مقاومت در اندیشه مقام معظم رهبری مبتنی بر بازدارندگی است

استاد دانشگاه تهران در نشست تخصصی مقاومت در سیاست خارجی در اندیشه و عمل رهبران انقلاب اسلامی که به همت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی برگزار شد؛ گفت: مقاومت گرایی در اندیشه مقام مغظم رهبری بر این انگاره معطوف بود که در مقابل بازیگران خارجی بازدارندگی ایجاد کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، این نشست که با حضور ابراهیم متقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و با حضور مدرسان درس اندیشه ها و وصیت نامه امام خمینی(ره) و سایر پژوهشگران این حوزه برگزار شد.

 متقی گفت: خویشتن داری، تداوم کنش گری اجتماعی و نفی خشونت از عناصر بنیادی مقاومت گرایی در اندیشه امام خمینی(ره) قبل از انقلاب بود.

وی تصریح کرد: امام در جریان تسخیر سفارت آمریکا در ایران معطوف هویت یابی، الهام بخشی و آرام کردن فضای اجتماعی بود  که هم انقلاب ماهیت اجتماعی شود و هم جنبش اجتماعی شده هویت یابد. امام خمینی(ره) به این مسئله توجه داشت که هر چیزی اجتماعی بشود  هویت می یابد و هر چه هویت بیابد استمرار پیدا می کند.

متقی با بیان اینکه دوران مقاومت گرایی در اندیشه و عمل امام خمینی(ره) را می توان به سه دوره تقسیم کرد، افزود: دورانی که انقلاب روند مبارزه خود را شروع کرده بود تا زمانی که به پیروزی رسید در این دوران مقاومت گرایی جنبه اجتماعی داشت. همچنین دوران مربوط به سال ۱۳۵۸-۱۳۵۹  که دوران تسخیر سفارت آمریکا و مقابله با گروه های که ماهیت اجتماعی داشت و رویکرد هم اقدام متقابل بود. دوران سوم نیز مرتبط با جنگ و دفاع مقدس بود که  باز مقاومت گرایی ماهیت اجتماعی داشت.

وی با بیان این مطلب که نگاه امام رویکردی مبتنی بر مقاومت بود، اظهار کرد: برای دوران بعد از خود نیز به  فرآیندهای بهبود ساختار ها که در عمل به جابجایی دموکراتیک قدرت به عنوان ماهیت نهادی انقلاب و عدم استیلای یک گروه و جریان بر قدرت نظر داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران  تصریح کرد: نشانه های مقاومت گرایی در دهه هفتاد به شکل  مقاومت در برابر بازیگرانی که جایگاه ساختاری دارند و می خواهند جایگاه و ماهیت انقلاب را بی ثبات کنند مفصل بندی شد.

وی ادامه داد: مقاومت گرایی در اندیشه مقام مغظم رهبری بر این انگاره معطوف بود که در مقابل بازیگران خارجی بازدارندگی ایجاد کند و این اقدام جمهوری اسلامی در مقابل قدرت های بزرگ مبتنی بر کنش متقابل و تهدید در برابر تهدید بود.

متقی افزود: در این دوره حوزه اجتماعی با حوزه ساختاری پیوند خورد و مقاومت از قدرت نرم خارج می شود و به حوزه الهام بخشی ورای سرزمین ایران می رسد. از نگاه رهبر انقلاب تجربه جنگ تحملی نشان داد وقتی کنش ما منفعلانه باشد سطح تهدیدات افزایش می یابد. و به عبارتی دیگر مقاومت گرایی در اندیشه امام خمینی(ره) برای دفاع بود در حالی که برای مقام معظم رهبری برای بازدارندگی.

وی اضافه کرد: در این دوره اولویت ساختن اقصاد ویران شده بعد از جنگ تحملیی است و ابتدا رویکرد جایگزینی صادرات اولویت می یابد و بعد از آن توسعه صادرات. در این دوره است که مقاومت از داخل کشور به حوزه پیرامونی کشیده می شود چون انقلاب اسلامی با سطح تهدیدات  بحران ها  خوشه ای و متکثری روبه رو می شود.   

انتهای پیام/                                                                                                                    

کد خبر: 1082632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهری قاسمی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      0 0
      با سلام و عرض احترام و تشکر از آقای دکتر متقی تبیین خوبی در این نشست داشتند وخیییلی مفیدبود