قهرمان‌سازی با «قهرمان من»/ تحریف حاج قاسم کلید خورده است

دبیر پویش «قهرمان من» با تاکید بر اهمیت قهرمان‌سازی و تقویت روحیه قهرمانی در میان نسل‌های تازه گفت: پویش قهرمان من به این گفتمان‌سازی کمک می‌کند. 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز نشست خبری پویش «قهرمان من» در مجموعه سرچشمه برگزار شد. محمد یقینی دبیر پویش ملی قهرمان من در نشست خبری این پویش گفت: پویش قهرمان من به مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی برگزار می‌شود، باید بدانیم شهید حاج قاسم سلیمانی بر گردن ما حق دارد و هر نهاد و شهروندی در قبال این شخصیت ملی وظیفه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: در این پویش قرار است محصولات کودک و نوجوان حاج قاسم سلیمانی تولید، جمع آوری و عرضه شوند. یکی از اهداف این پویش این است که ویترین کاملی از محصولات فرهنگی و نوشت افزاری به مردم و خصوصا کودکان و نوجوانان با طرح حاج قاسم معرفی شود. اما هدف بعدی این است که به تولید کنندگان کمک شود و محصولات خود را عرضه کنند. مورد بعد این است تا به تولیدکنندگان کمک شود و محصولات خود را عرضه کنند.

*قهرمان‌سازی با «قهرمان من»

یقینی در ادامه گفت: ترویج گفتمان قهرمان پروری یکی دیگر از اهداف پویش ملی است. در کشورمان قهرمان ملی کم نداریم، همچنین برای معرفی این قهرمان‌ها به کودک و نوجوان منابع زیادی داریم، این قشر در شرایطی است که به دنبال الگو می‌گردد تا برای زندگی خود از آن الهام بگیرد اما ما در اینکه قهرمانان ملی را به پیوست فرهنگی تبدیل کنیم ضعف داریم. پویش قهرمان من به این گفتمان‌سازی کمک می‌کند. 

*۱۰ کاراکتر اول از میان خارجی‌ها است

دبیر پویش قهرمان من درباره گردش مالی صنعت نوشت افزاد گفت: گردش مالی محصولات نماد محور ۲۲۵۰ میلیارد دلار است. این عدد قابل اتکا بوده و روز به روز در حال رشد است.  این روند به خاطر سبک زندگی مردم است که با آن گرده خورده و مردم نیز از آن خدمات می‌گیرند. طبق بررسی‌های انجام شده ۳۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی در این حوزه  داریم. گفتنی است که نیم درصد با محتوای بومی تولید می‌شود  و بقیه با کاراکتر خارجی وارد بازار می‌شوند. همین می‌شود که ده کاراکتر اول در این صنعت خارجی هستند.  امید داریم امثال  این پویش بتواند کاراکتر حاج قاسم را به  میان ده کاراکتر اول ببرد. البته چنین موردی هم به خاطر این است که کودکان و نوجوانان این شهید را بهتر می‌شناسند.

وی تصریح کرد: این پویش  در پنج گروه محصولی کتاب، نوشت افزار، اسباب بازی، پوشاک و کیف، کار خود را ادامه می‌دهد. همچنین ۱۵۰ تولید کننده در حوزه کار حاج قاسم برای محصولات فرهنگی تولید می‌کنند که می‌خواهیم آن را به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تولید کننده برسانیم. ۵۰۰ محصول نوشت افزاری با طرح حاج قاسم وجود دارد اما سعی می کنیم تا دوبرابر شود. 

یقینی اظهار کرد: در این پویش از مردم می‌خواهیم تا عکس‌هایی که از خود در کنار محصولات حاج قاسم سلیمانی دارند برای ما بفرستند.

*تحریف حاج قاسم کلید خورده

در بخش دیگری از این نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی‌نسب مدیر انتشارات جمال درباره تحریف شخصیت حاج قاسم سلیمانی گفت: همین الان وقتی در ویکی‌پدیا دنبال حاج قاسم بروید نوشته او قاتلی بود که در ایران مردم نسبت به او اعتراض کردند و در عراق هم همین گونه شد. یعنی هنوز سالگرد حاج قاسم نرسیده چنین تحریفی داریم. البته این کار را هم با سند انجام می‌دهند و نشان می‌دهند که مردم از شهادت حاج قاسم خوشحال شدند. 

وی با تاکید بر اینکه سایت‌های خارجی دست به تحریف شخصیت حاج قاسم سلیمانی زدند، گفت: یقین بدانید اگر صبوری کنیم تحریف این حقایق از زبان داخلی‌ها نیز به گوش می‌رسد. اگر به حفظ تاریخ و سرمایه‌های خود نپردازیم دشمن از یک سو و هم‌وطنانمان که زاویه‌ای با کشور دارند ماجرا را به طرف خودشان می‌کشانند و تحریف تاریخ از داخل صورت می‌گیرد.

*همه مدیون حاج قاسم هستیم

وی تصریح کرد: مدیون چهره‌هایی هستیم که برای امنیت و عزت و آبادانی کشور آشکار و پنهان تلاش کردند و ماندگار شدند. افرادی که فقط در عصر حاج قاسم تنفس کردند مدیون این شهید نیستند بلکه نسل‌های بعد نیز اینگونه هستند. ما افسانه می‌سازیم و هزاران نگهبان می‌گذاریم تا حفظ شود. برای حفظ شاهنامه سرداران ادبی ما تلاش می‌کنند تا حفظ و بازپروری شود. اگر قهرمان واقعی داشته باشیم که جهان را متأثر کرده و مدت‌های زیادی از اوآثار مثبت خواهیم گرفت چه قدر باید تلاش کرد تا حفظ شود؟

مدیر انتشارات جمال در ادامه تصریح کرد: بذری که شهید سلیمانی از محبت خودش در دل‌ها کاشته قصدش بذر محبت ولایت بوده است، تا کسی به سوریه نرود نمی‌تواند این موضوع را حس کند. گاهی مواقع کودک و نوجوان ما خدمات سردار سلیمانی را حس کرده‌اند اما او را به خوبی نمی‌شناسند. وظیفه داریم این شناخت را به کودک و نوجوان برسانیم. چه قدر بزرگسالان ما حاج قاسم را می‌شناسند؟حاج قاسم حکیم بود. آنچه عرفای ما می‌خواستند بگویند باید به آن برسید حاج قاسم سلیمانی  به آن رسیده بود. این شهید وسعت نگاه به حقیقت عالم داشت. چنین شخصیتی فصل مهمی از عرفان و حکمت متعالیه است. حاج قاسم در طول عمرش شهید زندگی کرد.

*شخصیت شهید سلیمانی جامع است

وی با تاکید بر اینکه اگر به ماجرای رشادت‌ها و ایثارگری‌ها نپردازیم فرهنگ شهادت و ایثار کم کم می‌میرد، گفت: با بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی فرهنگ ایثار و شهادت آبیاری می‌شود. در واقع چیزی را پرورش می‌دهیم که جامعه به آن  نیاز درد. اگر عزت می‌خواهید در سایه جانفشانی است. در واقع عزت در سایه صلابت است. به همین خاطر است که می‌بینیم حاج قاسم در عین اینکه لبخند به لب دارد ولی وقتی دیپلمات می‌شود محکم است.

سبحانی‌نسب در ادامه اظهار کرد: جامعیتی در شهید سلیمانی سراغ داریم که در کمتر شهیدی وجود دارد. این شخص جزء الگوهایی است که به راحتی می‌توان بر روی جامعیت آن صحبت کرد. شهید سلیمانی و شهدای ما شخصیتی دارند که می‌توان آن را به عنوان الگوی جامع معرفی کرد. مدیون شهدا هستیم و اگر آن‌ها را معرفی نکنیم  عده‌ای آن‌ها را مصادره و بعد معرفی می‌کنند. الگویی داریم که ۶۰ سال زندگی قابل پیروی دارد.

مدیر انتشارات جمال افزود: حاج قاسم سلیمانی باید به کودک و نوجوان معرفی شود که اگر نشود سرمایه ملی  بزرگی را از دست می‌دهیم. سردار سلیمانی باید سردار دل‌ها بماند.حاج قاسمی داشتیم که با اشک شبش اقتدار روزش را می‌آفرید. شهید سلیمانی برای طول تاریخ  الگوی بشریت شد. باید زوایای مختلف آن را بشناسیم و معرفی کنیم.

*کار نو برای حاج قاسم

سید ابراهیم اعلایی تولید کننده بازی دلاور در این نشست خبری گفت: در بخش نوشت افزار ایرانی آمدیم و روی چهره قهرمانان ملی کشور و افرادی که روی تاریخ ایران تأثیر گذار بودند کار کردیم. برای همین کار را از دفتر شروع کردیم. رهبر معظم انقلاب نظر داشتند که باید ۲۵ درصد بازار را داشته باشیم که رسیدیم اما بعد از آنکه دوستان زیادی به جمع تولید کنندگان پیوستند به شخصه فکر کردم باید کار دیگری شروع کرد.

وی افزود: محور اول  این بود که دیدیدم به چند گروه از جامعه پرداخته نشده است. یک گروه کسانی هستند که نیازهای ویژه دارند مثل بیمارانی که  علاج ناپذیر هستند یا نابینا و ناشنوا هستند. دوم اینکه اگر شاهنامه در ایران جایگاهی پیدا می‌کند به خاطر این است که آدم متفکری مثل فردوسی پشت آن است. افسانه‌های ضعیفی هم هست که اثری از آن‌ها نیست. همیشه به این فکر می‌کردم آثاری که به دنیا می‌آیند مثل فرزندان انسان هستند. اگر شاهنامه و افسانه‌هایش ماندگار می‌شوند به خاطر این است که آدمی پشتش هست که ما این اثر را با او می‌شناسیم. اگر می‌خواهیم اثری برای آدم قدرتمندی مثل شهید سلیمانی تولید کنیم باید تفکری حساب شده پشت آن باشد.

*تجاری سازی نباید آبکی باشد

اعلایی در ادامه تصریح کرد: به همین خاطر مطالعات زیادی در این حوزه داشتم حتی داستان‌های خارجی را نیز خواندم. افرادی که داستان‌های بزرگی نوشتند کارشان پس زمینه علمی داشته است. بد تبلیغ کردن بهترین راه از بین بردن است. برای از بین بردن قهرمان باید او را بدتبلیغ کنیم. هر اثری را در رابطه با قهرمان ملی تولید می‌کنیم باید علمی باشد. تجاری‌سازی هر کاری لزوما نباید کار آبکی باشد. کار را علمی و خوب تولید کنیم. اوضاع تجاری آن هم به دنبالش خواهد آمد.

تولید کننده بازی کارتی دلاور افزود: چرا سعی نمی‌کنیم محصول باکیفیت را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنیم. اعتقاد دارم تا زمانی که خدا مهلت داده تا به درد جامعه بخورم باید کار کنم. برای شهید سلیمانی از بحث تولید دفتر گذشتیم. اتاق فکری با حضور دانشمندان کشور تشکیل داده شد. ۱۸۰۰ ساعت کار شد تا این بازی  دلاور به وجود آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =