سکوت معنادار پنتاگون در بحبوحه جدال‌های انتخاباتی آمریکا

به گزارش وبگاه «هیل»، در بحبوحه بحران انتخاباتی در آمریکا و در حالی که ترامپ شکست را نپذیرفته و تهدید کرده دعوا را به دیوان عالی می‌کشاند، مقامات وزارت دفاع این کشور سکوت کرده و آفتابی نمی‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، در میانه توجهات عمومی به نتیجه انتخابات آمریکا، مقامات پنتاگون در روزهای اخیر سکوت و تلاش کرده‌اند جلب توجه نکنند.

به گزارش وبگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، دور ماندن از جنجال‌های انتخاباتی با سخنان پیشین مقامات وزارت دفاع آمریکا مبنی بر لزوم دور نگه داشتن ارتش از مسائل سیاسی هم‌خوانی دارد.

با این حال با توجه به تهدیدات ترامپ درباره ادامه جدال انتخاباتی و احتمال طولانی شدن آن، این نگرانی همچنان وجود دارد که وی بخواهد پای ارتش را به این نزاع‌ها بکشاند.

«پیتر فیوِر»، متخصص روابط مدنی-نظامی در دانشگاه «دوک» که مشاور کاخ سفید در دوره ریاست‌جمهوری «جورج دابلیو بوش» بود، در همین خصوص گفت: پنتاگون این هفته توانست آنچه را که می‌خواست که همان دور ماندن از اخبار بود، انجام دهد. البته که همچنان فصل‌هایی برای نوشتن وجود دارد.

«ریزا بروکس» استاد علوم سیاسی در دانشگاه «مارکت» که در روابط مدنی-نظامی تخصص دارد هم همچنان خشونت سیاسی یا تنش در آمریکا به دلیل صحبت‌های ترامپ را محتمل دانست و گفت مطمئن است مقامات پنتاگون مدت‌هاست که در این مورد فکر کرده‌اند.

در هفته‌های قبل از انتخابات، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا و ژنرال «مارک میل» رئیس ستاد مشترک ارتش در پاسخ به سوالاتی درباره نگرانی از احتمال کشیده شدن پای ارتش به نزاع‌های انتخاباتی و برای مقابله با اعتراضات خیابانی، نقشی برای نیروهای نظامی تحت فرمان خود قائل نشدند. اسپر ماه گذشته به قانون‌گذاران آمریکایی گفت ارتش آمریکا تاکنون طبق قانون اساسی عمل کرده و از این به بعد هم همین کار را خواهد کرد.

بنابر گزارش‌های پیشین، اظهارات ترامپ در کنار ابراز تمایلش در ماه ژوئن برای استناد به قانون شورش ۱۸۰۷ و فرستادن نیرو به خیابان‌های آمریکا برای سرکوب اعتراضات در پی قتل «جورج فلوید»، اضطراب شدید سران ارتش و وزارت دفاع آمریکا درباره تنش‌های احتمالی انتخابات را به همراه داشت و آن‌ها اصرار داشته‌اند که هر کاری را برای دور نگه داشتن نیروهای مسلح از انتخابات انجام خواهند داد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ کتبی به سوالات قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا که در ماه گذشته منتشر شد، نوشت: من عمیقاً به اصل ارتش دارای شخصیت غیرسیاسی اعتقاد دارم. در صورت اختلاف درباره برخی از جنبه‌های انتخابات، طبق قانون، دادگاه‌ها و کنگره آمریکا باید هر اختلافی را حل کنند و نه ارتش. من هیچ نقشی را برای نیروهای مسلح در این روند پیش‌بینی نمی‌کنم.

با گذشت چند روز از اعلام پیروزی از سوی بایدن، ترامپ می‌گوید که پیروزی او را نمی‌پذیرد، انتخابات تمام نشده و روند حقوقی در دادگاه را آغاز خواهد کرد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی جدید از سنگ‌اندازی دولت ترامپ در روند انتقال قدرت به بایدن خبر داد و اعلام کرد «امیلی مورفی» مسئول خدمات عمومی دولت ترامپ از امضای نامه‌ای که به تیم بایدن اجازه می‌دهد کار انتقال قدرت را به طور رسمی آغاز کند، خودداری کرده است.

در واکنش، ستاد انتخاباتی جو بایدن از این اداره خواست با انتقال رسمی قدرت موافقت کند و هشدار داد امنیت ملی و منافع اقتصادی آمریکا به این موضوع بستگی دارد که این کشور یک «انتقال قدرت مسالمت‌آمیز و بدون مشکل» داشته باشد.

همه این‌ها در حالی است که تجمعات پساانتخاباتی هواداران ترامپ از جمله افراد مسلح در اعتراض به نتیجه انتخابات و تنش‌های خیابانی در برخی شهرهای آمریکا ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =