نگاه نوآورانه بسیج دانشجویی فرهنگ ارتباط در فضای مجازی را پیاده کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نگاه تیزبینانه و نوآورانه بسیج دانشجویی می‌تواند موجب فرهنگ‌سازی ارتباطی در فضای مجازی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی( ایسکانیوز)، پنجمین نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های منتخب، عصر امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مهمانسرای حافظ برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با قدردانی از زحمات آقای وحید شورابی مسئول سابق مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و خیرمقدم به علی مظفری مسئول جدید این مرکز، گفت: امیدواریم آقای مظفری که جوان شایسته‌ای است به همراه مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بتواند با دقت نظر و حساسیتی که دارد، در این جایگاه موفق باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جایگاه پیشرفت علمی در جهان، اظهار داشت: در دوره کنونی، تحولات جهان سریع اتفاق می‌افتد و شرایطی که در مقابل ما قرار گرفته، پیچیده و با سرعت بالاست. پس از پایان جنگ سرد و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حاکمیت یکپارچه و هژمونی آمریکا از بین رفت. پیش از جنگ سرد، آمریکا توانسته بود با کشتار مردم، حاکمیت جهانی خود را تثبیت کند، اما در سال 1956 و پس از پرتاب ماهواره اسپوتنیک توسط شوروی سابق، «علم برای دفاع» جای خود را به «علم برای امنیت» داد. در این رویکرد، محور علم از فیزیک به بایولوژی و بایوتکنولوژی تغییر کرد.

دکتر طهرانچی به انتشار گزارشی با عنوان «فراتر از طوفان» اشاره کرد و گفت: در این گزارش که زمان ریاست جمهوری اوباما منتشر شد، اشاره شده که آمریکا در حال بررسی جایگاه جهانی علم خود است و با بررسی رفتار دیگر کشورها در حوزه علم و فناوری، به این نتیجه رسیده که تهدیداتی پیش روی سلطه آنها قرار دارد و در حوزه علم و فناوری پیشتازی آمریکا با حضور چین و کشورهای نوظهور مانند هند و جمهوری اسلامی ایران در حال تهدید است. در این سند تاکید شده است که قدرت حاکمیت آمریکا به صورت ژله ای و لرزه ای در حال منتقل شدن به چین، جمهوری اسلامی ایران و هند است که در حوزه علم و فناوری، باعث ترس آمریکا شده است.

وی ادامه داد: نکته جالب تحولات اخیر این است که سال 2008 کتابی با عنوان اسپوتنیک منتشر می‌شود که در آن سیاست آمریکا مورد انتقاد قرار می‌گیرد. این کتاب به جنگ بیولوژی و پاندمی جهانی اشاره دارد و عنوان می‌کند که به یک اسپوتنیک دیگر نیاز است. به یکباره در سال آخر ریاست جمهوری ترامپ با مسئله کرونا و تحولات عظیمی که در دنیا به همراه دارد، مواجه می‌شویم و نکته قابل تأمل این است که پوتین رئیس جمهور روسیه نام اسپوتنیک 5 را بر روی واکسن کرونا تولید شده توسط این کشور می‌گذارد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهم حال حاضر این است که ویروس کرونا و شرایط جدید، سبک زندگی همه را تحت تأثیر قرار داده و لازم است ما جایگاه خود را در این سبک زندگی جدید و فضای مجازی مشخص کنیم و بر آن تسلط داشته باشیم. مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع هشدار داده اند که برخی می‌خواهند با فضای مجازی همه چیز را در اختیار خود بگیرند. رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند که نه خیلی دور و شاید تا پنج سال دیگر این اتفاق بیفتد.

دکتر طهرانچی با اشاره به برگزاری ترم تحصیلی گذشته و ترم جاری به صورت مجازی، تصریح کرد: اساتید و مسئولان دانشگاه بدون حضور دانشجویان در فضای حقیقی دانشگاه، ترم گذشته را به پایان رسانده و ترم جاری را آغاز کردند. چنین شرایطی برای هیچ کدام از ما قابل تصور نبود، اما واقعیت این است که ویروس کرونا به عنوان یک تسهیل‌گر، به سرعت ما را از یک سبک زندگی مبتنی بر فضای حقیقی وارد سبک زندگی مبتنی بر فضای مجازی کرد.
وی افزود: رسمی که همه ساله در دانشگاه‌ها جریان داشت، برگزاری اردوهای راهیان نور - به عنوان یک فضای سازنده برای دانشجویان - در بهمن ماه بود، اما سال گذشته و حتی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا موفق به برگزاری این اردو و اردوهای جهانی نیستیم، بنابراین لازم است بسیج دانشجویی به عنوان پیش قراول فرهنگ در دانشگاه، نسبت به این موضوع بازنگری جدی داشته باشد تا بدانیم چگونه در سبک زندگی جدید به موضوعات فرهنگی توجه داشته باشیم.

برای حفظ ازرش‌ها و توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی، نیازمند جوشش فکری بسیج دانشجویی هستیم

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه نگاه تیزبینانه و نوآورانه بسیج دانشجویی می‌تواند فرهنگ ارتباط در فضای مجازی را پیاده کند، گفت: برای حفظ ازرش‌ها و توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی، نیازمند جوشش فکری بسیج دانشجویی هستیم. لازم است دانشجویان بسیجی برای برنامه‌های فرهنگی و ارزشی در فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی، خوب بیاندیشند و راهکارهای عملیاتی پیشنهاد دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه به عنوان یک سازمان بزرگ اجتماعی با ایجاد سامانه‌های پژوهشیار، آموزشیار و به زودی سامانه دانشجویار با درک الزامات فضای مجازی و اهمیت سامانه‌سپاری، اقدامات خوبی انجام داده، اما واقعیت این است که ما به عنوان ستاد در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بسترساز فعالیت در فضای مجازی هستیم و دانشجویان کنشگران اصلی این فضا هستند و باید به خوبی نقش‌آفرینی کنند.

در ادامه این نشست، جمعی از مسئولان بسیج دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از دانشجویان بسیجی واحدهای متبوع خود به بیان نظرات، پیشنهادات و سؤالات خود پرداختند.

 مرتضوی(واحد بجنورد)، جهان آرا (واحد تهران غرب)، شکیبا (دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران)، جابری (واحد بروجرد)، غدیری (واحد سمنان)، رجبی (واحد رشت)، میلادی (واحد تبریز)، مهدوی (واحد کرمان) و فیضی (مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی) سؤالات و نظراتی را مطرح کردند و در ادامه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محمدمهدی فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه به آنها پاسخ دادند.
برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در طرح جامع راهبردی پنج ساله، حضور مسئولان بسیج دانشجویی در جلسات شورای فرهنگی واحدها، شفاف‌سازی برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق گسترش فضای انقلابی و ارتقای سطح علمی به عنوان مطالبه رهبر معظم انقلاب از این دانشگاه، برافراشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری توسط بسیج دانشجویی و... از جمله موضوعات مطرح شده توسط مسئولان بسیج دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود که در این جلسه مطرح شد.

دکتر طهرانچی در پاسخ به موضوعات مطرح‌شده، گفت: در دوره مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی با استناد به سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری و بیانیه گام دوم انقلاب، به عنوان یک برنامه عملیاتی دوطرفه که صف و ستاد دانشگاه در تدوین و اجرای آن درگیر هستند، تدوین شده که به زودی جهت تصویب و اجرا به هیأت امنای مرکزی دانشگاه تقدیم می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه جامع بوده که جهت‌گیری آن کاملاً مشخص است و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌تواند نظرات و پیشنهادات خود را درباره این برنامه ارائه کند.

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای شفاف سازی به سمت سامانه‌سپاری حرکت کرده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص احتمال وقوع برخی تخلفات در دانشگاه، گفت: برای محیط‌هایی چون دانشگاه چهار نوع فساد علمی، اقتصادی، اخلاقی و سیاسی می‌توان متصور بود که این موضوع در تمامی سازمان‌ها نیز به گونه‌های دیگر وجود دارد. دانشگاه آزاد اسلامی برای جلوگیری از وقوع تخلف و فساد علمی و اقتصادی به صورت سیستمی به سمت سامانه‌سپاری حرکت کرده و به زودی برای شفاف سازی، نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. جلوگیری از وقوع فساد اخلاقی و سیاسی به عنوان تخلفات فردی و نه سیستمی، برعهده رؤسای واحدها و مدیران مربوطه است.

دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم برگزاری جلسات شورای فرهنگی به صورت مستمر و با حضور مسئولان بسیج دانشجویی در واحدها، تصریح کرد: بسیج دانشجویی نباید در حاشیه فعالیت‌های دانشگاه باشد. همانطور که فرهنگ به عنوان هسته در متن دانشگاه قرار دارد، بسیج دانشجویی نیز باید چنین جایگاهی در دانشگاه داشته باشد.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درخصوص گسترش فضای انقلابی، جوان‌گرایی در بدنه مدیریتی دانشگاه به ویژه معاونت فرهنگی و دانشجویی، تشریح ویژگی‌های سامانه‌های آموزشیار و پژوهشیار پرداخت و خطاب به مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: از شما می‌خواهیم که هر جای دانشگاه آزاد اسلامی از نظر فرهنگی، علمی و... مشکل و سستی مشاهده کردید، اطلاع‌رسانی کنید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: نگاه و بیان منصفانه و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی را قدر می‌دانیم. ما برای نگاه تیزبینانه شما به عملکرد دانشگاه و حرکت فرهنگی خودجوش و آتش به اختیار، ارزش فراوانی قائل هستیم و پای حمایت از شما می‌ایستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =