کانون‌های فرهنگی ضامن شکل‌گیری و رونق کرسی‌های آزاداندیشی است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: کانون‌های فرهنگی گلوگاه‌های فعالیت‌های دانشجویی در محیط دانشگاه به حساب می آیند که می‌توانند رونق کرسی‌های آزاد اندیشی را تضمین کند.

میرمسعود فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی در دانشگاه اظهار کرد: آزادنه نظر دادن و اظهارنظر بدون لکنت یکی از ویژگی‌های دانشجویی است. همین دانشجویان امروزی سال‌ها بعد به‌عنوان مسئولان و مدیران کشور ایفای نقش خواهند کرد. 

وی افزود: برای اینکه خروجی دانشجویی دانشگاه‌ها در آینده بتوانند با ثبات و استقلال فکری کشور را اداره کنند باید بتوانند به گفت‌وگو بنشینند و نظرات سنجیده برای جامعه ارائه کنند. دانشجو باید بتواند بدون تاثیر از نظرات جبری عقیده و نظرات خود را در محیط دانشگاه بیان کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: اگر دانشجویان نتوانند مهارت گفت‌وگو و اظهار نظر را در دوران دانشگاه بیاموزند بعدها با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهند بود که تا حدی از آن را نیز اکنون در کشور شاهد هستیم. 

فاطمی با اشاره به ضرورت اظهار نظر به عنوان یکی از فاکتورهای مهم رشد فکری دانشجویان عنوان کرد: اینکه دانشجو بتواند فراتر از چهارچوب‌های درسی و دانشجویی نسبت به مسائل و چالش‌های کشور و جامعه اظهار نظر کند و مسئله‌ای را بحث بگذارد خود به تنهایی گامی رو به جلو در راستای تربیت نیروهای دغدغه‌مند است.

وی ادامه داد: دانشجویان با قرار گرفتن در محافل کرسی‌های آزاداندیشی می‌توانند فراتر دروس و رشته تخصصی خود بحث کنند و این منجر به استمرار و تقویت فرهنگ گفت‌وگو و آزادی بیان در جامعه آینده خواهد شد. مراحلی همچون نقد، دفاع از عقیده و داوری منصفانه در فرآیند کرسی‌ها خود نیز منجربه ایجاد اعتمادبه‌نفس در دانشجویان می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: دیده شدن و حس بزرگی از دیگر نکاتی است که به واسطه فراهم کردن میدان نظرخواهی در دانشجویان ایجاد می‌شود. فارغ از ابعاد سطحی و دیکته شده بزرگ شدن، این اظهارنظرها و تضارب آرا وسعت تفکر را نیز برای دانشجویان به ارمغان خواهد آورد.

فاطمی نقدپذیری و اصول نقادی را دو دستاورد بزرگ و ارزشمند رویداد کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی نام برد و گفت: جسارت دفاع از عقیده و نظرات موضوعی است که اغلب دانشجویان ما از نبود آن بعضاً رنج می‌برند و این نقصان در آینده کاری و حرفه‌ای آنها اثرگذار است. می‌توان با ترمیم این ویژگی نیز امیدوار بود.

وی گفت: مقام معظم رهبری نیز همواره تاکید کرده‌اند که حس آزاد منشی که مقدمه‌ای برای شکل‌دهی شخصیت دانشجویان است، باید در دانشگاه ایجاد شود. ثمردهی جوانان و دانشجویان ما نیز با قرار گرفتن در مسیر گفت‌وگوهای منطقی و کرسی‌های آزاداندیشی می‌توانند به این باور برسند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تشریح کرد: کانون‌های فرهنگی گلوگاه‌های فعالیت‌های دانشجویی در محیط دانشگاه شمرده می‌شوند، اگر بتوانیم کانون‌های فرهنگی با سلایق مختلف را داشته باشیم و نظرات آنها در قالب کرسی‌ها به داوری گذاشته بشود ضمن رونق بخشیدن به فرهنگ گفت‌وگو، رویش نسل جدید جوانان بالنده را نیز در سال‌های آتی شاهد خواهیم بود. کانون‌های فعال می‌تواند رونق کرسی‌های آزاد اندیشی را تضمین کند.

فاطمی خاطرنشان کرد: نه تنها کانون‌های فرهنگی بلکه سایر گروه‌های استادی و دانشجویی نیز باید نسبت به مقوله کرسی‌ها دغدغه‌مند باشند و وارد عرصه شوند. حتی دانشجویانی که فعالیت آنچنان فرهنگی هم ندارند باید بتوانند به جریان گفت‌وگو و تضارب آرا ورود کنند و پا به میدان بگذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =