الزامات اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور چیست؟

داوود عامری در مصاحبه با رادیو گفت وگو برخی الزامات و راهکارهای پیاده سازی اسناد ملی از جمله سند مهندسی فرهنگی کشور را مطرح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، داوود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در برنامه «گفتگوی علمی» درباره مصوبات نقشه جامع علمی و فرهنگی کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از ارکان و ساختارهای ویژه انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی افزود: شورا از سالهای گذشته برای دو حوزه علم و فرهنگ تدابیری اندیشیده است؛ به عنوان مثال برای مسائل علمی کشور، نقشه جامع علمی را با مشارکت جامعه علمی و نخبگان تدوین کرده است. درست است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ کمی با تأخیر به موضوع نگاه کرد اما نهایتاً سندی تحت عنوان «نقشه مهندسی فرهنگی» برای جمهوری اسلامی تنظیم و ابلاغ شد که هم اکنون این سند یکی از مهمترین اسناد فرهنگی کشور محسوب شده و دارای ۱۳ راهبرد ملی است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره اشکالات سند مهندسی فرهنگی کشور گفت: از آنجایی که این سند هنوز اجرایی نشده نمی‌توان درباره آسیب‌های درون سند به صورت خیلی دقیق اظهارنظر کرد اما یکی از آسیبهایی که فقط هم متوجه شورا نیست اینکه اسناد متعدد در کشورمان بیشتر جنبه زیبایی و فاخر داشتند.

عامری پیاده سازی اسناد ملی را نیازمند مقدماتی دانست و گفت: گام نخست در اجرای این اسناد، تبیین و ترویج است. به عنوان مثال سند مهندسی فرهنگی کشور نیازمند اسناد مکمل و پیوستهایی است که هنوز تدبیر جامعی برای قضیه اندیشیده نشده است.

وی گام دوم در پیاده سازی این اسناد را تبیین عمومی و خصوصی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی دانست و افزود: بزرگترین دستگاه‌های فرهنگی کشور و نخبگان جامعه اشراف و تسلط کافی بر مبانی و اصول و راهبردها و ابعاد مختلف این سند ندارند.

عامری از سند مهندسی فرهنگی به عنوان نظریه گفتمانی کشور در حوزه فرهنگ و امور فرهنگی تعبیر کرد و گفت: متأسفانه ما گام‌های متعدد تا رفتارسازی عمومی حوزه گفتمانی را طی نکردیم تا اینکه به مرحله اجرا برسیم.
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی متذکرشد: شورای عالی انقلاب در عرض دستگاه‌های دیگر حوزه علم و فرهنگ نیست بلکه یک سیستم و دستگاه بالادستی و ریل گذار در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود.

وی گفت: ما نباید از شورا توقع داشته باشیم که صفر تا صد سند را خودش اجرایی کند چراکه اجرای مصوبات به ایجاد پیوند بین نخبگان و مسئولان هم نیاز دارد. در واقع اجرای اسناد علم و فرهنگ در کف جامعه نیازمند توجه به دو بخش دستگاه‌های مسئول و جامعه نخبگی است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: ما در حوزه تولید فکر و اندیشه، سیستم‌های خوبی داریم و در حوزه سیستم اجرا هم دستگاههای متعددی وجود دارند اما کمتر شاهد اثربخشی اجتماعی و فرهنگی این سیستم‌ها هستیم.

عامری با اشاره به سرعت تحولات فرهنگی و علمی و وظایف شورا در قبال این موضوع گفت: نظام فرهنگی شورا در حوزه علم و فرهنگ باید کاملاً روزآمد و کنش گر باشد تا بتواند پاسخگوی این تغییرات باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =