باید از دانش نخبگان در توسعه تقریب مذاهب استفاده کنیم/ برگزاری کرسی آزاداندیشی در راستای تقویت اشتراکات قومی و مذهبی

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده گفت: بحث تقریب مذاهب اسلامی در دو حوزه کلان علمی و عمومی مورد توجه قرار گرفته است به طوری که برای این امر مهم از تجربیات و نظرات نخبگان اعم از استادان حوزه و دانشگاه اهل شیعه و سنی بهره خواهیم گرفت.

مهدی منزه مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سال ۶۹ با دستور مقام معظم رهبری تاسیس شد، اظهار کرد: این مجمع به خاطر ترکیب جمعیتی شیعه و سنی در کشور و جهان اسلام  شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: در تیم مدیریتی جدید ضرورت دیده شد که دفتر و کارگروه تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی نقده ایجاد شود. بیشتر جامعه هدف شهرهای شیعه و سنی است. قبلا این موسسه خارج از محیط دانشگاهی بود اما اکنون این دفتر زیر نظر معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است.

منزه تأکید کرد: آذربایجان غربی به ویژه شهرستان نقده به لحاظ شیعه و سنی بودن در طول انقلاب تعاملات و اشتراکات مذهبی زیادی داشتند و هدف اصلی این دفتر نیز بیشتر تمرکز بر این اشترکات است تا جایی‌که جلسات و نشست‌هایی در این زمینه طی سال‌های گذشته برگزار شده است.

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده افزود: بحث تقریب مذاهب اسلامی در دو حوزه کلان علمی و عمومی مورد توجه قرار گرفته است به طوری که برای این امر مهم از تجربیات و نظرات نخبگان اعم از استادان حوزه و دانشگاه اهل شیعه و سنی بهره خواهیم گرفت. همچنین در این راستا کارگاهایی را در حوزه و دانشگاه و محافل اهل سنت برگزار خواهیم کرد.

منزه ادامه داد: بخش دوم نیز عموم مردم جامعه و تعاملاتی که با همدیگر دارند. طبیعتا این برنامه نتیجه و برونداد در سطح حوزه علمیه است. زمانی که اساتید حوزه و دانشگاه به یکسری تعاملات و نکته اشترکاتی در جلسات و کارگروه علمی با نخبگان می‌رسند نتیجه این اشترکات را به سمت زندگی مردم سوق خواهیم داد؛ چرا که این امر مهم سبب ایجاد وفاق و همدلی در بین دو قشر سنی و شیعه خواهد بود.

 مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده تصریح کرد: علاوه بر این موضوع بحث مذهب و قومیت در این منطقه مطرح است، می‌توان گفت تقریب مذاهب اسلامی بیشتر حالت دووجهی داشته و در پیشینه مردم به وضوح دیده می‌شود.

وی گفت: شاید یکسری چالش‌ها و سنگ‌اندازی از هر دو جناح داشته باشیم اما نکته‌ای که بیشتر در این زمینه موثر است اعتقادات دینی و مذهبی قوی بین آنهاست به طوری که در این زمینه نشست‌ها و جلساتی را با طرفین برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم با مدیریت صحیح دو جناح را به مسیر درست هدایت کنیم.

منزه خاطرنشان کرد: در نظر داریم با همکاری استادان و دانشجویان بتوانیم کرسی‌های آزاد اندیشی و نشست‌های مجازی را به منظور تقویت اشتراکات دینی و قومی مردم این منطقه برگزار کنیم.

پیام/

کد خبر: 1080082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =