ایران پنجمین اقتصاد بسته جهان شد+ جدول

موسسه تحقیقاتی فریزر از افت ۱۵ پله ای آزادی اقتصادی ایران خبر داد و اعلام کرد در میان ۱۶۲ کشور جهان، ایران در رتبه ۱۵۸ قرار گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، موسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش خود به بررسی کاهش آزادی اقتصادی  ۱۶۲ کشور جهان طی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.

بر اساس این گزارش که برپایه آمار سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) تهیه شده است، ایران از نظر آزادی اقتصادی، نمره ۴.۸۰ را کسب کرده و جایگاه ۱۵۸ را به خود اختصاص داده است و در محدوده قرمز قرار دارد.

نمره ایران در سال ۲۰۱۷ برابر با ۵.۷۲ و در سال ۲۰۱۶ برابر با ۶.۰۳ اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، در رتبه بندی جهانی نیز رتبه ایران از نظر آزادی اقتصادی افت قابل توجه داشته است. ایران از نظر آزادی اقتصادی در سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۳۰ را بدست آورده بود اما در سال ۲۰۱۷ با سقوط ۱۳ پله ای به رتبه ۱۴۳ سقوط کرده است.

همچنین جایگاه ایران در سال ۲۰۱۸ نیز با سقوط ۱۵ پله ای به رتبه ۱۵۸ رسیده است.


جایگاه ایران در رتبه بندی موسسه فریزر

شاخص آزادی اقتصادی بر پایه ۵ محور حجم و اندازه دولت، ساختارهای قانونی و حقوق مالکیت، نقدینگی، آزادی تجارت بین‌المللی و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت تعریف شده است. نمره صفر تا ۱۰ برای هر کشور در این شاخص در نظر گرفته شده است که هر چه بیشتر باشد دلالت بر آزادی اقتصادی بیشتر آن کشور دارد.

موسسه فریزر هنگ کنگ را آزادترین اقتصاد جهان معرفی کرده است. این کشور نمره ۸.۹۴ در شاخص آزادی اقتصادی را بدست آورده است. هنگ کنگ سال پیش نیز در رتبه نخست جهان قرار گرفته بود. سنگاپور با نمره ۸.۶۵ در رتبه دوم و نیوزیلند با نمره ۸.۵۳ در رتبه سوم قرار گرفته اند.


جایگاه کشورهای دیگر در رتبه بندی موسسه فریزر

پس از این سه کشور، به ترتیب سوئیس، استرالیا، آمریکا، موریتوس، گرجستان، کانادا و ایرلند در رتبه های چهارم تا دهم قرار گرفته اند.

کشور انگلیس که قبلا پیش از رتبه دهم قرار داشت اکنون در جایگاه ۱۳ قرار گرفته است.

ونزوئلا نیز با کسب نمره ۳.۳۴ در شاخص آزادی اقتصادی به عنوان بسته ترین اقتصاد دنیا در سال ۲۰۱۸ شناخته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =