رفع موانع تجاری محور دیدار مقامات ارشد ازبکستان و قرقیزستان

وزیر خارجه قرقیزستان در سفر به «تاشکند» با نخست وزیر ازبکستان دیدار و در مورد رفع موانع موجود بر سر راه افزایش مبادلات بازرگانی بین دو کشور به توافق رسیدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبکستان و «روسلان قزاق‌بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان در شهر «تاشکند»دیدار و  در مورد رفع موانع موجود بر سر راه افزایش مبادلات بازرگانی بین دو کشور به توافق رسیدند.

نخست وزیر ازبکستان در این دیدار بر اهمیت اجرای پیگیرانه تمام توافقات قبلی در تحکیم بیش از پیش همکاری های متقابل با قرقیزستان تاکید کرد.

طرفین همچنین چگونگی و چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری های متقابل در زمینه های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، حمل و نقلی – لجستیکی، فرهنگی و همچنین رفع پیامدهای منفی پاندمی بر روابط دوجانبه را بررسی کردند.  

وزیر امور خارجه قرقیزستان همچنین با «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و بازرگانی خارجی ازبکستان نیز دیدار کرد.

طرفین در این دیدار اجرای طرح های معین در ساخت مراکز تجاری – لجستیکی در مناطق مرزی دو کشور و افتتاح شرکت های مشترک با هدف توسعه تعاونی صنعتی را بررسی کردند.  

دو طرف همچنین ساز و کارهای بهره برداری موثر از پتانسیل حمل و نقلی- ترانزیتی قرقیزستان و ازبکستان از طریق تسریع اجرایی طرح ساخت خط ریلی "چین- قرقیزستان- ازبکستان» را نیز مورد بررسی قرار دادند.

به نوبه خود طرف ازبکی نیز علاقمندی خودرا برای افزایش حجم سرمایه گذاری ها در قرقیزستان در زمینه های ماشین سازی، گردشگری، بهداشتی و آموزشی اعلام کرد.  

پیشتر وزرای امور خارجه ازبکستان و قرقیزستان بیانیه مشترک امضا کرده بودند

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان در سال 2019 میلادی به 500 میلیون دلار رسیده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1079943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =