فضای مجازی یکی از اقطاب اثرگذار در اجرای برنامه‌های فرهنگی است/ ضرروت اثرگذاری دانشگاهیان در فضای مجازی

اکنون که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در سایه تعطیلی دانشگاه‌ها و لغو حضور دانشجویان در دانشگاه تحت تأثیر قرار گرفته است، فرصت مناسبی پیش آمده تا فعالیت‌های فرهنگی به صورت سازمان یافته‌تر و هدفمندتر از پیش در فضای مجازی پیاده شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در دنیای امروز امروز آنچنان نفوذ کرده که دیگر نمی‌توان زندگی بدون آنها را تصور کرد. اما همین فضا اکنون در ساحت‌های مختلف فرهنگی، اعتقادی و سیاسی ایفای نقش می‌کند که یکی از اصلی‌ترین آنها تغیر سبک زندگی و شکستن مرز اعتقادات و ارزش‌ها است. این ایفای نقش به‌ قدری جدی شده که به راحتی می‌توانیم ادعا کنیم فضای مجازی و وِب در عمقی گسترده درحال رقابت با فضای حقیقی و شهودی است و روز به روز نیز در حال گسترش است.

همین گسترش فضاهای وِب و مجازی در کنار مزایا و امکاناتی که برای کاربرانشان مهیا کرده‌اند، چالش‌های روز افزونی را نیز برای آنها به ارمغان آورده، چالش‌هایی که نه فقط در جامعه ارزشی کشورمان بلکه حتی در جوامع غربی نیز نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. به‌ویژه فضای مجازی که قواعد و قوانین آنچنانی را نمی‌پذیرد و تمیز دادن حق از باطل بسیار امر دشواری برای کاربران شده، چالش‌برانگیز و محل بحث و پیاده‌سازی برنامه‌های مختلف است.

تضادهای فرهنگی همواره رهاورد تلخ و از دستاوردهای توسعه است، حال در فضای مجازی بدیهی است که با سرعت گرفتن رشد و ضریب پیدا کردن فاکتور باورپذیری، این تضادها به شکل برجسته‌تری نمایان می‌شوند. شاید از همین رو باشد که جوامع درحال توسعه همواره در کنار توسعه ساختاری، تبعات ناشی از تضادهای فرهنگی و اجتماعی را نیز تجربه می‌کنند.

مقام معظم رهبری نیز در سال‌های اخیر تأکیدات بسیاری پیرامون حضور جدی و نقش‌آفرینی جوانان انقلابی در فضای مجازی داشته‌اند. ایشان در سال 91 و در یکی از دیدارهای خود فرمودند: « رایانه و فضای مجازی که الان در اختیار شماست اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی‌شناسید، برسانید. این فرصت فوق‌العاده‌ای است مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما در روز قیامت سوال خواهد کرد. البته ورود در فضای مجازی احتیاج به؛ ایمان، علم، ذوق و سلیقه و هنر دارد و بزرگترین آفت این کار گرفتار شدن به؛ غرور، سیاست زدگی، حسادت، سطحی نگری، روز مرگی می‌باشد. دشمن دارد با این ابزار ایمان و غیرت و اعتقادات جوانان ما را نشانه می‌گیرد و در سایه بی عرضگی و بی لیاقتی بعضی از مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای کشور، تا حدودی در این جنگ موفق بوده است. باید جواب کار فرهنگی باطل آنان را با کار فرهنگی حق داد.»

اکنون که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در سایه تعطیلی دانشگاه‌ها و لغو حضور دانشجویان در دانشگاه تحت تأثیر قرار گرفته است فرصت مناسبی پیش آمده تا فعالیت‌های فرهنگی به صورت سازمان یافته‌تر و هدفمندتر از پیش در فضای مجازی پیاده شوند. در فصل جدید ریل‌گذاری فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از اقطاب اثرگذار فرهنگی و بستری برای اجرای برنامه‌های فرهنگی تعریف شده است که باید بتواند در بین مخاطبان خود اثربخشی داشته باشد.

گام نخست این جریان‌سازی فرهنگی با جشنواره «از حماسه تا حماسه» کلید خورده است. دانشگاهیان در این جشنواره در متن حرکت ایستاده‌اند و قرار است تولیدات محتوایی آنها حول محورهایی مشخص در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام چرخه‌ای اثرگذار و حماسه‌محور را ایجاد کند. این جشنواره با موضوعات محوری دفاع مقدس، اربعین حسینی، 13 آبان، 16 آذر، 9 دی، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و 22 بهمن تعیین شده تا روایتی از حماسه‌های مذهبی و میهنی کشورمان را در فضای مجازی به نمایش بگذارد.

باز روایت حماسه‌های چهل سال بالندگی نظام جموری اسلامی، تجلیل از مقام شهید حاج قاسم سلیمانی و روشن نگه داشتن مکتب شهدا، الهام بخشی و تجلی بخشی سبک زندگی ایرانی و اسلامی بر مبنای سند دانشگاه اسلامی، شناسایی و معرفی استعدادهای خلاق دانشجویی در فضای مجازی، افزایش روحیه نشاط، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی و ایفای نقش هدایت‌گری جامعه دانشگاهی و تولید محتوای غنی فرهنگی و دانشجویی به منظور نقش آفرینی در فضای مجازی اهدافی است که جشنواره در پیش گرفته است.

انتشار حداقل پنج پست در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های «از_حماسه_تا_حماسه» و «دانشگاه_آزاد_اسلامی» و الصاق صفحه اینستاگرامی جشنواره به آدرس «hamasefarhangi@» برای علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان در این جشنواره الزامی است. جشنواره «از حماسه تا حماسه» در سه سطح واحد دانشگاهی، استانی و کشوری پیش‌بینی شده که جوایز نقدی قابل توجهی در انتظار صاحبان اثرهای برگزیده در هر سطح جشنواره است.

فضای مجازی امروز درگیر جنگ روایت‌ها است و مقابله با جریان تحریف یکی از کار ویژه‌هایی است که باید جوانان و دانشجویان به آن توجه داشته باشند. جشنواره «از حماسه تا حماسه» بهانه‌ای است تا دانشگاهیان اثر مثبتی در این جنگ از خود به نمایش بگذارند تا جریان تحریف بر حقایق غالب نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =