مشارکت  ۷۰۰ دانشجو در جشنواره «از حماسه تا حماسه»/ ۴ کانون فرهنگی در واحد قوچان فعالیت دارند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، گفت: برای جشنواره «از حماسه تا حماسه» تا به امروز ۷۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاهی ثبت نام کرده‌اند که اکثر اینها آثاری را به صورت دلنوشته و پادکست و محتوای فرهنگی به این جشنواره ارسال کرده‌اند.

مهدی فاطمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: مباحث فرهنگی به قول مقام معظم رهبری به منزله هوای تازه است نگاه به این مسئله یک نگاه عام و فراگیر است باید برنامه‌های فرهنگی در طیف‌های مختلف تنوع داشته باشد تا اقشار مختلف و ذائقه‌های مختلف را جذب کند.

وی تصریح کرد: عمده برنامه‌های فرهنگی براساس دستورالعمل و بخشنامه سازمان مرکزی و معاونت فرهنگی و دانشجویی است.  واحد قوچان از نظر اجرای کمی برنامه‌های فرهنگی جزء دومین واحد استان است. به طوری که برای جشنواره «از حماسه تا حماسه» برنامه‌های مختلفی را براساس مناسبت‌ها انجام داده است.

فاطمی افزود: برای جشنواره «از حماسه تا حماسه» تا به امروز ۷۰۰ نفر از دانشجویان از مجموع ۴ هزار دانشجوی این واحد دانشگاهی ثبت نام کرده‌اند و اکثر اینها آثاری را به صورت دلنوشته و پادکست و محتوای فرهنگی به این جشنواره ارسال کرده‌اند. طبق جدول زمابندی تا ۲۲ بهمن ماه در هر واحد براساس کمیته داوری آثار بررسی و تعدادی از آثار دانشجویان برگزیده به استان معرفی خواهد شد و از بین آنها چند نفر به مرحله ملی و نهایی راه پیدا خواهند کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، اظهار کرد: یکی از خواستگاه‌های مقام معظم رهبری بحث کرسی آزاد اندیشی است چرا که این کرسی‌ها به مباحث مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌پردازد. در این واحد دانشگاهی برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به صورت گروهی سه یا چهار نفر ثبت نام و استاد مورد نظر را انتخاب و بعد از تایید هیات نظارت در زمان خاص به رقابت با یکدیگر بپردازند.

وی تأکید کرد: باید فضا را برای آزاداندیشی مهیا کنیم تا دانشجویان حرفشان را در یک فضای آزاد با محوریت قانون و آزادی بیان کنند و از نقدی که صورت می گیرد، نترسیم زیرا انتقاد سازنده پایه و بیس حرکت  پویا در اجتماع است. باید به دانشجویان احترام گذاشت. اگر انتقادی در سطح دانشگاه دارند بیان کنند اگر نقد نباشد به طور یقین فضای دیکتاتوری و فضای انحصارطلبی در آنجا حاکم خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، گفت: جشنواره رشد یا کانون های فرهنگی بازوی فرهنگی در واحدهای دانشگاهی به حساب می‌آیند به همین منظور ۴ کانون در واحد قوچان فعال است. به دلیل ویروس کرونا فعالیت کانون‌ها در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

وی از برگزاری سه وبینار مجازی با همکاری کانون معرفت رضوی به مناسبت روز دانشجو خبر داد و افزود: ظرف یک ماه آینده ۳ نشریه این واحد دانشگاهی آخرین شماره خود را به جامعه دانشگاهی ارائه خواهند کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، ادامه داد: زیرساخت‌ها برای برگزاری تشکل‌های دانشجویی فراهم شده است قبل از کرونا استقبال خوبی داشتیم اما متاسفانه بعد از مدتی کمرنگ‌تر شد. در حال حاضر تشکل بسیج دانشجویی فعال است امید داریم که تشکل ها مجوز بگیرند و راکد بودن خارج شوند.

فاطمی ادامه داد: در بخش کمک مومنانه در این واحد دانشگاهی حرکت نویی شروع شد به طوریکه در اسفند سال ۹۸ واحد قوچان توانست  محلول ضدعفونی را تولید و در بین مردم توزیع کند. تا کنون ۴مرحله از کمک‌های مومنانه در قالب اقلام خوراکی و مواد ضدعفونی کننده انجام دادیم.

وی تصریح کرد: یکسری برخوردهای سلبی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد. اگر این برخوردها با مهرورزی و تعامل و مبتنی برعلم و آگاهی مطرح شود به طور قطع خیلی از کسانی که رعایت نمی‌کنند یا آگاهی ندارند به اشتباهات خود پی خواهند برد.

فاطمی تأکید کرد: در این زمینه باید اساتید دانشگاه‌ها ورود کنند چرا که نصب بنر و بروشور و اطلاع رسانی در سایت و فضای مجازی یک بخشی از این قضیه است. اگر استاد یک استاد فرهنگی و نگاهش اندیشه دینی و اسلامی باشد؛ خیلی موفق خواهیم شد. اگر با مهرورزی و علم وآگاهی کارگاه‌هایی در این زمینه برگزار شود و واساتید وارد گود فرهنگی شوند بسیار جلو خواهیم بود.

وی تأکید کرد: برگزاری کرسی آزاد اندیشی نقد حجاب و عفاف می تواند در این حوزه تاثیرگذار باشد چرا که افراد موافق و مخالف نظرات خود را بیان می‌کنند و این مهم نیز سبب معرفت افزایی آنان خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =