استفاده از فناوری‌های نوین برای ارائه مشاوره‌ به دانشجویان/ کرسی آزاداندیشی همزمان با سالگرد شهادت سردار دل‌ها برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق گفت: مرکز مشاوره امین این واحد دانشگاهی با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی خدمات روان‌شناختی، مشاوره‌ای و آموزش‌های بهداشت روانی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

مجتبی جمعیتی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: به جهت بصیرت افزایی دانشجویان دو کرسی آزاد اندیشی را مد نظر قرار دادیم که کرسی آزاد اندیشی توسط هیات رئیسه واحد در ۱۵ آذر ۱۳۹۹ به مناسبت روز دانشجو  برگزار شد و  کرسی دیگر با موضوع سالگرد شهادت حاج قاسم توسط اساتید گروه معارف در دی ماه برگزار خواهد شد.

جمعیتی افزود: تقویت نشاط سیاسی نتیجه میدان دادن به تشکل‌های انقلابی است که راهنمایی، هدایت و آموزش‌های لازم به دانشجویان توسط کارشناسان فرهنگی مستقر در واحد انجام می گیرد. در حال حاضر فقط تشکل ‌بسیج دانشجویی در این واحد دانشگاهی فعالیت می کند که این تشکل در مقابله با بحران کرونا ویروس نقش اثربخشی داشته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق، ادامه داد: افزایش بودجه فرهنگی حتماً در جلب مشارکت دانشجویان جهت فعالیت‌های فرهنگی در کانون‌ها، نشریات و تشکل‌های دانشجویی موثر است.

وی تصریح کرد: کانون نهادی است متشکل از دانشجویان که مطابق اساسنامه و در چارچوپ آئین نامه کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی زیر نظر معاونت فرهنگی مرکز فعالیت می‌کند. فعالیت کانون به گونه‌ای خواهد بود که اصل ولایت فقیه، حاکمیت ملی و آرمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران را تحکیم خواهد کرد.

جمعیتی تأکید کرد: فعالیت کانون باید به گونه‌ای باشد که نتیجه آن منجر به تقویت ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی اسلامی –ایرانی در دانشگاه شود. همچنین فعالیت کانون‌ها به گونه ای باشد که با وظایف سایر نهادها، شوراها، انجمن ها، تشکل‌ها و نشریات سیاسی دانشجویی و هیأت علمی دانشگاه تزاحم نداشته باشد.

وی درباره نحوه شکل‌گیری کانون‌های فرهنگی دانشجویی گفت: تعداد اعضای رسمی کانون می‌بایست حداقل ۱۵ نفر باشد. شورایی متشکل از ۵ نفر از اعضای کانون که با رای مستقیم اعضای مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند و وظیفه تدوین اساسنامه کانون و برنامه‌ریزی فعالیت‌های کانون را بر عهده دارد. از بین اعضای شورای مرکزی کانون و با انتخاب ایشان و تایید معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه برای مدت یک سال تعیین می‌شود و وظیفه هماهنگی فعالیت‌های کانون را بر عهده دارد. در صورت ضرورت و با تشخیص شورای فرهنگی دانشگاه، کانون با تعداد کمتر ( ۱۰ نفر)، قابل تشکیل است.

جمعیتی تصریح کرد: حداقل ۵ نفر از دانشجویان علاقمند به فعالیت فرهنگی، هنری و اجتماعی می‌توانند به عنوان هیات موسس، تقاضانامه خود را مبنی بر تشکیل کانون در آن زمینه به معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ارائه کنند. معاونت دانشجویی و فرهنگی ظرف مدت یک هفته تقاضانامه و اساسنامه کانون را بررسی کرده و جهت تصویب به شورای فرهنگی دانشگاه ارسال می‌کند. اساسنامه کانون واهداف تشکیل آن بایستی پیوست تقاضانامه باشد. شورای فرهنگی دانشگاه ظرف دو هفته نسبت به بررسی تقاضانامه اقدام و نظر کتبی خود را اعلام می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق، اضافه کرد: ساماندهی و نهادینه کردن فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی، پیش شرط «توسعه فرهنگی» و از لوازم و مقدمات ضروری آن است. اهتمام به شکل‌گیری و تقویت «کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی» در دانشگاه ها، از عمده‌ترین راه کارهایی است که به این مهم، جامه عمل می‌پوشاند.

وی تصریح کرد: هم اکنون کانون‌های  قرآن و عترت، کانون مهدویت و کانون ریحانه و نشریات سخن دانشجو و حرف دل در این واحد دانشگاهی فعال است.

جمعیتی درباره راه‌اندازی مرکز مشاوره امین در واحدهای دانشگاهی گفت: تامین بهداشت روانی محیط‌های دانشجویی با تأکید بر پیشگیری سطح اول و تعدیل نارسائی‌ها، ناهنجاری‌ها و اختلالات احتمالی با ایجاد انگیزه برای تلاش و شکوفایی استعدادهای فردی از مهم ترین اهداف مرکز مشاوره امین وابسته به حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه  است.  کلیه خدمات این مرکز کاملاً تخصصی و ویژه دانشجویان، استادان و کارکنان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق، افزود: مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه از ابتدای شیوع ویروس کرونا و زمان قرنطینه به ارائه خدمات روانشناختی، روانپزشکی و مددکاری به صورت تلفنی و آنلاین (در بستر شبکه‌های اجتماعی) در زمینه اضطراب و استرس کرونا، اختلالات بالینی فردی، حوزه تحصیلی، پیش از ازدواج، زوج درمانی و مشکلات خانوادگی پرداخته است. به‌طور متوسط ۳ نفر در هفته مراجعه کننده حضوری یا غیرحضوری در این مرکز داریم.

وی اظهار کرد: تنبلی و کاهش انرژی در ایام قرنطینه بیشترین موضوع مشاهده شده بین دانشجویان بود که سهل انگاری در مطالعه منابع درسی و در نتیجه اضطراب در بین آنها را به دنبال داشت.

جمعیتی تأکید کرد: با توجه به شرایط حساس کنونی و لزوم پیشگیری از ابتلا و شیوع بیماری کرونا، مشاوران و روانشناسان دانشگاه برای ارائه خدمات غیرحضوری به دانشجویان در آمادگی کامل به سر می برند. برنامه ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت کارشناسان و متصدیان مرکز مشاوره به منظور ارتقای سطح آگاهی آنان از مشکلات دانشجویی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات با دانشجویان و پاسخگویی به پرسش‌های آنان در مورد مسائل روانی-اجتماعی به کمک کارشناسان و افراد متخصص و صاحب‌نظر در مسائل روان‌شناسی، مشاوره، روان‌پزشکی و مددکاری اجتماعی، استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای ارائه خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای و آموزش‌های بهداشت روانی، جلب مشارکت و استفاده از ظرفیت استادان، کارمندان و خانواده دانشجویان به منظور ارتقای سلامت روانی و پیشگیری از آسیب‌ها و مشکلات روانی، اجتماعی و تحصیلی دانشجویان از عمده برنامه‌های اجرایی در این حوزه است.

جمعیتی  افزود: با توجه به عدم حضور دانشجویان در واحد متاسفانه استقبال مورد انتظار از طرف دانشجویان در رابطه با جشنواره «از حماسه تا حماسه» صورت نگرفته ولی ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی و کارکنان واحد در این زمینه فعال هستند و تا پایان مهلت قانونی اسامی فعالان فضای مجازی جشنواره معرفی خواهند شد.

وی در پایان گفت: در خصوص شهادت سردار دل‌ها تاکنون ۳ کلیپ  تولید شده است. توضیحاتی در خصوص اهدای جوایز به برگزیدگان و استفاده از امتیاز فرهنگی مربوطه جهت ارتقای اعضای هیات علمی و هماهنگی با اساتید گروه معارف جهت اختصاص ۲ نمره در دروس عمومی به دانشجویان برگزیده به دانشگاه ارائه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =