روش استعلام صحت مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی اعلام شد

مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم روش استعلام صحت مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی را اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،‌ سید عبدالحمید انگجی بیان کرد: فرایند الکترونیکی شدن صدور مدارک و تأییدیه‌های دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی داخل کشور از اواخر سال ۹۷ و در بخش اداره دانش آموختگان خارج از کشور که متولی ارزشیابی مدارک تحصیلی (رشته های غیرپزشکی و پیراپزشکی) است نیز از اوایل سال ۹۹ در قالب سامانه سجاد اجرایی شده است.

وی گفت : سازمان های دولتی و خصوصی، کارفرمایان و سایر ذینفعان (کلیه افراد حقیقی و حقوقی) می توانند با اسکن QR Code مندرج در گواهی نامه موقت و دانشنامه دانش آموختگان داخل کشور و یا گواهی نامه موقت (تا یکسال) و ارزشنامه خارج از کشور توسط نرم افزارهای QR Code Reader و یا با درج کد صحت ۲۰ رقمی در آدرس پورتال سازمان به نشانی http://Portal.Saorg.ir در قسمت خدمات- استعلام کد صحت، صحت مدرک ارائه شده را استعلام و تأییدیه تحصیلی را به صورت آنلاین مشاهده و اخذ نمایند از این رو پاسخگویی کتبی به استعـلام مدارک دارای کد صحت QR Code امکان پذیر نمی باشد.

مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: از مزایای اجرایی شدن بررسی مدارک تحصیلی در سامانه سجاد، کاهش چشمگیر جعل مدارک، حذف هزینه‌های درج افکت های امنیتی بر روی دانشنامه‌ها، کوتاه شدن زمان صدور دانشنامه، ارزشنامه و تأییدیه‌های تحصیلی دانش آموختگان داخل و خارج از کشور، کاهش هزینه‌های جاری، کاهش مراجعه دانش آموختگان را می‌توان برشمرد.

انگجی تاکید کرد: تنها مرجع قانونی تأیید مدارک تحصیلی خارج از کشور اداره کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان است، لذا ممهور شدن مدارک به مهر صحت صدور از سوی نمایندگی های رسمی ج. ا. ا. در کشور محل تحصیل و یا تأیید در سامانه میخک، سامانه تأیید اسناد کنسولی وزارت امورخارجه، بمنزله ارزشیابی مدارک تحصیلی نیست.

وی عنوان کرد: باید بین عدم تایید مدارک و اقدام جعل تفاوت قائل شد زیرا عدم تأیید دوره‌های غیر رسمی که فاقد مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد به منزله جعل آن نمی باشد. همچنین در زمینه صحت دوره های آموزش‌های عالی آزاد لازم است از دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام شود.

مدیرکل امور دانش آموختگان در پایان گفت: تعداد ۸۰ دانشگاه دولتی اختیار امضای دانشنامه و صدور تأییدیه تحصیلی را دارند که در آینده نزدیک با بارگذاری سوابق دانش آموختگان در سامانه سجاد، امکان استعلام صحت مدارک این دانشگاه‌ها نیز به شیوه آنلاین فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =