آموزش‌وپرورش ازدانش آموزان دربرابر آسیب‌های اجتماعی مراقبت می کند

وزیر آموزش‌وپرورش در پیامی اعلام کرد: آموزش و پرورش با اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مراقبتی، از دانش آموزان در برابر اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، مراقبت می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محسن حاجی میرزایی در این پیام با بیان اینکه رسالت ما برای محافظت از کودکان و نوجوانان و آماده ساختن ایشان برای مواجهه مؤثر با اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، به مجموعه‌ای از اقدامات یکپارچه نیازمند است، اظهار کرد: از یک‌سو باید بتوانیم از طریق فعالیت‌های متنوع آموزشی و ترویجی، دانش و آگاهی ایشان را برای شناخت خطرات و مواجهه مؤثر با آن‌ها، ارتقا دهیم و از سوی دیگر زمینه‌ها و عوامل مخاطره‌آمیزی که سلامت روانی_ اجتماعی آنان را تهدید می‌کند، بشناسیم و کنترل کنیم.

متن پیام محسن حاجی میرزایی به شرح زیر است:

«به نام خدا

ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس کشور را در حالی برگزار می‌کنیم که عوامل و زمینه‌های نوپدیدی همچون شیوع بیماری کرونا، موجب تشدید نگرانی‌ها درباره وضعیت سلامت روانی – اجتماعی کودکان و نوجوانان شده است. کودکان و نوجوانان در دنیای معاصر، به دلیل گسترش عوامل مخاطره‌آمیز، بیش از هر زمان دیگری، در معرض آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر هستند که مسئولیت محافظت از ایشان را در برابر این مخاطرات دوچندان می‌سازد.

رسالت ما برای محافظت از کودکان و نوجوانان و آماده ساختن ایشان برای مواجهه مؤثر با اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، به مجموعه‌ای از اقدامات یکپارچه نیازمند است. از یک‌سو باید بتوانیم از طریق فعالیت‌های متنوع آموزشی و ترویجی، دانش و آگاهی ایشان را برای شناخت خطرات و مواجهه مؤثر با آن‌ها، ارتقا دهیم و از سوی دیگر زمینه‌ها و عوامل مخاطره‌آمیزی که سلامت روانی_ اجتماعی آنان را تهدید می‌کند، بشناسیم و کنترل کنیم.

وزارت آموزش‌وپرورش با اعتقاد به رسالت بزرگی که در این زمینه به دوش دارد، همواره کوشش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های درون‌سازمانی و بهره‌گیری از حمایت و همکاری خانواده‌ها، سازمان و رسانه‌ها از طریق طراحی و اجرای برنامه‌های گوناگون آموزشی، ترویجی و مراقبتی، از دانش آموزان در برابر اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، مراقبت کند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، باوجود شرایط ناشی از بیماری کرونا، اجرای فعالیت‌های پیشگیرانه در مدارس کشور با محوریت شبکه (شاد) ادامه دارد و تاکنون چهار دوره گسترده آموزشی مجازی و پر حضوری در زمینه های غربالگری، توانمندسازی، درمان و مددکاری اجتماعی برای کارکنان آموزش‌وپرورش برگزارشده است. علاوه براین برنامه توانمندسازی و آموزش مهارت‌های خود مراقبتی در ۴ هزار مدرسه کشور، اجرای برنامه (کانون یاریگران زندگی) در ۳۰ هزار مدرسه، اجرای بخش مأموریت‌های روانی – اجتماعی برنامه (نماد) در تمامی مدارس کشور، اجرای فعالیت‌های ترویجی، ازجمله جشنواره نوجوان سالم و هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، از دیگر برنامه‌هایی است که اجرای آن‌ها در مدارس کشور آغازشده یا در دست اجرا است.

ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، فرصتی است تا با مرور و تحلیل وضع موجود، مدارس، خانواده‌ها، نهادها و رسانه‌ها، همچون کانون یاریگران زندگی پیمان ببندیم که برای پیشگیری از اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر بین کودکان و نوجوانان، با یکدیگر همکاری کنیم و در این جهاد بزرگ برای محافظت از کودکان و نوجوانان، در کنار هم باشیم.

در این فرصت از همکاری‌های سازنده خانواده‌ها و تلاش‌ها و زحمات تمامی همکارانم در سراسر کشور، به‌ویژه معاونان و مربیان پرورشی، معلمان و مشاوران، همچنین حمایت‌های ارزنده ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت کشور و سازمان برنامه‌وبودجه کشور در زمینه حمایت از برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بین دانش آموزان، تشکر و قدردانی می‌نمایم.»


انتهای پیام/

کد خبر: 1080890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =