تقویت مبانی اعتقادی با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی/ ارسال ۸ کلیپ با موضوع اربعین و دفاع مقدس به جشنواره «از حماسه تا حماسه»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان، گفت: وظیفه دانشگاه تقویت مبانی اعتقادی است تا از طریق کرسی‌های آزاداندیشی و برگزاری کارگاه‌های مختلف اجرای آیین‌نامه حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها را تحقق بخشد.

نرگس خاتون حاجیان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: عمده برنامه‌های فرهنگی در این ایام تمرکز بر برگزاری مسابقات مختلف در امور فرهنگی از جمله کتابخوانی وهمکاری با مراکز فرهنگی شهرستان در برگزاری وبینار و نیز فعالیت درحوزه نشریات بوده است. ازطرفی با توجه به بخشنامه‌های اخیر معاونت فرهنگی تبلیغ و تأکید در مورد جشنواره «از حماسه تا حماسه» و جشنواره «قلم» و کرسی آزاداندیشی و کانون های فرهنگی است.

وی تصریح کرد: در خصوص جشنواره «از حماسه تا حماسه» تبلیغات گسترده‌ای بین اساتید و کارکنان و دانشجویان انجام شده از جمله تماس با دانشجویان  فعال فرهنگی به صورت خصوصی ولی متاسفانه استقبال درحد انتظار صورت نگرفته است که قابل بررسی است. در حال حاضر ۸ نفر کلیپ در موضوعات اربعین و هفته دفاع مقدس ارسال کرده‌اند. امید داریم تا ۲۲ بهمن دانشجویان مشارکت خوبی در این عرصه داشته باشند.

حاجیان افزود: این واحد دانشگاهی درچند سال گذشته به دلیل تعداد زیاد دانشجو فعالیت‌های فرهنگی چشمگیری داشته است؛ ولی متاسفانه هم‌اکنون تعداد دانشجویان بسیار کاهش یافته و این خود یکی از عوامل کاهش فعالیت‌های فرهنگی در این واحد است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان، گفت: تبلیغات برای کرسی‌های آزاداندیشی انجام شده و در حال حاضر برخی پیشنهادات جهت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوعات اجتماعی به صورت مجازی ارائه شده و رایزنی‌هایی با برخی اساتید نیز صورت گرفته و به طور یقین برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی تاثیر زیادی در تضارب آرا و معرفت افزایی دانشجویان خواهد داشت.

حاجیان ادامه داد: چندین گروه دانشجویی برای پیشبرد اهداف مورد نظر در فضای مجازی تشکیل شده است تا از این طریق اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای دانشجویان صورت گیرد. در مورد کمک مومنانه تاکنون چندین پویش راه اندازی و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین برنامه‌ها و فعالیت‌های جهادی از طرف بسیج دانشجویی و کارکنان انجام شده است. جمع آوری کمک‌های مالی از اساتید و کارکنان، تهیه بسته‌های معیشتی جهت خانواده‌های نیازمند و تهیه برخی از اقلام جهیزیه و کمک‌های مالی به برخی دانشجویان نیازمند به ویژه درشرایط فعلی که از کرونا آسیب دیده اند، توزیع گوشت بین نیازمندان و تهیه و توزیع ماسک و مواد ضد عفونی در دانشگاه و همکاری با ستاد ملی مبارزه با کرونا در جهت تجهیز سالن جهت قرنطینه بیماران کرونایی و مشاوره توسط اساتید از جمله فعالیت‌های جهادی در این عرصه بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان، با اشاره به اینکه ۱۳ کانون دانشجویی طی سال‌های گذشته در این واحد دانشگاهی فعالیت داشت، اظهار کرد: هم اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت چندانی در این کانون‌ها صورت نمی‌گیرد. همچنین از ۱۰ نشریه فعال حدود ۴ نشریه در حال فعالیت است.

حاجیان گفت: بخشنامه عفاف و حجاب را می‌توان  یک دستورالعمل جامع و کامل و با کمترین نقص عنوان کرد و یک اهرم قانونی و نیز دستورالعمل لازم الاجرا برای واحدهاست که مزیت‌های زیادی دارد. همه دیدگاه‌ها را تجمیع و از اعمال سلیقه توسط واحدها و افراد جلوگیری می‌کند. چون یک دستورالعمل سراسری است و برنامه‌ها طبق دستورالعمل انجام می‌گیرد از پراکنده کاری جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: مزیت دیگر آن  اینکه  فرهنگ شهرهای مختلف در نظر گرفته شده و دست واحدها را در برخی محدوده‌ها مثل الزام  یا عدم الزام در پوشش چادر باز گذاشته است. ولی از آنجا که مسئله حجاب و کلا امور فرهنگی تابع شرایط و وابسته به متغیرهای متعددی ازجمله سیاست‌های کلان فرهنگی کشور مسائل اقتصادی و نیز مبانی اعتقادی و فکری و مسائل اجتماعی مانند فضای مجازی و حتی فرهنگ‌های بیگانه است، باید در کنار استفاده از بخشنامه‌های آن فعالیت‌های مختلف دیگر نیز صورت پذیرد تا تاثیرگذار باشد.

حاجیان خاطرنشان کرد: آیین‌نامه حجاب و عفاف البته در این موضوعات نیز راهکارهای خوبی ارائه داده که توجه به این فاکتورها را نشان می‌دهد. البته برای اینکار تمرکز بر تقویت مبانی فکری و اعتقادی دانشجویان و توجه به دغدغه‌های فکری و اجتماعی از جمله مسئله ازدواج خیلی راهگشاست.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان، خاطرنشان کرد: از آنجایی که دانشگاه یک جزیره مجزا از بقیه جامعه نیست و همه عواملی که در جامعه وجود دارد و افراد تابع فضای جامعه هستند. وظیفه دانشگاه تقویت مبانی اعتقادی است که از طریق کرسی‌های آزاداندیشی و برگزاری کارگاه‌های مختلف تشویق به مطالعه و مباحثی از این قبیل تا حدودی می‌تواند مسائل را حل کند. از طرفی همکاری سایر بخش‌های دانشگاه از جمله آموزش و پژوهش و هماهنگی لازم میان ارکان دانشگاه در موفقیت این مسیر تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد جواد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      0 0
      با تشکر فراوان از معاونت فرهنگی به خاطر زحماتشون