متولیان فرهنگی باید نسبت به حجاب دغدغه داشته باشند/ ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای تبیین عفاف و حجاب

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: تا زمانی که متولیان فرهنگی و مسئولان کشور نسبت به موضوع عفاف و حجاب دغدغه و باور قلبی نداشته باشند، نمی‌توانند در این راستا واکنش مناسبی داشته و در برابر آن احساس مسئولیت کنند.

مریم السادات محمودی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌های حوزه عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که دانشگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب با آن مواجه هستند، این است که به این موضوع به عنوان یک مسئله اساسی نگاه نمی‌شود. به همین دلیل به دنبال راهی برای حل این چالش نیز نمی‌رویم.

وی افزود: مسئولان دانشگاه‌ها نیز عمدا و سهوا، حاضر نیستند به حوزه عفاف و حجاب ورود پیدا کنند. متاسفانه به حوزه عفاف و حجاب، به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای و کلیشه‌ای نگاه می‌شود و عزمی برای حل چالش‌های مرتبط با این حوزه وجود ندارد.

محمودی با اشاره به لزوم تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط با حوزه عفاف و حجاب ادامه داد: اگرچه تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه در حوزه عفاف و حجاب ضروری است اما به تنهایی راهگشا نخواهد بود. تا زمانی که آیین‌نامه‌ها ضمانت اجرایی نداشته باشند، صرفا حالت کلیشه‌ای به خود خواهد گرفت. یکی از مصادیق تخلفات انضباطی در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، نداشتن پوشش مناسب و آرایش مبتذل است. باوجود مجازات‌هایی که برای دانشجویان خاطی در نظر گرفته شده، اما در کمتر دانشگاهی شاهد اجرای دقیق آن هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد بجنورد تصریح کرد: تا زمانی که متولیان فرهنگی و مسئولان کشور نسبت به موضوع عفاف و حجاب دغدغه و باور قلبی نداشته باشند، نمی‌توانند در این راستا واکنش مناسبی داشته و در برابر آن احساس مسئولیت کنند. همچنین ایجاد بستری مناسب برای طرح مسائل مرتبط با حوزه حجاب و پاسخگویی صحیح به شبهات مرتبط با این حوزه، در تبیین آن اثر قابل توجهی خواهد داشت.

وی با اشاره به بکارگیری برخوردهای سلبی و ایجابی برای تبیین مسئله عفاف و حجاب گفت: امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب خاصی است که از تذکر لسانی آغاز می‌شود و در صورت عدم تاثیرگذاری، برخوردهای سلبی آغاز خواهد شد. در دانشگاه نیز بر اساس آیین‌نامه انضباطی، به دانشجویان خاطی در مراحل اول تذکر لسانی و پس از آن تذکر کتبی داده می‌شود. در مراحل بعدی در صورت حل نشدن مشکل، دانشجو به مراکز مشاوره ارجاع داده خواهد شد.

محمودی با بیان این که برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای تبیین هرچه بهتر عفاف و حجاب از اهمیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها دارند. ایشان تاکید می‌کنند یکی از کارهایی که باید در زمینه مسائل اجتماعی، سیاسی و علمی انجام شود، میدان‌دادن به دانشجویان برای اظهارنظر است؛ زیرا کرسی‌های آزاداندیشی بستری مناسب برای تضارب آرا در جامعه دانشگاهی است و لذا باید تمهیدات لازم را برای برگزاری هرچه بهتر این کرسی‌ها فراهم کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد بجنورد در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در شرایط امروز جامعه بسیار ضروری است؛ چرا که منجر به پاسخگویی بسیاری از شبهات حوزه عفاف و حجاب و طرح مطالب و مباحث بسیار خوب در این زمینه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =