مدارس خشتی و گلی در کشور نداریم

فاطمه مهاجرانی در رادیو گفت وگو با اشاره به فعالیت مدارس کپری در سطح کشور تأکید کرد: کپر جزو زیست بوم افراد محسوب می‌شود اما مدارس خشتی و گلی از کشورمان حذف شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، فاطمه مهاجرانی معاون سازمان نوسازی مدارس آموزش و پرورش در برنامه «گفتگوی علمی» درمورد جایگاه خیرین در مدرسه سازی گفت: فرآیند مدرسه سازی تا قبل دهه ۷۰ کاملاً بر عهده دولت بود اما از نیمه دوم دهه ۷۰ به بعد و با تشکیل مجمع خیرین، حجم زیادی از این بار را جامعه خیرین به دوش کشیدند.

وی ارتباط این سازمان با نهاد خیرین مدرسه ساز را دو سویه خواند و افزود: یکی از دفاتر کل معاونت برنامه ریزی و توسعه مشارکتها در این سازمان مربوط به حوزه جذب خیرین و نگهداشت آنهاست و بیشترین کار ما هم پشتیبانی از جامعه خیرین است.

مهاجرانی درباره درصد مشارکت خیرین مدرسه ساز نسبت به سازمان نوسازی مدارس گفت: سال گذشته ۴۹ درصد مدارس را خیرین ساختند که از این عدد، ۱۷ درصد آن به طور کامل توسط خیرین و مابقی هم به صورت مشارکتی ساخته شد.

وی با اشاره به ساخت هزار و ۲۵۷ مدرسه توسط خیرین در سال ۹۸ گفت: بر اساس گزارشات خود خیرین، هزار و ۲۵۷ مدرسه شامل ۶ هزار و ۵۱۴ کلاس درس در سال ۹۸ ساخته شد. امسال هزار و ۴۲۲ پروژه شامل ۸ هزار و ۵۱ کلاس درس افتتاح شده و اخیراً نیز هزار و ۵۵۰ پروژه آموزشی پژوهشی و تربیتی را با هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعهد خیرین افتتاح کردیم.

معاون سازمان نوسازی مدارس آموزش و پرورش درباره فعالیت مدارس کپری در کشور گفت: کپر جزو زیست بوم برخی مناطق کشور ماست. ما موارد زیادی داشتیم که در یک منطقه محروم، مدرسه ساخته شده اما افراد باز هم به کپر برگشته‌اند لذا ما مدارس کپری در کشور داریم اما به طور قطعی می‌توان گفت که مدارس خشتی و گلی از کشورمان حذف شده است.

مهاجرانی همچنین در ادامه از ۶۰۰ پروژه فعال در استان سیستان و بلوچستان سخن گفت و افزود: البته مدیریت همزمان این تعداد از پروژه‌ها کار بسیار سختی است.

این مقام مسئول یادآور شد: سند تحول بنیادین به عنوان بالاترین منشور در آموزش و پرورش طرح‌هایی مانند «مکان یابی» و «آجر به آجر» را در حوزه فضا و تجهیزات مدارس ارائه کرده که ما در طرح «آجر به آجر» تحقق دو هدف جذب خیرین کلان و ساماندهی خیرین خرد را در دستور کار داریم.

در ادامه، دکتر مهشید خاکباز نژاد خیر مدرسه ساز گفت: بنده در راستای تحقیق و تفحص از مناطق کم برخوردار کشورمان به این نتیجه رسیدم که بزرگترین مشکل ما و راه عبور از دایره فقر و جهل، در حوزه آموزش است.

وی افزود: اولین مدارسی که بنده ساختم به دعوت مسئولان آموزش و پرورش منطقه تکاب آذربایجان غربی بود که سه مدرسه در آن بنیان گذاری شد و بعد از آن هم به این کار شدیداً علاقه مند شدم و از سال ۷۷ اقدام به تبلیغ ساخت مدرسه کردم.

این خیر مدرسه ساز گفت: ما در امر مدرسه سازی و زیبایی شناختی همچون سایر حوزه‌ها باید به روز باشیم و مدارس را تجهیز کنیم.

کد خبر: 1083062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =