تضارب آرا میان تفکرات متکثر برای حل مسائل کشور

اولین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی با هدف میدان‌دادن به دانشجویان برای اظهارنظر قرار است در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، هنر، اقتصادی، معماری، شهرسازی و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، چندی پیش بود که «شیوه‌نامه اجرایی رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی» نیز از سوی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد. بر اساس این شیوه‌نامه، تضارب آرا میان تفکرات متکثر برای حل مسائل کشور، ایجاد محیط مطلوب برای بیان آزادانه و مسئولانه اندیشه‌ها در دانشگاه با توجه به تقویت مؤلفه‌های وحدت، امنیت ملی و ارزش‌های اسلامی، ارتقای فرهنگ نقدپذیری، تفکر خلاق و نقاد و ایجاد شور و نشاط میان دانشجویان، تمرین و تقویت فعالیت‌های گروهی منسجم و هدفمند، تقویت انگیزه‌های ارتقای دانش و آگاهی در میان دانشگاهیان و ایجاد بستر مناسب برای تشویق و زمینه‌سازی فرآیند تولید علم از اهداف برگزاری رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی است.

شورای سیاست‌گذاری، شورای علمی و دبیرخانه مرکزی از ارکان برگزاری رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی هستند. بر این اساس انجام اقدامات لازم برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی مناسب رویداد ملی تا زمان اتمام ثبت‌نام، تهیه امکانات مورد نیاز برگزاری حضوری/ مجازی رویداد ملی در واحد دانشگاهی ازجمله اختصاص سالن مناسب، وسایل ارتباطی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانشجویان، هماهنگی لازم و تأمین وسیله ایاب و ذهاب گروه‌های برتر رویداد ملی برای شرکت در مرحله استانی و کشوری، ارتباط‌گیری مستمر با دبیرخانه مرکزی و اداره کل فرهنگی برای اجرای دقیق فرآیند، قوانین و مقررات رویداد از وظایف واحدهای دانشگاهی و شورای هماهنگی معاونان استان است.

   اعضای هر تیم، متشکل از 4 دانشجو در رشته‌های مختلف

اعضای هر تیم، متشکل از 4 دانشجو در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی است که دارای اشتغال به تحصیل در آن نیمسال تحصیلی هستند. هر تیم دارای یک سرگروه است و اعضای تیم‌ها در ثبت‌نام اولیه هر دوره باید دانشجو باشند. بر این اساس در مرحله استانی و کشوری ترکیب تیم‌ها در مقایسه با ترکیب اولیه (مرحله واحد دانشگاهی) نباید بیش از 50 درصد تغییر کرده باشد. افراد جایگزین نیز باید حتما دانشجو باشند.

نحوه داوری نیز به این صورت است که هیاتی متشکل از سه داور و یک کارشناس مجری که در هر رویداد توسط هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی برای داوری انتخاب می‌شوند. داوران باید استاد و یا متخصص در رشته‌های علمی باشند. داوران نباید موضع شخصی خود را در داوری دخالت دهند. همچنین داوران موظف‌اند در اعلام رأی خود عملکرد فردی و گروهی شرکت‌کنندگان را درنظر بگیرند و امتیاز خود را براساس مجموع این عملکرد اعلام کنند و مجموع آنها را لحاظ کنند.

رعایت شرایط و ضوابط مندرج در آیین‌نامه رویداد ملی، برنامه‌ریزی، هماهنگی و انسجام تیمی، رعایت اخلاق علمی و احترام به آرا و نظرات منتقد، طی کردن فرآیندی علمی و مستدل از طرح مسأله تا نتیجه‌گیری، فن بیان و رعایت نکات دستوری احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث، استفاده از چارچوب منطقی در بحث و طرح مستند و مستدل مباحث از معیارهای امتیازدهی است. هر تیم دارای یک سرگروه است و اعضای تیم‌ها در ثبت‌نام اولیه هر دوره باید دانشجو باشند؛ اعضای تیم نباید دارای پرونده انضباطی باشند. موضوعات رویداد هم عبارتند از؛ فرهنگی- سیاسی- اجتماعی- اقتصادی- هنرومعماری- سلامت.
  

جوایز نفیس در سطح استانی و کشوری

جوایز نفیسی هم برای تیم‌های منتخب در سطح  استانی و کشوری در نظر گرفته شده است. مهلت ثبت‌نام در این رویداد تا پانزدهم دی‌ماه امسال بوده و اختتامیه نیز در اردیبهشت‌ماه سال 1400 برگزار می‌شود. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یا مرکز محل تحصیل برای شرکت در این رویداد ثبت‌نام کنند. فرزاد جهان‌بین، معاون  فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است حل مشکلات و افق‌گشایی در گرو نهضت ملی گفت‌وگوی عالمانه و اخلاق‌مدار و افزایش صبر و تحمل است. اولین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی با همین هدف طراحی شده است و از هفته گذشته وارد فاز اجرا شد. تیم‌ها در مرحله اول در سطح استان‌ها رقابت می‌کنند و در مرحله بعدی منتخبان در سطح کشوری رقابت خواهند کرد. دانشجویان می‌توانند به غیر از موضوعات اعلامی، از میان موضوعات پیشنهادی خود پس از تایید معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد به‌عنوان گزاره رویداد استفاده کنند.


تضارب آرا مهم‌ترین هدف رویداد کرسی‌های آزاداندیشی

سیدکاظم یکانی، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره هدف از برگزاری رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی گفت: «مهم‌ترین هدفی که در این برنامه به‌دنبال آن هستیم تضارب آرا است تا دانشجویان بتوانند تفکرات خود را نسبت به موضوعات مطرح کرده و خروجی آن برای حل مسائل کشور به کار گرفته شود. دومین هدف ایجاد محیط مطلوب برای دانشجویان است تا بتوانند به‌صورت آزادانه و مسئولانه اندیشه‌های خود را در دانشگاه مطرح کنند.»

او درباره دیگر اهداف این رویداد علمی توضیح داد: «ارتقای هویت ملی، وحدت ملی و ارزش‌های اسلامی یکی دیگر از اهدافی است که در این رویداد علمی دنبال می‌شود. هدف دیگری که در این طرح دنبال می‌شود بحث ارتقای فرهنگ نقدپذیری و ارتقای تفکر فعال و نقاد است. در واقع یکی از بزرگ‌ترین موضوعاتی که در اداره کل فرهنگی و اجتماعی باید روی آن کار کند همین بحث ارتقای فرهنگ نقدپذیری است.»
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی  در ادامه گفت: «تمرین کار گروهی، منسجم بودن و کار هدفمند برای دانشجویان هدف دیگری است که در این طرح دنبال می‌کنیم. همچنین ارتقای دانش هدف دیگری است که در دستور کار قرار دادیم. در واقع این کرسی‌ها خروجی‌های بسیار مهمی را به‌دنبال خواهند داشت که تبدیل به ارتقای دانش و تشویق و زمینه‌ساز برای تولید علم خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که اعضای تیم بر چه اساسی انتخاب می‌شوند نیز گفت: «در فضای کرسی‌های آزاداندیشی مبنای حضور دانشجویان را آزاد گذاشته‌ایم. یعنی این کرسی‌ها برای عموم است که می‌توانند یک تیم چهار نفره را تشکیل دهند. دو نفر از این تیم چهار نفره ارائه دهنده رویداد و دو نفر پشتیبان فکری رویداد هستند که اگر نیاز باشد مطالب مورد نیاز را به نفرات ارائه‌دهنده رویداد برسانند. چون در این رویدادها هم بحث فکری و هم بحث ارائه و مهارت گفت‌وگو  دارای امتیازات خود است. بنابراین عموم افراد می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.»

یکانی در پاسخ به این سوال که این رویداد قرار است در چه سطحی برگزار شود نیز توضیح داد: «این مسابقات در تمام سطوح دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد. یعنی از سطح واحد و مرکز شروع شده و سپس منتخبان به سطح استانی رفته و پس از آن منتخبان استانی نیز به سطح کشوری راه پیدا می‌کنند.»

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی  درباره نحوه داوری‌ها نیز صحبت به میان آورد و گفت: «داوری‌ها نیز متشکل از یک تیم داوری در هر رویداد است؛ این تیم داوری توسط هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی مشخص می‌شود و داوران دارای تحصیلاتی در حوزه ارائه بحث و همچنین آگاهی از قوانین و شرایطی که در شورای علمی رویداد ابلاغ می‌شود هستند.»

او در پاسخ به این سوال که تیم‌های برتر بر چه اساسی انتخاب می‌شوند نیز گفت: «تیم‌های برتر باید بتوانند برای مطالب ارائه شده در رویداد، پشتیبانی علمی و فکری بالاتری داشته باشند.
همچنین باید بتوانند شیوه‌های برگزاری کرسی ارائه مطلب و گفت‌وگو و رعایت قوانین را مراعات کرده و داخل آن چارچوب مطالب خود را ارائه دهند. درواقع هر چقدر این تیم‌ها بتوانند مطالب را به‌درستی ارائه کنند شانس بیشتری را برای موفقیت و رفتن به‌سمت عرصه ملی برای تیم‌ها خواهد داشت.»

یکانی درباره جوایز نیز صحبت به میان آورد و افزود: «جوایز بسیار قوی و مهمی را برای تیم‌های شرکت‌کننده درنظر گرفته‌ایم.»

موضوعات پیشنهادی کرسی های آزاد  اندیشی

اجتماعی
* عدم ارتباط مناسب تحصیلی و اشتغال از عوامل ایجاد ناامیدی در جامعه است.
* مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان باعث ناامیدی در جامعه می‌شود.
* سربازی باعث تلف شدن وقت جوانان می‌شود.
* استفاده از زور برای نهادینه کردن قانون مجاز است.
* افزایش حضور اجتماعی زنان موجب تحکیم نظام خانواده می‌شود.
* افشاگری فساد، موجب ارتقای اعتماد عمومی می‌شود.
* افزایش تحصیلات بانوان علل بالا رفتن سن ازدواج است.
*رسانه‌های جمعی در ایران آزاد و بدون سانسور هستند.
* رفتار اجتماعی مردم نتیجه عملکرد مسئولان است.
* ارتباط مستقیمی بین حجاب و افزایش سلامت روانی بانوان وجود دارد.
* شبکه‌های اجتماعی موجب سست شدن نظام خانواده می‌شوند.
* فعالیت داوطلبانه جمعی دانشجویان باعث افت تحصیلی می‌شود.
* اصلی‌ترین دلیل فراگیر نشدن پیام رسان‌های داخلی ضعف تکنولوژی آنهاست.
* تبلیغات در فضای مجازی تعارض آشکار به حقوق مصرف‌کنندگان است.
* سیاست‌های بومی گزینی در دانشگاه باعث تضعیف همبستگی ملی می‌شود.

فرهنگی
* اردوهای جهادی  منشأ پیشرفت‌های چشمگیری در مناطق محروم است.
* اکثر سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی ایرانی مروج زندگی به سبک غربی است.
* برای حفظ حرمت قانون، اصلاح قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای ضروری است.
* برای حفظ سلامت اخلاقی جامعه ممیزی کتاب ضروری است.
* تغییر نگاه جوانان به ازدواج از علل افزایش سن تجرد است.
* تعدد دستگاه‌های متولی فرهنگ سبب ارتقای فرهنگ جامعه می‌شود.
* فساد اخلاقی و تجاوز به عنف در غرب نتیجه برهنگی است.
* دولت نباید در نحوه پوشش مردم دخالت کند.
*آرامش روحی دانشجویان در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی بیشتر است.
* سرانه مطالعه در کشور رابطه مستقیم با رفاه مادی فرد دارد.
* کمبود مراکز تفریحی، ورزشی و گردشگری باعث افزایش افسردگی در جامعه می‌شود.
* مدگرایی موجب اثرات روانی مثبت در فرد می‌شود.
* انقلاب اسلامی باعث افزایش حضور زنان در جامعه شد.
* مسئولان و مدیران دانشگاه‌ها باید در مساله پوشش دانشجویان مداخله کنند.

اقتصاد
* در سیاست‌های اقتصادی کشور، توسعه بخش تعاونی باید بر توسعه بخش خصوصی مقدم باشد.
* حمایت همه‌جانبه دولت از تولید خودروی داخل به ضرر مردم است.
* در دنیای تجارت اخلاق‌مداری مانع پیشرفت است.
* مشکلات کنونی اقتصادی جامعه نتیجه تحریم‌ها است.
* مهم‌ترین مولفه اثرگذر بر رضایت از زندگی درآمد فرد است.
* استقلال مالی دانشگاه‌ها لازمه توسعه علمی آنهاست.
* تعطیلی پنجشنبه‌ها به نفع کشور است.
* نگاه تک‌بعدی به تحریم‌ها موجب غفلت از اقتصاد مقاومتی است.
* به‌جای تلاش برای رفع تحریم‌ها باید به اقتصاد مقاومتی پرداخت.
* افزایش مفاسد اقتصادی نتیجه عدم‌شفافیت مسئولان است.
* به‌دلیل وجود بحران آب باید برای کشاورزی در اکثر مناطق کشور محدودیت‌های جدی وضع شود.
*بیکاری جوانان ناشی از ضعف مهارت‌های شغلی کارجویان است.
* جهش تولید در گرو توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است.
* حقوق‌های نامتعارف در بخش دولتی لازمه جذب مدیران و متخصصان کاربلد است.
* ایجاد فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی سبب از بین رفتن بازار خرده‌فروشی‌ها می‌شود.
* مکانیزه شدن صنعت با افزایش اشتغال در تضاد است.
* برای مدیریت اقتصاد کشور در دوران تحریم الحاق به FATF ضروری است.
* اقتصاد مقاومتی به‌معنای فاصله گرفتن از اقتصاد جهانی است.
* برخورد نیروی انتظامی با کولبری باید همانند سایر مظاهر قاچاق باشد.
* مدیریت جهادی بهترین راه‌حل برون رفت از وضعیت کنونی کشور است.
*راه کنترل قیمت مسکن تصویب و اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی است.
* کنترل فرار مالیاتی پزشکان، هنرمندان و وکلا باعث تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است.

سلامت
* توسعه بخش خصوصی در حوزه سلامت موجب افزایش عدالت می‌شود.
* مدیران بخش سلامت باید پزشک باشند.
* مدیریت سلامت در موضوع بیماری کرونا اعتماد اجتماعی را افزایش داده است.
* مدیریت غیرعلمی در بیماری کرونا موجب ناکارآمدی در مواجهه با این بیماری شده است.
* تلفیق پزشکی مدرن و سنتی راه سوم انسان امروز برای توسعه سلامت است.
* جامعه به مدیریت سلامت کشور اعتماد دارد.
* تحریم‌های غیرانسانی آمریکا بهداشت و درمان کشور را دچار چالش اساسی کرده است.
* روند کلی اخلاق در حوزه پزشکی در جامعه ایران رو به افول است.
* حوزه سلامت ملزوم به پیوستن به تحقیقات جهانی است.
* حقوق کادر درمان و پرستاران در مقایسه با پزشکان ناعادلانه است.

سیاسی
* انقلاب اسلامی به مردم جرات انتقاد از مسئولان را بخشید.
* میزان مشارکت مردم در انتخابات ملاک مناسبی برای سنجش مقبولیت نظام سیاسی است.
* مانع اصلی پیشرفت، فقدان اجماع مسئولان جامعه است.
* جهت‌گیری سیاسی رسانه‌ها، رسالت اصلی آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
* در دانشگاه‌های کشور آزادی بیان و امکان فعالیت سیاسی وجود دارد.
* حمایت از جبهه مقاومت در منطقه در راستای منافع ملی ایران است.
* بی‌اخلاقی سیاستمداران موجب جدایی دین از سیاست می‌شود.
* چرخش نخبگانی باعث ایجاد امید بین جوانان شده است.
* ساختار انتخاباتی کشور امکان تقلب را فراهم نمی‌کند.
* انقلاب اسلامی الگوی دفاعی نظامی ایران را تغییر داد.
* اعتماد مردم به شعارهای انتخاباتی کاندیداها اشتباه است.
*عدم‌توجه به موفقیت و عدم‌موفقیت گزینه‌های انتخاباتی در تجربه‌های قبلی، اشتباه بزرگ مردم بوده است.

هنر و معماری
* باید از هنر فاخر در مقابل هنر عامه‌پسند حمایت نهادی و دولتی شود.
* هنر سنتی زیربنا و پایه و اساس هنر مدرن است.
* اساسا تقسیم‌بندی هنر به فاخر و غیرفاخر امکان‌پذیر نیست.
* نقش قوانین توسط شهرداری (فروش تراکم شهری) مناطق حقوق شهروندی است.
* مکانیزه شدن اقدامات در شهرداری‌ها ارتباط مستقیمی با کاهش تخلفات در حوزه شهرسازی دارد.
* تکیه شهرداری‌ها به درآمدهای ناشی از بخش مسکن مانند فروش تراکم منجر به افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن شده است.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام /

کد خبر: 1082362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =