نبود آزادی در جامعه موجب افزایش خطا، کبر حاکمان و ریاکاری می‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آزادی جزو حقوق اصلی انسانهاست و از منظر امیرالمومنین علی(ع)، فقدان آن منجر به افزایش خطاها، ایجاد کبر و غرور در حاکمان و افزایش ریاکاری و تظاهر در جامعه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در اولین نشست هم افزایی و هماهنگی نمایندگان ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت نظارت بر تشکل ها و معاونان فرهنگی دانشجویی واحدهای دانشگاهی مراکز استانها اظهارکرد: به تعبیر امیرالمومنین(ع) به نقل از نبی مکرم اسلام(ص) در نامه ۵۳ نهج البلاغه، هیچ امتی پاک و منزه نمی‌شود مگر اینکه که مردم بتوانند به راحتی حرف بزنند و اظهار نظر کنند.

جهان بین ادامه داد: آزادی برای اینکه به ضد خود تبدیل نشود باید در چارچوب قوانین باشد؛ البته قوانین نباید به گونه‌ای تدوین شوند که آزادی را محدود کنند. چه بسا با وضع قوانین و به صورت قانونی آزادی های مشروع محدود شود که این خطاست.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه در بخش دیگری از بیانات خود بیان کرد: آزادی باید کاملا مسئولانه باشد. البته این موضوع با صبوری و تحمل در مسیر آزادی محقق می شود. لذا امیرمومنان فرمودند که در این مسیر باید تحمل ها را افزایش داد تا آزادی مسئولانه نهادینه شود.آزادی که در آن افراد به حق سخن می گویند و به عدل، مشورت می دهند.

وی در ادامه گفت: اداره یک دانشگاهِ چند صدایی، فرآیندی سخت، اما مطلوب است؛ در مقابل اما اداره یک دانشگاه تک صدایی، گرچه آسان است اما به هیچ وجه مطلوب نیست. لذا هیئت های نظارت بر تشکل هاباید زمینه را برای ارتقای آزادی فراهم کنند .

جهان بین با اشاره به اهمیت نظارت و ساماندهی تشکل‌های دانشجویی در واحدها تاکید کرد: ساماندهی تشکل های موجود و تسهیل ارتباط و اخذ مجوز برای برنامه ها توسط تشکل ها از جمله اقدامات مهم است.

وی اضافه کرد: هیات نظارت بر اساس قانون، باید دلایل مخالفت احتمالی با طرح‌ها و برنامه‌های تشکل‌ها را به صورت مکتوب اعلام کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم افزایش ارتباط و تعامل با تشکل‌های دانشجویی گفت: راه‌اندازی تشکل‎های جدید و حمایت از آن‌ها، یکی از اولویت‌های ما در واحدهای دانشگاهی خواهد بود. معاونان فرهنگی  دانشجویی و نمایندگان ریاست دانشگاه در هیئت نظارت باید از طریق گفت‌وگو و تبادل نظر با فعالان دانشگاهی، زمینه را برای تاسیس تشکل‌های قوی فراهم کنند چرا که نقش آفرینی تشکل‌های دانشجویی، موضوعی کلیدی و حیاتی است.

جهان بین در ادامه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در روز دانشجو بیان کرد: برنامه‌های ۱۶ آذر در واحدهای دانشگاهی، به هیچ وجه نباید به مراسم جشن و پایکوبی تبدیل شود. زیرا ۱۶ آذر روز بزرگداشت مقام دانشجو است و باید برای پاسداشت این روز برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: البته ما مخالف شادی و خوشحالی در فضای دانشگاه نیستیم و به دنبال ایجاد نشاط واقعی در دانشگاه هستیم. اما برنامه‌های روز دانشجو نباید منجر به فراموشی و غفلت اهداف اصلی این روز شود؛ درواقع ۱۶ آذر باید روز بزرگداشت مقام دانشجو باشد. 

جهان بین افزود: پرسش و پاسخ با دانشجویان، برگزاری مراسم های درخور شان دانشگاه، تقدیر از دانشجویان برتر و استفاده از ظرفیت استادان در حوزه‌هایی مانند استکبار ستیزی، حضور مجازی مسئولان در دانشگاه، جزو محورهایی است که برای روز دانشجو مورد توجه دانشگاه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081239

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =