ایران مهم‌ترین متحد سوریه است/ ظرفیت سوریه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان گفت: هر چه متحدان جمهوری اسلامی ایران در منطقه بیشتر باشند یا قدرتمندتر شوند، وجود آنها باعث می‌شود که ایران نسبت به دور زدن تحریم‌های آمریکا موفق‌تر عمل کند.

احمدرضا طاهری عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل سفر اخیر وزیرخارجه سوریه به ایران اظهارکرد: روابط ایران و سوریه را می‌توان از زمان جنگ ایران و عراق و پس از آن مورد تحلیل قرارداد؛ زمانی که سوریه از متحدان اصلی جمهوری اسلامی علیه صدام حسین بشمار می‌رفت.

وی افزود: مواضع ایران و سوریه نسبت به اسرائیل و آمریکا مشخص است و هر دو به عنوان کشورهای اصلی جبهه مقاومت، مقابل آمریکا و اسرائیل ایستاده اند. هر چند قدرت‌های بزرگ و منطقه ای سعی در بهم زدن روابط بین این دو کشور کرده‌اند اما هیچ گاه موفق به تیرگی روابط بین ایران و سوریه نشده اند. نیت و اراده جمهوری اسلامی همواره بر پایداری نظام سیاسی فعلی در سوریه بوده و همیشه از آن حمایت کرده است.

طاهری ادامه داد: زمانی که سوریه دچار جنگ داخلی شد و درگیری‌های زیادی به وقوع پیوست، مقام معظم رهبری تاکید کردند که بشار اسد حتما باید بماند. لذا سالیان متمادی است که ایران از متحدان مهم سوریه بشمار می‌رود. به همین دلیل سفر وزیر خارجه جدید حامل پیام استراتژی جدیدی نسبت به رابطه دو کشور نیست بلکه ادامه دهنده استراتژی قبلی است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان تاکید کرد: بدون شک، در این سفر روابط فراتر از دیدار دو وزیر خارجه است و فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در سمت جدید خود، از تداوم ارتباطات و موضع و رویکرد دو کشور نسبت به تحولات منطقه ای بهره خواهد برد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا فیصل مقداد ایران را به عنوان اولین سفر خارجی خود انتخاب کرده است گفت: ایران مهم‌ترین متحد سوریه است چرا که سیاست‌های ایران، همواره در تحکیم و ماندگاری حکومت بشار اسد موثر بوده است. همچنین سفر به ایران به عنوان اولین کشور برای سوریه، از این جهت اهمیت دارد که دانستن نظریات و توصیه های مقامات بلند پایه ایرانی، باعث می‌شود که این نظریات در ملاقات با سایر کشورها ملحوظ قرار گیرد.

طاهری تاکید کرد: طبیعی است که رابطه تنگاتنگ ایران و سوریه و حضور مستشاران ایرانی در این کشور، در تعیین استراتژی‌های دفاعی در مقابل مخالفان سوریه و ماندگاری نظام فعلی فوق العاده موثر بوده است. این مسئله همچنان موجب تقویت جبهه مقاومت خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چه متحدان جمهوری اسلامی ایران در منطقه بیشتر باشند یا قدرتمندتر شوند، وجود آنها باعث می‌شود که ایران نسبت به دور زدن تحریم‌های آمریکا موفق تر عمل کند؛ درواقع ایران می‌تواند از امکانات این متحدان علیه سیاست‌های آمریکا بهره ببرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =