فرهنگ بیگانه یا گزینه‌ای برای پر کردن آنتن؟

سریال‌های کره‌ای که این روزها در صداوسیما به نمایش درآمده‌اند از نظرهای مختلفی قابل نقد و بررسی هستند که شاید نکته قابل تامل آن آوردن فرهنگی بیگانه در قاب تصویر سیمای ملی ایران باشد.

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - مجید فاضلی: تصویر، نقش بسزایی در انتقال معانی و مفاهیم دارد به طوری که امروزه کمتر چیزی را می‌توان پیدا کرد که بدون تصویر قابل فهم یا درک باشد. از این رو رسانه‌های تصویری از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این نقش زمانی دارای اهمیت می‌شود که بدانیم فیلم و سریال با تصویر می‌توانند فرهنگ‌ها و طرز فکرهای مختلفی را به مخاطب منتقل کنند. به همین دلیل نقش صداوسیما بسیار حساس است زیرا فیلم و سریال‌های خارجی و داخلی زیادی از این رسانه ملی پخش می‌شود و باید دقیق‌تر به آن توجه شود. اما موضوع برای صداوسیما هم در برخی مسائل از اهمیت زیادی برخوردار است.

به طور مثال نمایش سریال‌های کره‌ای از این دست هستند. سریال‌هایی که گاهی قهرمان محور هستند و در برخی موارد هم داستان‌های اجتماعی با بن‌مایه طنز دارند. جواهری در قصر، افسانه جومونگ، خانواده کیم‌چی، امپراطوری بادها، آقای دکتر، کیمیاگر و... جزء سریال‌های کره‌ای بودند که از صداوسیما پخش شدند.

آثاری که با نگاهی دقیق به آن‌ها می‌توان دریافت که فرهنگ کره‌ای در تار و پود چنین آثاری بوده و از دریچه تصویر وارد فضای فرهنگ ایرانی شده است. این موج کره‌ای که در سریال‌ها به راه افتاده از نگاه‌های مختلفی مورد توجه قرار گرفت. از این رو محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در اظهار نظری گفته بود: «باید به دست‌اندرکاران فرهنگی کشور به ویژه مسئولان رسانه ملی دست‌مریزاد گفت که توانستند با اصرار به نمایش فیلم‌های کره‌ای، طی چندین سال اخیر جوانان را به جای جذب به فرهنگ، تاریخ و تمدن خودمان عاشق و دلباخته کره‌ای‌ها کنند این درحالی است که مقام معظم رهبری درخصوص ساخت سریال‌هایی در رابطه با قهرمانان و تاریخ ایران تذکر داده‌اند.» اما این نگاه بیرونی به ماجرای نمایش فرهنگ کره‌ای از صداوسیما است.

نگاه از دورن هم باید در این ماجرا گنجانده شود تا به نتیجه درستی رسید. بهمن هاشمی مجری صداوسیما درباره فیلم و سریال‌هایی که با کیفیت پایین از چین و کره خریداری می شود، توضیح داد: «بالاخره باید برای شبکه فیلم و سریال تامین کنیم و دنیا هم که برای ما فیلم و سریال نمی سازد و بسیاری از آثار برای ما مناسب نیستند بنابراین مجبوریم از آثار کره‌ای و چینی و یا هندی که کیفیت پایین‌تری دارند استفاده کنیم. همچنین ما سعی می‌کنیم از بعضی کشورهای آمریکایی کمتر فیلم و سریال تهیه کنیم که بخشی به نوع پوشش و بخشی هم به محتوای این فیلم ها برمی‌گردد.»

چنین به نظر می‌رسد که صداوسیما هم مجبور به خرید محصولاتی است که باید برای نمایش، تامین شود. شاید بهتر باشد، سیمای ملی به جای اینکه آثار دیگر کشورها را در قاب تصویر ایران بگنجاند با تولید آثار کیفی و مناسب گامی برای فرهنگ و آئین ایران اسلامی بردارد. تولید آثار کیفی بارها از سوی صداوسیما اتفاق افتاده و بر تصویر تاریخ ثبت شده است. اما از یاد نباید برد که فرهنگ ایران اسلامی و حفظ آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل نباید غفلت کرد تا دیگر فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها به آن هجوم برند. چرا که ضربه به فرهنگ ایران اسلامی یعنی گرفتن هوای تنفس از فکر و اندیشه کشوری که در کنار ریشه دار بودن، فرهنگ غنی است و نمی‌توان از ان چشم‌پوشی کرد.

خبرنگار: علیرضا بهشتی خواه

انتهای پیام/

کد خبر: 1081606

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =