رضایی: بازفرآوری سوخت راکتور سنگین در مصوبه مجلس دیده نشده است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که موضوع استفاده از بازفرآوری سوخت راکتور آب سنگین با غنای طبیعی در طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمد ابراهیم رضایی در تذکری در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با اشاره به اهمیت موضوع بازفرآوری سوخت مصرف شده، اظهار کرد: ما در کشور منابع اورانیوم‌مان خیلی کم است و در دنیا این را به ما نمی‌دهند، چاره‌ای نداریم جز این‌که در حوزه بازفرآوری که متولی تولید پلوتونیوم یعنی ماده جایگزین اورانیوم است متمرکز شویم و آن را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم پلوتونیوم خیلی وقت‌ها ذهن به سمت سلاح نظامی می‌رود در صورتی که بالاتر از همه قوانین، معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی برای ما فتوای رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای مبنی بر حرمت سلاح هسته‌ای است، لذا تکلیف ما مشخص است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دقت کنید که بهترین سوخت مصرف شده جهت استفاده از بازفرآوری، سوخت راکتور آب سنگین با غنای طبیعی است و این در طراحی اولیه راکتور اراک بوده اما در ماده پنج طرح دیده نشده است. ما باید امکان سوخت‌گذاری و سوخت‌برداری آنلاین (یعنی حین روشن بودن راکتور) را فراهم کنیم و این چیزی است که دشمن از آن می‌ترسد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه ما در برجام امتیاز بسیار بزرگی به غرب دادیم و طرح فعلی هم از این جهت ابهام دارد، زیرا مزیت آب سنگین و غنای طبیعی و سوخت‌گذاری آنلاین را از ما گرفته در حالی که ما این را در حوزه‌های مختلف هم برای راکتورهای سبک و سریع، موتورهای تولید برق، باطری‌های پلوتونیوم که در حوزه پزشکی کاربرد دارد، پهپاد و فضاپیما نیاز داشتیم، این چیزی است که خود آمریکایی‌ها در ناسا و بقیه بخش‌ها از آن استفاده می‌کنند و متاسفانه در این طرح دیده نشده است.

انتهای پیام/

منبع:ایسنا

کد خبر: 1082423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =