جنبش دانشجویی، پیشاهنگ مطالبه گری و جریان سازی در جامعه

*محمود صباحی زاده؛ معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس
جنبش دانشجویی، پیشاهنگ مطالبه گری و جریان سازی در جامعه

یکی از انتظاراتی که از دانشجویان به عنوان موذن‌های جامعه وجود دارد، این است که پیشاهنگ مطالبه گری و جریان سازی در جامعه باشند. اما شاهد هستیم که جنبش‌های دانشجویی در سال‌های گذشته، رو به افول بوده‌اند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، بدون تردید دانشجویان موتور محرکه پیشرفت شور، نشاط و بالندگی در یک جامعه هستند و دوران تحصیل، فرصت مناسبی است که دانشجویان تجربیات مهمی را با حضور در فعالیت‌های دانشجویی کسب کنند و با مطالبه گری و جریان سازی نقش پررنگی در جامعه داشته باشند. تجربیات دهه‌های گذشته در جمهوری اسلامی ایران معین این مطلب است که مشارکت در برنامه‌های فرهنگی می‌تواند در شخصیت سازی دانشجویان موثر باشد. امروزه با شیوع ویروس کرونا در دنیا، فرآیندهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، تحت تاثیر قرار گرفته است؛ تحولی که شتاب آن را در عرصه فناوری اطلاعات شاهد هستیم که در نهایت منجر به دگرگونی و تحول خواهد شد. در این مسئله دو وجه مثبت و منفی قابل بررسی است؛ از جمله آن‌ها می‌توان به اهمیت ارتباطات انسانی اشاره کرد.

امروز گرایش افراد برای ورود به فضای مجازی رو به افزایش است. جوانان و نوجوانان زمان قابل توجهی از وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند که اگر در این عرصه محتوای مطلوبی وجود نداشته باشد، با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شویم که هویت افراد را دگرگون می سازد. می‌توان گفت در شرایط کنونی، فضای مجازی فضای جنگ است زیرا که دشمن به دنبال تسخیر قلب، روح و ایمان جوان و نوجوان ایرانی است. جوان ایرانی به عنوان سرمایه‌های عظیم و موتور محرکه پیشرفت کشور، با مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستند که نیاز است در عرصه فضای مجازی، جهاد گونه ورود پیدا کرد. مسئولان نیز باید برنامه ریزی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند و سیاست‌گذاری مطلوبی را به کار بگیرند تا بتوانیم از این چالش نیز به خوبی گذر کنیم. بنابراین در فضای مجازی باید به پیوست فرهنگی  توجه بیشتری داشته باشیم.

یکی از انتظاراتی که از دانشجویان به عنوان موذن‌های جامعه وجود دارد، این است که پیشاهنگ مطالبه گری و جریان سازی در جامعه باشند. اما شاهد هستیم که جنبش‌های دانشجویی در سال‌های گذشته، رو به افول بوده‌اند. یکی از علت‌های آن را باید در سیاست‌های غلط وزارت علوم، نبود بسترسازی مناسب از طرف دولت و نیز دیده نشدن صدای دانشجو توسط دولت به عمد یا غیر عمد بدانیم. همچنین نگاه بعضی از مسئولان دولتی به کشورهای خارجی برای برون رفت از مسائل و چالش ها باعث شده تا نخبگان کشور، فرصت کافی برای حل این چالش‌ها نداشته باشند. جنبش‌های دانشجویی در برخی از دانشگاه‌های دولتی به علت وابستگی مسئولان آن‌ دانشگاه‌ها به جریان‌های سیاسی خاص، باعث شده که شاهد مرگ و افول جنبش‌های دانشجویی در این دانشگاه‌ها باشیم.

ورود دانشجویان انقلابی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، باعث شد که روحیه امید، خودباوری و استکبارستیزی نیز در جامعه رشد جدی داشته باشد. خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل نبود گرایش به جریان‌های سیاسی اصلاح طلب یا اصولگرا، اتفاقات خوبی درحال رخ دادن است. تقویت بنیه فکری و تئوریک دانشجویان این دانشگاه باعث شده که پویایی و تحرک جنبش‌های دانشجویی را به خوبی لمس کنیم. انتظار می‌رود با ورود تیم مدیریتی جدید در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی،مطالبه‌گری، جریان سازی و تقویت بنیه فکری در این دانشگاه رشدی شتابان داشته باشد.

به طور کلی مهم‌ترین دلایل افول جنبش دانشجویی در برخی دانشگاه‌ها، می‌توان به بی‌برنامگی دولت، وابستگی دانشگاه‌ها به دولت و همچنین نگاه دولت و بعضی از مسئولان به خارج از کشور و عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی دانست که باعث شده دانشجویان آن شور و نشاط و شادابی را در عرصه های مختلف نداشته باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس

انتهای پیام/

کد خبر: 1081205

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =