«بودجه»ام‌المصائب اقتصاد کشور است

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه بودجه، ام المصائب اقتصاد ایران است، گفت: کسری بودجه منجر به تورم و تورم هم منجر به کاهش ارزش پول و ایجاد فشار بر معیشت مردم با خصوص اقشار محروم شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مسعود خوانساری امروز در هفدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بحث بودجه سالانه کشور، اظهار داشت: در این ایام دولت موظف است که بودجه سالانه را به مجلس ارائه کند لذا خواهش ما از دولت این است که امسال حداقل با توجه به مشکلاتی که در سال‌های گذشته در این رابطه داشته ایم بودجه متوازنی ارائه دهد.

وی افزود: باید درآمد و هزینه حتماً در آن دیده شد زیرا ام المصائب اقتصاد کشور ما بحث بودجه است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بحث بودجه هر سال با کسری مواجه است؛ این کسری باعث می‌شود که اقتصاد کشور تورم‌های بالایی داشته باشد. به طور متوسط در ۴۰ سال گذشته تورم ۲۰ تا ۲۲ درصدی را هر سال داشته ایم و همین مسائل باعث کاهش ارز پول و فشار بر معیشت مردم به خصوص طبقات محروم شده است و در نتیجه قدرت خرید این اقشار سال به سال بر اثر تورم کمتر شده و حجم نقدینگی نیز سال به سال اضافه شده است.

خوانساری با بیان اینکه در مجموع مشکلات اقتصادی که گریبانگیر اقتصاد کشور است ناشی از کسری بودجه است که هر سال با آن مواجه هستیم، گفت: بنابراین انتظار داریم از آنجا که بحث نفت نیز در بودجه کم اثرتر بوده است، امسال دولت بتواند بودجه‌ای را تنظیم کند که حداقل کسری در آن وجود داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار داشت: خوشبختانه در این انتخاب ترامپ رأی نیاورد و یقیناً رفتن وی هم در آمریکا و هم در سایر کشورها مؤثر خواهد بود و رفتن وی در ایران نیز یقیناً بی‌اثر نیست و در بازارهای ما اثر خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: ولی باید قبول کنیم که این اثر کوتاه مدت است، بنابراین اگر ما مشکلاتمان را در داخل حل نکنیم ممکن است در کوتاه مدت اثراتی روی بازارهای مختلف بگذارد ولی یقیناً مجدد به وضعیت قبلی باز می‌گردد.

خوانساری گفت: آنچه که مسلم بوده این است که ما مشکلات ساختاری اقتصادی داریم و قطعاً باید یک روزی به آن بپردازیم و شاید امروز با توجه به اتفاقی که در آمریکا افتاده بهترین فرصت استفاده هم در رابطه با بهبود روابطمان با سایر کشور و هم اینک بتوانیم در داخل اصلاحاتی را انجام دهیم، به وجود آمده است.

وی یادآور شد: البته یک نگرانی وجود دارد مبنی بر این که شاید با مستقر شدن رئیس جمهور جدید آمریکا بازارهای ما به خصوص در مورد قیمت ارز مقداری کاهشی شود و باید مواظب باشیم که جوگیر نشویم که این موضوع ادامه دار خواهد بود و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم و همان اتفاقی که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی افتاد این بار تکرار نشود.

خوانساری گفت: اگر نسنجیده برخورد کنیم یقیناً هم صادرات و هم تولید ما دچار خسران خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =