ادعاها درباره تقلب، ‌اساس ندارد/ بایدن رئیس‌جمهور بعدی است

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک مصاحبه با ناامیدکننده خواندن مواضع حزب جمهوری‌خواه درباره ادعای دونالد ترامپ درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، «جو بایدن» را رئیس‌جمهور بعدی آمریکا خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ با بی‌اساس خواندن «ادعاها درباره تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن معاون سابقش و نامزد حزب دموکرات در این انتخابات را «رئیس‌جمهور بعدی آمریکا خواند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که قبل از روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تمام قد در صحنه تبلیغات برای جو بایدن نامزد حزب دموکرات به میدان آمده و شخصا به چند ایالت کلیدی رفته بود، در اولین مصاحبه تلویزیونی بعد از برگزاری این انتخابات به اظهارات دونالد ترامپ درباره بروز تقلب واکنش نشان داد.

اوباما در گفت‌وگو با برنامه «یکشنبه سی‌بی‌اس نیوز» که قرار است فردا یکشنبه مصاحبه کامل آن پخش شود ضمن رد مواضع دونالد ترامپ، به سران جمهوری‌خواه و اعضای ارشد این حزب در کنگره درباره تبعات تایید «ادعاهای بی اساس درباره تقلب در انتخابات» هشدار داد.

رئیس‌جمهور سابق و دموکرات آمریکا در این مصاحبه درباره انتخابات ۴ سال قبل و پیروزی دونالد ترامپ، دوره انتقال قدرت از او به ترامپ و همچنین انتخابات سال ۲۰۰۸ و دوره انتقال قدرت از جورج بوش پسر به خودش صحبت کرد.

او گفت: «وقتی (در انتخابات ۲۰۱۶) پیروز شد، من تا ساعت ۲:۳۰ (بامداد) بیدار ماندم و سپس من به دونالد ترامپ زنگ زدم و به او تبریک گفتم. حاشیه پیروزی (عددی) او به هیلاری کلینتون بیشتر از حاشیه پیروزی جو بایدن به او نبود».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا سپس هشدار داد: «اما اگر شما به حرف‌هایی که در برخی از برنامه های رادیویی که رای دهندگان به ترامپ دارند به آنها گوش می‌دهند، گوش بدهید، اگر شما بروید به فاکس نیوز نگاه کنید، اگر شما این توییت‌ها (توییتهای ترامپ) را ببینید، این اتهام‌زنی‌ها به عنوان حقایق عرضه می‌شوند و در نتیجه شما میلیون‌ها نفر را دارید که فکر می‌کنند، "آره درسته، باید تقلب شده باشد چرا که رئیس‌جمهور این حرف را گفته"».

مجری شبکه سی بی اس نیوز از اوباما درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ و رقابت او با «جان مک کین» نامزد وقت حزب جمهوریخواه سوال کرد و همچنین نظر او را درباره عملکرد جورج بوش پسر رئیس‌جمهور وقت درباره این انتخابات جویا شد.

اوباما با اشاره به اظهارات بوش درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ و متعاقبا استقبال او و لارا بوش همسرش از وی و میشل اوباما همسرش قدردانی کرد.

مجری این رسانه، سپس به دعوت اوباما از ترامپ برای حضور در کاخ سفید بعد از مشخص شدن پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۶ اشاره و درباره سنگ اندازی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در مسیر «انتقال قدرت» سوال کرد: «خطراتی که اکنون وجود دارد، چه هستند؟»

وی در جواب گفت: «خوب ببینید، جو بایدن رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده خواهد بود و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور بعدی خواهد بود. هیچ اساس قانونی برای ادعاها(درباره تقلب در انتخابات) وجود ندارد».

مجری سی‌بی‌اس نیوز با قطع سخنان اوباما پرسید: «اما او (ترامپ) در حال دریافت حمایت‌های اعضای حزب جمهوری‌خواه (درباره ادعای تقلب و تخلف در انتخابات) است و آنها هیچ چالش و مخالفتی با او نمی‌کنند».

اوباما در پاسخ به این سوال، مواضع حزب جمهوری‌خواه را «ناامیدکننده» خواند گفت: «آنها واقعا فکر نمی کردند هیچ گونه تقلبی رخ داده باشد چرا که در دو روز اول (بعد از آغاز انتخابات) چیزی درباره اش نگفتند. البته آسیبی برای این مواضع، آسیب زا خواهد بود چرا که اتفاق‌هایی که افتاده این است که در موضوع انتقال قدرت مسالمت آمیز، این ایده که هر کدام از ماهایی که یک منصب انتخابی را به دست آورده باشیم، حالا چه یک فرد در مسئولیت نگهداری سگ‌ باشد یا رئیس‌جمهور، ما خادمان مردم هستند و منصبمان موقتی است و ما فراتر از مقررات و بالاتر از قانون نیستیم و این، عصاره دموکراسی ماست».

اظهارات سَلَف ترامپ درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که مناقشه بر سر اینکه چه کسی برنده این رقابت جنجالی شده است، ادامه دارد.

رسانه‌های آمریکایی جو بایدن نفر دوم دولت اوباما و نامزد حزب دموکرات را پیروز انتخابات ریاست جمهوری خوانده‌اند اما ترامپ ضمن تاکید بر بروز تقلب گسترده، راه شکایت را در پیش گرفته است.

تاکید اوباما بر اینکه بایدن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا است، درصورتی رسمی خواهد شد که مجمع گزینندگان (الکترال کالج) رسما او را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور تعیین کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =