کانون‌های دانشجویی، رأس هرم فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه

اعضای دانشجویی کانون‌های فرهنگی سرمایه‌های انسانی و پیشگامان توسعه این حوزه راهبردی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کانون‌های فرهنگی با هدف زمینه‌سازی رشد خلاقیت‌ها و استعدادهای فرهنگی دانشجویان، سامان‌دهی مطالبات دانشجویی و تلاش‌های خودجوش فرهنگی، هنری، اجتماعی، دانشجویی و حمایت و هدایت این گروه از فعالیت‌ها در جهت نیل به ارزش‌های متعالی اسلامی و ایرانی و به منظور تأکید بر هویت ملی و اسلامی؛ همچنین ارتقای سطح همکاری جمعی، بسط و تعمیق فرهنگ مشارکت در دانشگاه،‌ در زمینه‌هایی از قبیل دینی و مذهبی، ادبی و هنری فرهنگ و اندیشه و اجتماعی فعالیت می‌کنند.

‌کانون‌های فرهنگی موتور محرک و عملیاتی فرهنگ دانشگاه هستند

می‌توان اذعان کرد کانون‌های فرهنگی دانشجویی موتور محرکه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌هاست. شبکه‌سازی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کانون‌ها به شمار می‌رود؛ چراکه با شبکه‌سازی است که می‌توان برنامه‌هایی همچون توانمندسازی و نخبه‌پروری را در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی قوت بخشید. کانون‌های فرهنگی به مراتب عملیاتی‌تر از تشکل‌های دانشجویی در کف فعالیت‌های فرهنگی هستند و از لحاظ شکل کار ابعاد محدودتر و متمرکزتری نسبت به تشکل‌ها دارند.

با اندک نگاهی به فعالیت کانون‌های فرهنگی مختلف در دانشگاه‌های مطرح درمی‌یابیم که اغلب آنها از نبود بسترهای فرهنگی و دیده نشدن فرهنگی گلایه دارند و به نظر می‌رسد این درجه از انزوای کانون‌ها در طول سالیان از این دو موضوع نیز نشأت گرفته است. همچنین نبود شبکه‌ای منسجم و شعبات کانون‌ها در مقایسه با تشکل‌ها نیز از جمله فاکتورهایی است که می‌توان عدم رشد گفتمانی را در آنها دخیل دانست.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی اجتماعی و شبکه‌ای با دربرگیری بیش از 30 درصد دانشجویان کل کشور یکی از بسترهایی است که می‌تواند در رشد فرهنگی و تعالی فرهنگی و ارزشی دانشجویان تأثیر به‌سزایی ایجاد کند، این دانشگاه تحولات و ساماندهی منسجمی را در حوزه فعالیت کانون‌ها آغاز کرده است. ایجاد بسترهای ارزیابی و نمایش دستاوردهای کانون‌ها در قالب جشنواره‌های سراسری یکی از گام‌هایی است که دانشگاه در راستای توانمندسازی کانون‌ها برداشته است.

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف به میدان آوردن ظرفیت فعالان فرهنگی، ادبی و هنری دانشگاهی در قالب کانون‌های فرهنگی به منظور نقش آفرینی و تقویت مسؤلیت اجتماعی جامعه دانشگاهی در مواجهه با چالش‌های فرهنگی مهم اجتماع، معرفی دستاوردهای دانشجویان خلاق فرهنگی در زمینه‌های ادبی، فرهنگی و هنری، جشنواره‌ای سراسری پیش‌بینی کرده است.

جشنواره رشد، بستری برای دیده شدن فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی

نخستین جشنواره سراسری «رشد» بستری است تا کانون‌های فرهنگی فعال دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور در 6 زمینه فرهنگ و تمدن، انقلاب اسلامی، دینی و مذهبی، اجتماعی، هنر و ادبیات، رسانه و فضای مجازی خود را محک بزنند و دستاوردهای خود را در معرض داوری و ارزیابی بگذارند. بخش‌های رقابت برترین‌ها، شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها، توانمندسازی و آموزش از نقاط قابل توجه این جشنواره به‌شمار می‌رود.

جشنواره سراسری رشد رویدادی برای معرفی برترین‌ کانون‌ها در زمینه‌های مختلف و همچنین برترین معاونان فرهنگی در پرورش کانون‌های موفق است. این رویداد می‌تواند با ایجاد انگیزه بین کانون‌ها و معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی منجربه توسعه فعالیت‌ها و کیفی‌سازی برنامه‌های کانون‌ها در سال‌های آینده نیز شود. برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و کارگاه‌های توانمندسازی اعضای کانون‌ها نیز از دیگر برنامه‌هایی است که برای این رویداد بزرگ در نظر گرفته شده است. اعضای دانشجویی کانون‌ها فرهنگی سرمایه‌های انسانی و پیشگامان توسعه این حوزه راهبردی هستند که دانشگاه باید با فراهم کردن زمینه‌های فعالیت و تجربه‌اندوزی به آنها موجبات نقش‌آفرینی و شکوفایی را برای آینده دانشجویان رقم بزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1079729

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =