷ میلیون بشکه در روز محدود کرده اند و قرار است از ژانویه تولیدشان را به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

اما تاثیر موج دوم پاندمی بر تقاضا برای انرژی باعث شده تولیدکنندگان نفت در برنامه خود تجدیدنظر کنند.

یکی از منابع آگاه از تفکرات روسیه گفت: به نظر می رسد که ما باید کاهش تولید بیشتری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ داشته باشیم.

یک منبع آگاه در اوپک گفت: تولیدکنندگان در حال بررسی گزینه های زیادی علاوه بر تمدید محدودیت عرضه فعلی هستند. اما کاهش بیشتر تولید گزینه دشواری خواهد بود زیرا سهم بازار بیشتری را به تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس واگذار می کند.

یک روز پس از مذاکرات وزیر انرژی روسیه با تولیدکنندگان نفت این کشور درباره احتمال تمدید کاهش فعلی تولید نفت، الجزایر که عضو اوپک است، روز سه شنبه از به تاخیر افتادن افزایش برنامه ریزی شده تولید نفت اوپک پلاس در ژانویه، حمایت کرد.

عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر که کشورش امسال ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، از تمدید احتمالی محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس در ماههای نخست سال ۲۰۲۱ به منظور اجتناب از ریزش دوباره قیمتهای نفت ابراز حمایت کرد. وی به خبرگزاری APS الجزایر گفت: موج دوم پاندمی کووید ۱۹ به معنای آن است که بازار نفت در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و مدیران ارشد شرکتهای نفتی این کشور روز دوشنبه درباره احتمال به تاخیر افتادن تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ گفت و گو کردند.

به گفته این منابع، تصمیم نهایی توسط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گرفته می شود که ماه گذشته تمدید کاهش تولید فعلی به مدت طولانی را در صورتی که شرایط بازار ایجاب کند، منتفی ندانست.

عربستان سعودی در نشست ماه گذشته کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس اعلام کرد هیچ کس نباید در تعهد این گروه در حمایت از بازار تردید کند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد ما از مسئولیتهایمان در این زمینه غافل نمی شویم.

به گفته تحلیلگران، افزایش شیوع موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا و آمریکا و محدودیتهای جدید دولت برای رفت و آمد به معنای آسیب دیدن تقاضا برای نفت خواهد بود و احتمال اقدام اوپک پلاس برای حمایت از بازار نفت وجود دارد. نشست وزیران اوپک پلاس برای مذاکره درباره سیاست تولید روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک در بیانیه ای اعلام کرد روسیه و اوپک متعهد هستند به متوازن شدن بازار جهانی نفت و دستیابی به ثبات پایدار کمک کنند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1079691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =